کد خبر: ۵۱۶۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» مطرح کرد؛

امریکا نفت سوریه را بدست آورد اما ترامپ آن را دودستی به ایران می دهد/ ترامپ در سوریه به نفع ایران کار می کند

روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی انتقادی می نویسد که اظهارات اخیر ترامپ درباره خروج سریع نیروهای امریکایی از سوریه در راستای منافع ملی امریکا نیست و به نفع ایران تمام خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی انتقادی می نویسد که اظهارات اخیر ترامپ درباره خروج سریع نیروهای امریکایی از سوریه در راستای منافع ملی امریکا نیست و به نفع ایران تمام خواهد شد.

این روزنامه می نویسد:«بسیاری از استدلال های خوب برای حفظ حضور امریکا در سوریه پس از سقوط داعش وجود دارند اما رییس جمهوری فعلی امریکا متقاعد نخواهد شد. شاید او متقاعد می شد اگر می دانست که در صورت ترک سوریه توسط امریکا نفت آن کشور به دست ایران می افتد. 

بخشی از ماموریت کلان امریکا در سوریه مهار گسترش طلبی ایران، جلوگیری از ایجاد بحران تازه پناهجویان، مبارزه علیه افراط گرایی و متوقف کردن روسیه از افزایش نفوذ در منطقه است.

 امریکا از نظر منافع ملی باید این اطمینان را حاصل کند که پوتین، اسد و ایران اجازه پیروزی کامل در سوریه و خارج کردن نیروهای امریکایی را نخواهند یافت. با این حال، ترامپ بارها گفته که این وظایف مسئولیت امریکا نیستند.

 او قول داده که حدود دو هزار سرباز امریکایی را از سوریه خارج کند و در مراسمی در روز پنجشنبه در اوهایو این موضوع را مطرح کرد. او گفت که امریکا مسیر به جهنم کشانده شدن داعش را هموار کرد و بزودی از سوریه خارج خواهد شد و اجازه می دهد تا دیگر بازیگران کار را ادامه دهند.

 او ماه گذشته گفته بود که به زعم خود کشتار در غوطه شرقی توسط اسد و متحدان اش را محکوم می کند با این حال، او قصد ندارد کاری انجام دهد چرا که ماموریت اصلی اش خلاص شدن از شر داعش و بازگرداندن نیروهای امریکایی به خانه است. البته این سخنان با اظهارات مقام های عالی امنیت ملی امریکا در تضاد هستند. 

«جیمز متیس» وزیر دفاع در اواخر سال گذشته گفته بود که نیروهای امریکایی در سوریه می مانند تا از ایجاد داعش دوم جلوگیری کرده و به تثبیت اوضاع کمک کنند. در ماه ژانویه نیز رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا در سخنرانی ای از پنج هدف بلند مدت سیاست امریکا در سوریه گفته بود.

 او قول داد که امریکا حضور نظامی اش در سوریه را متمرکز کند تا اطمینان خاصل شود که داعش نمی تواند مجددا در سوریه ظاهر شود. ترامپ اما باید به یاد داشته باشد که دائما می گفت امریکا باید کاری می کرد که نفت در عراق را حفظ کند. حقیقتی در این گفته ترامپ نهفته است. کنترل بر نفت به معنای نفوذ کامل بر یک کشور است. «دیوید ادسنیک» مدیر تحقیقاتی بنیاد دفاع از دموکراسی ها می گوید:«اکنون امریکا کنترل ۳۰ درصد از سوریه را در اختیار دارد که احتمالا ۹۰ در از تولید نفت در دوران پیش از جنگ را در خود جای داده بودند. این یک اهرم است».

«واشنگتن پست» در ادامه می نویسد:«افراد فعالی که زمین را با نفت آن در کنترل دارند نیروهای امریکایی نیستند بلکه اغلب کردهای عضو نیروی دموکراتیک سوریه هستند که توسط واشنگتن اموزش داده شده و تسلیح شده اند و در کنار رهبران عرب سنی محلی قرار دارند و در مقابل ارتش اسد و نیورهای مورد حمایت آن می جنگند.

 حکومت سوریه و ایران استراتژی اعلام شده ای برای بازگرداندن کنترل تمام سرزمین های از دست رفته به حکومت سوریه دارند از جمله بازگرداندن زمین هایی که با ارزش ترین منابع نفتی سوریه را در خود جای داده اند. انتظار می رود ترامپ در ماه مه امریکا را از برجام خارج کند این به معنای تحریم مجدد بخش نفتی ایران است. این امر می تواند ایران را بیش تر ترغیب به کنترل منابع نفتی سوریه کند. 

مدیر کل وزارت امنیت اسرائیل به واشنگتن پست پیش تر گفته بود اگر امریکا و متحدان آن قصد دارند از گسترش منطقه ای ایران جلوگیری کنند این ماموریت باید از سوریه اغاز شود و اگر هرگونه امکانی برای مذاکره واقعی صلح وجود داشته باشد حضور نیروهای نظامی امریکایی در سوریه برای افزایش تاثیرگذاری ضروری است. او گفته بود در صورتی که مقابله با ایران در سوریه اغاز نشود اسرائیل و امریکا در این کارزار بازنده خواهند بود. 

او گفته بود حضور نیروهای امریکایی بسیار مهم است چرا که این مسئله باعث می شود تا امریکا صاحب کرسی برای تعیین اینده سوریه باشد. در صورت ترک سوریه توسط نیروهای امریکایی اما کردها احتمالا مجبور به توافق با دولت اسد می شوند و اسد حملات علیه مخالفان سنی اش را تشدید خواهد کرد و ایران نیز بیش از پیش به سوی این مناطق حرکت خواهد کرد و پل ارتباطی خود از تهران به بیروت را تکمیل خواهد کرد. اگر ترامپ استراتژی واقعی در مورد سوریه نداشته باشد نمی تواند استراتژی دقیقی در مورد ایران نیز داشته باشد».

«ملیسا دالتون» عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل می گوید که ایران شبکه ای از گروه های مقاومت و شبه نظامیان را به یک ارتش منطقه ای تبدیل می کند و اکنون بیش از ۲۵۰ هزار نیرو دارد.

این روزنامه در ادامه می نویسد:«رهبران معارضان سوری از امریکا خواسته اند تا با کردها و رهبران محلی عرب سنی همکاری کند تا کنترل مناطق ازاد شده را تثبیت کنند و به سازماندهی حکومت محلی کمک کنند.
 واقعیت آن است که حفظ مناطق نفتی برای کردها و مخالفان اسد مهم است و آنان در موقعیتی قرار ندارند که به تنهایی بتوانند از نفت محافظت کنند. در صورت خروج نیروهای امریکایی زمین ونفت به دست ایران می افتد. یکی از رهبران کرد می گوید ما نفت را گرفتیم اکنون باید آن را حفظ کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین