کد خبر: ۵۲۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷

رئیس جمهور = تدارکاتچی؟؟

صبح امروز قائم مقام آیت‎الله مصباح یزدی فرمودند که رئیس جمهور حق مخالفت با فیلترینگ تلگرام را ندارد. این تنها واکنش به پیام اینستاگرامی روحانی که با هشتگ‎های محرمانه_نداریم، حکم_سفارشی، جریان_آزاد_اطلاعات و حق_انتخاب، ترند شد؛ نبود.
آفتاب‌‌نیوز :
فضای مجازی از اینستاگرام گرفته تا توئیتر، سرشار از واکنش‌ها به این سخنان روحانی است که گفته بود «اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند».
برخی از این گفته‎های روحانی به وجد آمده و امیدوارانه او را برای اجرای وعده‎ها و برنامه‎هایش تشویق می‎کنند، برخی ناامیدانه بار دیگر او را به استعفا توصیه کرده‌اند که "نمی‎گذارند و نمی‎توانی و ...."، برخی هم طلبکارانه برای روحانی خط و نشان کشیده‌اند که "چرا باز هم گله می‎کنی، برو اقدام عملی کن، چنین کن و چنان کن...."

فارغ از تفاوت زاویه نگاه هر یک از این سه منظر و آنچه که آقای قائم مقام آیت‎الله مصباح فرمودند، وجه مشترک همه آنها یکی است و آن اینکه به زعم گویندگان رئیس جمهور بی اختیار است! برای همین هر کسی برای او تعیین تکلیف می‎کند و به خودش اجازه می‎دهد که برای بالاترین مقام اجرایی کشور، مجری قانون اساسی و رئیس قوه مجریه، خط و نشان بکشد و چهارچوب تعیین کند و قس علی‎هذا...
ناخودآگاه به یاد لایحه تبیین اختیارات و وظایف ریاست جمهوری افتادم که حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی خلف حجت‎الاسلام حسن روحانی آن را به مجلس ششم ارائه داد تا خودش را از این همه مداخله در امور اجرایی کشور برهاند. خاتمی در مواجهه با این مداخلات، ناگزیر شد که بگوید در جایگاه «رئیس جمهور»، یک تدارکاتچی بوده! این در حالی بود که نه رئیس جمهور قبل از او و نه رئیس جمهور بعد از او چنین حسی نداشتند. مرحوم آیت‎الله هاشمی‎رفسنجانی، ذاتا مرد قدرتمندی بود و این اقتدار را خود به هر نهادی که می‎رفت منتقل می‎کرد، خواه رئیس مجلس باشد یا رئیس جمهور. حتی وقتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد، این نهاد را به یکی از قدرتمندترین ارگان‎های نظام بدل کرد که تصمیماتش اثرگذار بود. محمود احمدی‎نژاد هم خودش را معطل تدوین طرح برای تعیین دامنه اختیاراتش و مهر تایید شورای نگهبان نکرد، او با این قرائت از قانون اساسی که اختیارات رئیس جمهور فراتر از ریاست قوه مجریه است، «معاونت اجرای قانون اساسی» را تشکیل داد و حتی وقتی برای انتخاب معاون اولش با مخالفت‎هایی خارج از دولت روبرو شد، 11 روز خانه نشین شد تا در تاریخ بماند که در برابر تعرض به اختیاراتش چه کرده است.

این روزها هم انتقادات و توصیه‎ها به روحانی مرزهای مداخله را درنوردیده و علنا برخی با این تصور که رئیس جمهور، مخلوع الید است، برای او تعیین تکلیف می‎کنند. این بار حسن روحانی در معرض این آزمون است که نشن دهد، در پافشاری بر اختیاراتش شبیه کدام یک از روسای جمهور گذشته است؟ هاشمی، خاتمی یا احمدی‎نژاد؟ یا مردی است شبیه به خودش و سبک و سیاقی منحصر به فرد را به منصه ظهور درخواهد آورد.

خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین