کد خبر: ۵۲۲۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

چرا پرونده‌ی «شیرهای خان بابا سلطنه» بسته شد؟

بازیگر و کارگردان نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» با اشاره به پایان اجرای این نمایش و حضور ۴۰ هزار نفری که به تماشای آن نشستند، گفت: خوب است برخی متولیان و ناظران حوزه فرهنگ و هنر اجازه دهند دعواها بر صحنه‌ی تئآتر یا بر پرده‌ی سینما اتفاق بیفتد و بسیاری از مسائل پیش از آنکه به خیابان‌ها کشیده شود روی صحنه مطرح شود چرا که این اصلن یکی از کارکردهای هنر است.
آفتاب‌‌نیوز :
 نمایش «شیرهای خان‌باباسلطنه» که یک شادی‌آورِ موسیقایی (کمدی موزیکال) است از شهریور سال گذشته و در سه بازه‌ی زمانی اجرای خود را در  تئاتر «شهرزاد» آغاز کرد.

در این نمایش گلاب آدینه نقش «سیاه» را بازی می‌کرد و با توجه به ریتم شاد نمایش مخاطبان زیادی از آن استقبال کردند به طوری که در سال جدید هم اجرایش ادامه پیدا کرد و سرانجام چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه این نمایش با صحنه خداحافظی کرد.

البته مطلب منتشر  شده از سوی یکی از بازیگران نمایش حاکی از آن است که این نمایش اگرچه در زمان معین به پایان رسید اما امکان تمدید اجرا، به دلیل برخی فشارها به اداره کل هنرهای نمایشی وجود نداشته است.

دراین راستا افشین هاشمی در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: مجوز نمایش «شیرهای خان‌باباسلطنه» تا  ۱۹ اردیبهشت‌ماه اعتبار داشت و تا آن زمان، این نمایش با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و اعضای شورای نظارت مرکز روی صحنه بود که از همه‌ی آن‌ها سپاسگزارم.

او افزود: عدم تمدید نمایش براساس تعامل بین گروه اجرا و مدیر مرکز هنرهای نمایشی (شهرام کرمی) در شرایط فعلی اتفاق افتاد یعنی تصمیمی خودخواسته از طرف ما و در پاسخ به همراهی‌ای بود که مرکز در ۱۳۰  اجرای نمایش به این گروه داشت.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم هیچ معنای دیگری ندارد و اینطور نبوده که نمایش توقیف شده باشد. البته اگر به مرکز هنرهای نمایشی اعمال نظر و فشاری وارد شده باشد را بهتر است خودشان توضیح دهند، اما با توجه به اینکه آقای کرمی از تئاتری‌های باسابقه و هم‌نسل من است و تقریبا با هم تئاتر را شروع کرده‌ایم، حرفش هر چه باشد هم به آن اطمینان دارم و هم احترام می‌گذارم.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه تغییرات نمایش «شیرهای خان‌باباسلطنه» از اجرای اول بسیار جزئی در حد ۱۰ جمله بوده است گفت: وقتی پس از حاشیه‌های ایجادشده، اعضای شورای نظارت چنین تغییراتی را از ما خواستند، انجام دادیم و تا پایان به آن متعهد بودیم. این تغییرات در حد واژه‌هایی بودند که برای بعضی افراد باعث تعابیر غلطی می‌شد که نه گروه اجرایی به دنبال آن است و نه مرکز هنرهای نمایشی. در نتیجه امکان بعضی بهانه‌جویی‌ها حذف شد.

این کارگردان و بازیگر درباره تمدید نمایش هم اظهار کرد: برای تمدید قصد ما این بود که تا زمانی که تماشاگر داریم نمایش را ادامه دهیم، اما این فقط خواست ما بود و اگر در این مرحله، مدیران تئاتر که تاکنون با ما همراه بوده‌اند، احساس کنند نمایش دارد مشکلاتی برای‌شان به وجود می‌آورد ترجیح می‌دهیم با  آن‌ها همکاری کنیم، بویژه آن که ما لذت اجرای نمایش خود را برده‌ایم و جمعا بیش از چهارماه روی صحنه بودیم.


به گزارش ایسنا،
هاشمی همچنین درباره همان عده‌ای که با تعابیر اشتباه سبب بروز مشکل برای اجرای یک نمایش می‌شوند، گفت: به نظرم اشتباه آن‌ها این است که فکر می‌کنند تئاترها همیشه راجع به زمان حال حرف می‌زند در صورتی که لزوما این‌گونه نیست. در واقع تئاتر می‌تواند شرایطی را فرض یا پیش‌بینی کند و درباره آن شرایط و نتایج آن صحبت ‌کند. اتفاقا به نظرم کسانی که به دنبال تعابیر دیگری هستند به‌جای تنگ‌نظری باید از این فرصت استفاده کنند و بشنوند و ببینند که یک گروه اجرایی با هزاران تماشاگرش، به درست یا غلط، دارند فرضی را مطرح می‌کنند که مثلا اگر فلان اتفاق بیفتد بهمان نتیجه را دارد؛ چه امکانی بهتر و زنده‌تر از این برای نظرسنجی از قلب اجتماع؟ اصلا تئاتر یکی از بهترین امکانات برای همین گفت‌وگوها است و چه بهتر اگر فرض‌ها و نتایجش، روی صحنه به نمایش درآیند تا اینکه بعدتر بی‌گفت‌وگو و با خشونت در خیابان‌ها گفته شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین