کد خبر: ۵۲۲۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

مقام فرانسوی: آمریکا ژاندارم اقتصادی جهان نیست

وزیر اقتصاد فرانسه روز چهارشنبه با ابراز تاسف از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، تاکید کرد: اینکه واشنگتن بخواهد ژاندارم اقتصادی جهان باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
 'برونو لومر' گفت: ما نمی پذیریم که آمریکا بخواهد ژاندارم اقتصادی جهان باشد. 

تهدیدهای ترامپ مبنی بر تحریم شرکت های اروپایی که با ایران مراوده تجاری دارند، عواقب منفی برای شرکت های فرانسوی از جمله توتال، رنو، پژو و سانوفی در پی خواهد داشت. این اقدام ترامپ که با مخالفت همه امضا کنندگان توافق هسته ای سال 2015 همراه بوده است، اشتباهی بسیار بزرگ است و می تواند امنیت بین المللی را از نظر سیاسی، نظامی و حتی اقتصادی به مخاطره اندازد. 

وزیر اقتصاد فرانسه افزود: در دو سال گذشته، مازاد تجارت فرانسه با ایران سه برابر شده است و این موضوع که شرکت های فرانسوی بخواهند با تحریم های آمریکا روبرو شوند، برای ما بسیار نگران کننده است و مشکلاتی را برای ما به وجود خواهد آورد. 

وزیر اقتصاد فرانسه یادآورشد که تا آخر هفته جاری، تماس تلفنی با استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا برقرار خواهد کرد تا با وی درباره راه های جلوگیری از تحریم شرکت های فرانسوی بحث و تبادل نظر کند.

وی همچنین گفت که به زودی با همتایای اروپایی خود در این باره گفت وگو و تبادل نظر خواهد کرد.
به گزارش ایرنا،کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پاریس تمام تلاش خود را برای حفاظت از منافع شرکت های فرانسوی در ایران در برابر تهدیدهای واشنگتن به کار خواهد بست.

در این بیانیه آمده است: اروپایی ها بویژه فرانسه با رایزنی با دولت آمریکا در سطح اتحادیه اروپا همه تلاش خود را می کنند تا منافع شرکت های خود را در ایران حفظ کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب به وقت کشورمان، با تکرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند. 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. 

سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه های جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین