کد خبر: ۵۲۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۵
فایننشال تایمز بررسی کرد

واکنش رسانه‌های ایران به آزمایش کره شمالی

آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که کارشناسان معتقدند سرپیچی‌های کره‌شمالی می‌تواند ایران را در پی‌گیری اهداف هسته‌ای‌اش جسورتر کند اما اظهارات مقامات و رسانه‌های این کشور بر مسیر متفاوت تهران و پیونگ‌ یانگ اشاره دارد. 

در این اظهارات بر متعهد بودن ایران به معاهده منع گسترش هسته‌ای (NPT) تاکید شده است. 

فایننشیال تایمز می‌افزاید: کره‌شمالی پیش از این ادعا کرده بود که به سلاح هسته‌ای دست یافته است اما تهران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تاکید می‌کند. 

هم اکنون آمریکا و اروپا تلاش می‌کنند از طریق تصویب تحریم‌های تدریجی در سازمان ملل ایران را برای تعلیق غنی‌سازی تحت فشار قرار دهند. در ادامه این روزنامه آمریکایی نوشت: در مطبوعات ایران برخی تحلیلگران هشدار دادند که فشارهای غیر ضروری آمریکا بر کره‌شمالی نتایج معکوس خواهد داشت. 

جام‌جم آمریکا را به اتخاذ سیاست‌های نظامی توسعه‌ طلبانه و یکجانبه گرایانه متهم کرد که در نهایت باعث متوقف شدن مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ شده است. 

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد ملی نیز نوشت غرب باید بداند ارعاب و تهدید به تنهایی کارآمد نیست و می‌تواند ثروت ملت‌ها را به سمت و سویی سوق بدهد که بهره چندانی برای مردمانش در بر نداشته باشد. 

غلام حسین الهام سخنگوی دولت ایران نیز گفت قدرت‌های بزرگ با جاه‌طلبی‌های هژمونیک باید خلع سلاح را آغاز کنند. الهام همچنین خواستار نابودی تسلیحات هسته‌ای اسرائیل شد.
در برخی از تحلیل‌ها نیز از آمریکا خواسته شده برای حل بحران کره‌شمالی وارد مذاکره با این کشور شود. 

فایننشیال تایمز در پایان به نقل از سایت آفتاب ،نوشت: تنها یک تحلیل واقع‌بینانه از وضعیت بین‌المللی می‌تواند تهدید کره‌شمالی را به فرصتی برای ایران تبدیل کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین