کد خبر: ۵۲۲۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵

نماینده زن مجلس: ما خوب نبودیم/ چک سفید امضا به دولت در رای اعتماد به وزرا کار درستی نبود/ چرا رای نمایندگان شفاف نیست؟

اگر تحقیق و تفحصی هست که نظارت من مجلسی است و می‌خواهم آن را اعمال کنم باید گزارش آن را به مردم بدهم. آیا مجلس چنین کاری کرده است؟
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس فراکسیون زنان گفت: مجلس باید با فساد مبارزه کند. اگر مجلس بتواند با فساد مبارزه کند و شفافیت ایجاد کند بسیاری از مشکلات کنونی مملکت حل می شود. به نظر من ریشه بسیاری از مشکلات در خود مجلس است.

«ما خوب نبودیم»؛ این توصیف پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس از عملکرد خودش و همکارانش در آستانه ورود مجلس دهم به سومین سالش است؛ او در حالی این جمله را در گلایه از به نتیجه نرسیدن طرح‌های تحقیق و تفحص می‌گوید که معتقد است ریشه بسیاری از مشکلات در خود مجلس است.

سلحشوری بهترین راهکار برای اثرگذاری بیشتر مجلس را شفافیت رای نمایندگان می‌داند و می‌گوید شاید اگر جلسات مجلس به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد ما انقدر در مجلس این‌ور و آنور نمی‌دویدیم و می‌نشستیم و به مطالب مطرح شده در مجلس گوش می‌کردیم.

از او درباره دغدغه‌های نمایندگی‌اش در دو سال گذشته هم پرسیدیم؛ او هم همانطور که انتظار می‌رفت موضوعات مربوط به زنان و میراث فرهنگی را مهمترین دغدغه‌اش دانست و گفت برای حفظ هویت ملی‌، اهمیت دادن به ایرانی بودن و ارج نهادن به این هویت هر کاری می‌کند.

گفت‌وگوی «اعتمادآنلاین» با پروانه سلحشوری را در زیر می‌خوانید؛

نتیجه تحقیق‌وتفحص‌ها مشخص نمی‌شود

*به سومین سال تشکیل مجلس دهم نزدیک می‌شویم ارزیابی شما از عملکرد مجلس در دو سال گذشته چیست؟

ما خوب نبودیم؛ معتقدم که می شد خیلی بهتر از این باشیم ولی نبودیم. مسئله این است که چرا باید طرح‌های تحقیق و تفحص به مجلس بیاید ولی ادامه پیدا نکند و نفهمیم این طرح ها به کجا می‌انجامد. اگر تحقیق و تفحصی هست که نظارت من مجلسی است و می‌خواهم آن را اعمال کنم باید گزارش آن را به مردم بدهم. آیا مجلس چنین کاری کرده است؟

*به نظر شما سال گذشته سال سختی برای نمایندگان مجلس بود؟

بله سال 96 کار ما بسیار سخت بود. چون انتخابات ریاست جمهوری و رای وزرا را داشتیم. در رای اعتماد به وزرا هم می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم. اینکه مجلس دهم یک چک سفید امضا در رای اعتماد به وزرا به دولت داد کار درستی نبود اما انجام دادیم و در این خصوص اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلین تفاوتی با هم ندارند و همه چک سفید امضا به دولت دادیم.

نتیجه آن این شد که استیضاح‌ها و سوالات پشت سر هم مطرح می‌شود. چرا آن زمان که زمان انتخاب وزرا بود و دستمان بازتر بود کاری نکردیم. اگر آن موقع بر اساس معیارهای انتخابی عمل می‌کردیم نتیجه این نمی‌شد. مجلس باید معیار انتخابی برای وزیر داشته باشد و به عملکرد وزیر نظارت داشته باشد.

*بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقدند ریشه بسیاری از مشکلات کشور در فساد است. مجلس چقدر می‌تواند در ریشه یابی و مبارزه با فساد موثر باشد؟

مجلس باید با فساد مبارزه کند. اگر مجلس بتواند با فساد مبارزه کند و شفافیت ایجاد کند بسیاری از مشکلات کنونی مملکت حل می شود. به نظر بنده ریشه بسیاری از مشکلات در خود مجلس است.

قومیت‌های ما بر روی هویت‌های جداگانه‌ای تاکید می‌کنند

*خانم سلحشوری مهمترین چالش یا دغدغه شما به عنوان یک نماینده مجلس در دو سال گذشته با آن روبرو بودید چه بوده است؟

نماینده به تنهایی دغدغه خود را دارد. من از یک سو دغدغه‌های زنانه خودم را دارم و چون در فراکسیون زنان هستم آن‌ها را به شدت تعقیب می‌کنم و ادامه خواهم دادم و از سوی دیگر دغدغه‌های میراث فرهنگی جدی دارم.

حتی از مقوله زنان مهمتر مقوله میراث فرهنگی و حفظ هویت ملی ما است که در حال حاضر شاهد هستیم که در معرض آسیب‌هایی قرار گرفته است. قومیت‌های ما بر روی هویت‌های جداگانه‌ای تاکید می‌کنند که برای ایرانی که حمله مغول ها را پشت سر گذشته و توانست علیرغم تمامی حملات استوار بماند و حفظ هویت ملی‌اش را داشته باشد، خوب نیست. برای من مهمترین دغدغه حفظ هویت ملی‌مان و اهمیت دادن به ایرانی بودن و ارج نهادن به این هویت است.

*شما راهکاری برای اثرگذاری بیشتر مجلس در دو سال آینده دارید؟

شفافیت؛ شفافیت بهترین راهکار است. شاید اگر جلسات مجلس به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد ما انقدر در مجلس این‌ور و آنور نمی‌دویدیم و می‌نشستیم و به مطالب مطرح شده در مجلس گوش می‌کردیم. یک موضوعی که در این راستا من و بسیاری از دوستان به فکر آن هستند و مجالس دنیا نیز از ان بهره برده‌اند، شفافیت رای است. باید رای نمایندگان شفاف باشد.

منبع: اعتمادآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین