کد خبر: ۵۱۶۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱

با این گیاهان کبد خود را مقاوم کنید

کبد چرب از جمله بیماری های رایج در بین ایرانیان است که دلیل عمده ی آن تغذیه ی نامناسب می باشد. برای اینکه بتوان کبد مقاوم و سالمی داشت باید حواسمان به نوع غذایی که مصرف میکنیم باشد.
آفتاب‌‌نیوز : کبد از اعضای اصلی بدن انسان است که وظیفه سم زدایی بدن را بر عهده دارد که از وظایف حیاتی کبد می باشد. کبد در برابر غذا و آب و هوا حساس می باشد بنابراین باید از غذای سالم برای محافظت از کبد استفاده کرد. با این گیاهان کبد خود را مقاوم کنید.

کبد چرب از جمله بیماری های رایج در بین ایرانیان است که دلیل عمده ی آن تغذیه ی نامناسب می باشد. برای اینکه بتوان کبد مقاوم و سالمی داشت باید حواسمان به نوع غذایی که مصرف میکنیم باشد. در بین غذاها بعضی از غذاها وجود دارد که باعثمقاوم شدن کبد می شود. دراینجا سوال پیش می آید کهبا کدام گیاهان کبد خود را مقاوم کنیم؟ ما در این مقاله به شما می گوییم که با این گیاهان کبد خود را مقاوم کنید.

 از برخی گیاهان به عنوان گیاهان محافظ کبد نام برده می شود و در سال های اخیر به دنبال تحقیقات بسیار، داروهایی از این گیاهان تهیه شده است. از جمله این گیاهان می توان به زردچوبه، خار مریم، شاه تره، کاسنی، کنگر فرنگی و چای اشاره کرد:


زردچوبه:

زردچوبه در واقع پودر ریشه گیاهی به همین نام است و خواص بی شماری دارد که از می توان به آنتی اکسیدان، ضدسرطان، ضدمیکروب، ضدقارچ، ضدنفخ و گرفتگی، ضدورم، کاهنده چربی خون، محرک سیستم ایمنی، محافظ معده، ضدحساسیت، ادرار آور، خلط آور بودن و… این ادویه اشاره کرد. مهم ترین خاصیت زردچوبه، خاصیت ضد سم و محافظ کبد آن است. تاکنون حداقل ۷۰ فرآورده خوراکی و دارویی از زردچوبه تهیه شده است. گرچه زردچوبه پر مصرف ترین ادویه دنیاست اما مصرف دارویی آن نباید بیش از ۳ گرم در روز باشد که آن را هم باید در ۳ قسمت هر بار یک گرم مصرف کرد زیرا مصرف بیش از حد آن باعث تحریک مخاط معده و روده خواهد شد.

خار مریم:

دانه های این گیاه محافظ کبد و سم زداست. در سال های اخیر داروهای خوراکی به اشکال گوناگون از این گیاه تهیه و به بازار عرضه شده است.

شاه تره:

جوشانده برگ و ساقه این گیاه از قدیم برای درمان بیماری های کبدی و پوستی استفاده می شده و امروز نیز از نظر علمی این کاربرد تایید شده است. می توان ۵ تا ۱۰ گرم شاه تره را در یک لیوان آب ۵ دقیقه جوشاند و صاف کرد و قبل از سرد شدن، نوشید. محلول به دست آمده تلخ است ولی مصرف روزانه اش ضرری ندارد.

کاسنی:

جوشانده گیاه کاسنی ضدسم و محاظ کبد است. می توان ۱۰ گرم مخلوط اندام های گیاه کاسنی را خرد کرد و در یک لیوان آب ۵ دقیقه جوشاند و بعد از صاف کردن، نوشید. البته عرقیات کاسنی و شاه تره خاصیت ضدسم و محافظ کبد ندارند و فقط خنک کننده اند.

کنگرفرنگی:

دانه های کنگر فرنگی خواص آنتی اکسیدانی، ضدسم، ضدسرطان و محافظ کبد دارد و به اشکال مختلف دارویی در دسترس است. کنگر کاهش دهنده چربی و کلسترول و قندخون و ضددرد و ضد التهاب هم است.

چای:

دم کرده چای سیاه و سبز خواص بی شماری دارد که از آن جمله می توان به خواص ضدسرطانی، ضدافسردگی، آنتی اکسیدانی، کاهنده فشارخون، محرک سیستم ایمنی بدن، کاهنده چربی خون و محافظ کبد اشاره کرد. خاصیت کاهندگی فشار و چربی خون و ضدسرطانی چای سبز بیشتر است اما خاصیت ضد سم بودن هر دو (چای سیاه و سبزی) مشابه هم است.

الو دکتر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین