کد خبر: ۵۲۲۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳

روغن زیتون در باز کردن عروق مؤثر است

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: روغن زیتون در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و باز کردن عروق مؤثر است.
آفتاب‌‌نیوز :
متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: روغن زیتون در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و باز کردن عروق مؤثر است.

دکتر ابراهیم فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع حوزه سلامت در کشور بیماری‌های غیرواگیر و مزمن است، متأسفانه شاهدیم  بیشتر مرگ‌ومیرها در ایران و به‌تبع آن در لرستان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌ها و سرطان بوده که یکی از علل آن تغذیه بد است.

وی اضافه کرد: در گذشته تغذیه سنتی با وجود نقص‌هایی که داشت خوب بود اما امروز سبک تغذیه‌ای مردم به سمت الگوهای غربی و شبه غربی می‌رود.

فلاحی افزود: در خرم‌آباد سه الگوی غذایی سالم، سنتی و شبه غربی وجود دارد و متأسفانه شاهدیم اکثر افراد به سمت استفاده از فست فودها پیش می‌روند، غذاهایی که با عدم تحرک ترکیب می‌شوند منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی شده است.

وی توصیه کرد: افراد باید حتماً به تغذیه و الگوی غذایی خود توجه جدی‌تری داشته و آن را در طول زندگی رعایت کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه تغذیه در درازمدت جواب می‌دهد، تأکید کرد:  در حال حاضر بهترین روغن‌ برای مصرف، زیتون است و حتی در سرخ‌کردنی‌ها از آن باید استفاده شود.

 وی یادآور شد: چنانچه افرادی توان خرید این روغن را ندارند باید از روغن‌های مایعی که دارای ترانس نبوده و از محل مناسب و درستی تهیه شده باشد استفاده کنند.

فلاحی اظهار کرد: پس از روغن زیتون،  کنجد و هسته انگور در اولویت‌های بعدی قرار دارد اما زیتون از همه روغن‌ها سودمندتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: نیاز است در طول شبانه‌روز از زیتون و یا روغن آن استفاده شود چراکه در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و باز کردن عروق مؤثر است.

وی یادآور شد: مصرف چهار بار در هفته از مغزها(بادام، گردو و پسته خام) توصیه می‌شود اما مصرف زیاد آن منجر به چاقی خواهد شد.

فلاحی بر مصرف لبنیات کم‌چرب تأکید کرد و گفت: نیاز است روزانه از لبنیات کم‌چرب استفاده زیرا برای بدن مفیدتر است، همچنین دو بار در هفته ماهی به‌صورت کبابی، آب‌پز و بخارپز مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد مصرف گوشت مرغ بیان کرد: باید قبل از پخت چربی‌ها و پوست آن جدا شود.

 وی تأکید کرد: آقایان گوشت قرمز کمتر مصرف کنند و با توجه به ذائقه مردم لرستان، مصرف هفته‌ای یک‌بار کفایت می‌کند اما باید چربی‌های آن جدا شود.

فلاحی با اشاره به اینکه مادران باردار و نوجوانان برای تأمین آهن موردنیاز بدن باید گوشت قرمز استفاده کنند، افزود: هنگام کباب گوشت بهتر است جاهایی که سوخته و سیاه شده جدا و سپس میل شود چراکه سرطان‌زاست و بهتر است گوشت را در فویل آلومینیومی پیچیده شود تا در معرض حرارت مستقیم قرار نگیرد.

این متخصص عنوان کرد: همچنین استفاده از نان‌های سبوس‌دار نظیر نان جو و سنگک توصیه می‌شود و باید مصرف نان‌های سفید قطع و یا به حداقل برسد.

فلاحی مطرح کرد: همچنین استفاده از سبزی‌ها به‌ویژه سبزی‌هایی که سبزرنگ هستند(کاهو، بروکلی، اسفناج، انواع فلفل دلمه‌ای)، هویج و قارچ روزانه توصیه می‌شود و همچنین مصرف دو تا چهار عدد میوه در روز نیز  مفید بوده است.

وی تأکید کرد: مصرف بیش از حد میوه منجر به افزایش کالری دریافتی و چاقی می‌شود.

این متخصص گفت: تحرک 30 دقیقه‌ای و پیاده‌روی در روز برای سلامت افراد توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین