کد خبر: ۵۲۲۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰

میزان شیوع نارسایی قلبی بین ایرانی‌ها چقدر است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از شیوع هشت درصدی بیماری نارسایی قلبی در کشور خبر داد و گفت: برای درمان بیماری‌های نارسایی قلبی در سال های گذشته طرح 247 در 30 شهر به وسیله وزارت بهداشت اجرا شد که بر اساس آن خدمات درمانی به صورت 24 ساعته به مردم ارائه می‌شد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمد آقاجانی صبح امروز در ششمین همایش کنگره نارسایی قلب که در دانشگاه شهید بهشتی و با حضور بسیاری از متخصصان از کشورهای خارجی و پزشکان داخلی برگزار شد؛ گفت: شیوع بیماری نارسایی قلبی در ایران نسبت به کشورهای آسیایی بیشتر است و امروزه میزان ابتلای ایرانیان به این عارضه حدود هشت درصد است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: امروزه بین 2 تا هشت درصد بیماری نارسایی قلبی در سراسر کشورمان گزارش شده که با سبک زندگی مناسب می‌توان از بروز این عارضه به خوبی جلوگیری کرد.

او مصرف دخانیات را عامل ایجاد بیماری نارسایی قلبی در میان افراد دانست و گفت: درمان بیماری نارسایی قلبی پر هزینه است، به طوریکه برای درمان هر فرد بیمار حدود 2 برابر یک بیمار سرطانی هزینه دارد و این مسئله حوزه سلامت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

دکتر آقاجانی در ادامه حرف هایش به مردم توصیه کرد که چربی خون و فشار خون شان را کنترل کنند و با کاهش مصرف سیگار زمینه بروز بیماری‌ نارسایی قلبی را در خود کاهش دهند.

دکتر احمد امین رئیس انجمن نارسایی قلب ایران در ادامه این سمینار و در جمع خبرنگاران درباره آمار بیماران نارسایی قلبی و هزینه هایی که این بیماران به نظام سلامت کشور وارد می کنند، گفت: ما آماری از تعداد مبتلایان به بیماری نارسایی قلبی نداریم چرا که از لحاظ علمی قابلیت ارائه آمار در این زمینه وجود ندارد. علاوه بر این هنوز در بسیاری از دردهای ورودی تشخیصی، نارسایی قلبی هنوز به عنوان بیماری های دیگر تقسیم می شوند برای مثال علائم نارسایی قلبی با بیماری های خونی و گوارشی مشترک است در حالیکه خیلی از این بیماران نارسایی قلبی دارند اما پزشکان متخصص تشخیص دیگری می دهند.

دکتر امین در ادامه افزود: اگر می بینید آمار نارسایی قلب در ایران بالا می رود بخاطر افزایش تشخیص موارد نارسایی قلب است. البته ما ریجستری و ثبت ملی این بیماران را در کشور بصورت مدون نداریم با این حال مطالعات کوچک که در سطح منطقه خاورمیانه انجام شده نشان می دهد، بروز نارسایی قلب در ایران نسبت به چند تا دیگر از کشورها بیشتر است بطوریکه میانگین نارسایی های قلبی در آسیا بین 2 تا 8 درصد گزارش شده است. البته در این مطالعات تاکید شده نرخ بروز بالا در ایران نه به معنای ژنتیک و عوامل دیگر است بلکه بیشتر به جنبه های تشخیصی این بیماری بستگی دارد.

او با اشاره به هزینه های درمان بیماران نارسایی قلب در ایران گفت: بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مثل کوه یخ هستند که بیشتر جمعیت شان ناشناخته است هدف ما این است این لایه زیرین و پنهان را بشناسیم جرا که هراندازه در مراحل ابتدایی بیماری را بشناسیم امکان پیشگیری و درمانشان با هزینه‌های کمتر فراهم است اما هر اندازه تشخیص نارسایی قلبی دیر انجام شود هزینه‌ها بالا رفته و موفقیت درمان پایین می‌آید.

رئیس انجمن نارسایی قلبی ایران با بیان اینکه نارسایی قلبی در هر گروه سنی وجود دارد، گفت: متاسفانه مصرف سموم کشاورزی، مواد مخدر، انرژی‌زاها و الکل بیماری عروق قلبی را افزایش داده است. نارسایی قلبی اولین و مهم ترین دلیل تشخیص بستری در بیمارستان های دنیا است بطوریکه 90 درصد تشخیص بیمار موقع بستری بخاطر نارسایی قلبی است.

گفتنی است، ششمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران درتاریخ 19 اردیبهشت تا 21 اردیبهشت 1397 توسط انجمن نارسایی قلب ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهر تهران برگزار می شود.

منبع: ایران آنلاین


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین