کد خبر: ۵۱۶۸۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

نگاهی به معاملات فرابورس در سالی که گذشت

فرابورس ایران اعلام کرده که در سال ۱۳۹۶ رقم ۳۰۶ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال تامین مالی از چهار طریق عرضه اولیه، اسناد خزانه اسلامی، پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه شرکت‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی، دولت و سایر ذی نفعان داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
در سالی که گذشت در فرابورس ایران شاخص کل، شاخص بازار اول و بازار دوم به ترتیب افزایش ۲۵، ۱۷ و ۲۷ درصدی را در پرونده کاری خود به ثبت رساندند. آیفکس در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۶ در ارتفاع ۱۰۹۷ واحدی ایستاد که نشان از رشد ۲۲۱ واحدی معادل ۲۵ درصد داشت. همچنین ارزش بازار فرابورس با رشد ۴۰ درصدی به بیش از رقم یک‌میلیون و ۴۷۰ هزار میلیارد ریال در روز ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۶ رسید.

خلاصه عملکرد بازار فرابورس ایران در سال ۱۳۹۶ حکایت از افزایش ۲۰ درصدی ارزش بازار سهام، ۲۹ درصدی ارزش کل معاملات، ۱۲ درصدی حجم کل دادوستدها یعنی تعداد کل سهام و اوراق معامله‌شده، ۸ درصدی تعداد کل خریداران و ۶ درصدی تعداد نمادهای اصلی پذیرش‌شده و یا درج‌شده در مجموع بازارهای فرابورس دارد.

همچنین در بازارهای ۹ گانه فرابورسی ماهانه به طور متوسط ۷۵۱۴ میلیون ورقه به ارزش ۴۹ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خرید و فروش شد و روزانه دادوستد متوسط ۳۷۴ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال به ثبت رسید. در مجموع نیز ۹۰ هزار و ۱۶۶ میلیون ورقه به ارزش معاملاتی ۵۹۵ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال در بازارها دست به دست شد که به ترتیب نشان از رشد ۱۲ و ۲۹ درصدی حجم و ارزش کل معاملات در مقایسه با سال ۱۳۹۵ دارد.

رصد معاملات در بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد به ترتیب بازارهای SME، ابزارهای نوین مالی، دوم و پایه با بیشترین افزایش در حجم معاملات تا سطح حداکثر ۶۵ درصد روبه‌رو شدند و این در حالی است که بازارهای اول و سوم، کاهش حجم دادوستدها را در سالی که سپری شد تجربه کردند. همچنین ارزش معاملات در بازارهای پایه، ابزارهای نوین مالی و سوم افزایش یافت و سایر بازارها با کاهش این متغیر معاملاتی روبه‌رو شدند.

سال ۱۳۹۶ در بازار اول تعداد ۱۱ هزار و ۲۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۲ هزار و ۱۱۴ میلیارد ریال خرید و فروش شد که این میزان دادوستد ۱۲ درصد از حجم و ۴ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص می‌داد. در بازار دوم نیز شاهد تغییر مالکیت ۳۴ هزار و ۱۵۱ میلیون سهم به ارزش ۹۱ هزار و ۸۸۷ میلیارد ریال بودیم که ۳۸ درصد از حجم و ۱۵ درصد از ارزش کل معاملات را دربرمی‌گرفت.

همچنین بیشترین سهم از حجم و ارزش کل معاملات به ترتیب به بازارهای پایه و ابزارهای نوین مالی اختصاص یافت به طوری که ۴۳ درصد از حجم و ۶۹ درصد از ارزش کل معاملات در اختیار این دو بازار قرار گرفت. در همین حال بازارهای مشتقه و SME کمترین سهم از حجم و ارزش کل معاملات را به نام خود ثبت کردند.

در سالی که سپری شد بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین رشد ارزش بازار یعنی به میزان ۱۱۸ درصد را نسبت به سال ۱۳۹۵ تجربه کرد. پس از آن به ترتیب بازارهای SME، پایه، دوم و اول در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند و تا سطح حداکثر ۳۰ درصد با رشد ارزش بازاری روبه‌رو شدند. در حال حاضر بازار دوم بیشترین سهم ارزش بازار از کل ارزش بازار فرابورس ایران را به میزان ۳۷ درصد در اختیار گرفته و پس از آن بازارهای ابزارهای نوین مالی، پایه، اول و SME قرار دارند.

سال ۱۳۹۶ ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع صنایع فرابورسی به رقم ۲۷۹ هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال رسید که از این میزان سه گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و انبوه‌سازی بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را به ترتیب به میزان ۱۶، ۱۰ و ۷ درصد در اختیار گرفتند.

همچین طی این سال سود تقسیمی در مجموع صنایع فرابورسی در مقایسه با سال ۱۳۹۵ به میزان ۹ درصد رشد کرد که گروه محصولات غذایی به جز قند و شکر بیشترین و گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی کمترین میزان درصد رشد سود تقسیمی را به ترتیب به میزان ۶۵۸ و ۲ درصد تجربه کردند.

در حال حاضر پنج صنعت شامل فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، قند و شکر، رایانه و سایر محصولات کانی غیرفلزی دارای بیشترین میزان P بر E در میان صنایع فرابورسی هستند.

در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۶۷۸ میلیون ورقه به ارزش ۴۱۰ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال دست به دست شد که مجموع معاملات سه ابزار صکوک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق تسهیلات مسکن بود. این ارقام در مقایسه با سال ۹۵ از رشد ۴۷ درصدی حجم و ۴۵ درصدی ارزش معاملات در این بازار حکایت دارد. اوراق صکوکی نیز که در این بازار معامله شد شامل اسناد خزانه اسلامی، اوراق اجاره، رهنی، مشارکت، مرابحه، گواهی سپرده و منفعت است که در خصوص اسناد خزانه رشد ۴۸ درصدی ارزش معاملات، اوراق اجاره رشد ۲ درصدی و اوراق مرابحه افزایش ۱۳۲ درصدی ارزش دادوستدها رقم خورد.

سال ۱۳۹۶ مجموع پذیره‌نویسی‌های انجام شده در فرابورس ایران به رقم یک‌هزار و ۲۶۰ میلیون ورقه به ارزش ۱۳۱ هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال رسید که شامل پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار دو شرکت سهامی عام در شرف تاسیس شامل گروه توسعه هنر ایران و گروه اقتصادی کرمان خودرو، ۱۳ اوراق اعم از اوراق مرابحه، مشارکت، منفعت، اجاره و ... و یک صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه است.

هشت شرکت مبین وان کیش، هتل پارسیان کوثر اصفهان، تولید و صادرات ریشمک، لیزینگ ایران و شرق، آسیا سیر ارس، شیر پگاه آذربایجان شرقی، شیر و گوشت زاگرس شهرکرد و گروه کارخانجات صنعتی تبرک شرکت‌هایی هستند که به روش ثبت سفارش بخشی از سهام آن‌ها در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شدند. همچنین در آخرین روز کاری فرابورس در سال قبل، ۱۰ درصد از سهام ماداکتو استیل کرد در تابلو رشد بازار SME عرضه اولیه شد و تنها گشایش نماد سال ۹۶ فرابورس نیز مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بود که اواخر خردادماه رقم خورد.

در مجموع فرابورس ایران توانست رقم ۳۰۶ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال تامین مالی را از چهار طریق عرضه اولیه، اسناد خزانه اسلامی، پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه شرکت‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی، دولت و سایر ذی‌نفعان به ارمغان آورد که نسبت به سال ۹۵ از رشد ۸۷ درصدی این رقم حکایت داشت.

همچنین در حوزه فعالیت‌های مربوط به تامین مالی نوآوری که در فرابورس ایران متمرکز شده است، لیست عرضه‌های بازار دارایی فکری فرابورس تا پایان سال ۱۳۹۶ به تعداد ۲۵۱ اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری رسید و در این سال دو اختراع، یک طرح صنعتی و یک علامت تجاری به ارزش مجموع ۲۰ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال از طریق این بازار معامله شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین