کد خبر: ۵۲۳۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
تجربه دوبی را در گرجستان تکرار نکنید

آیا باتومی و بلگراد، مقاصد جدید مهاجرت ایرانیان است؟

«باتومی» و «بلگراد» تا چند سال پیش نامی آشنا برای ایرانیان نبودند. اما امروز یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفر و مهاجرت آنها محسوب می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
از زماني كه گرجستان و صربستان رژيم لغو رواديد با ايران را اجرا كردند، سفرهاي بدون بازگشت ايرانيان به اين دو كشور تبديل به چالشي نگران‌كننده براي مسوولان دو كشور شده است. گرجستان تا حدودي مقصد سرمايه‌گذاري در حوزه زمين و ملك شده است، اما صربستان به خصوص بعد از برقراري پرواز مستقيم از تهران به بلگراد، براي ايرانيان تبديل به معبري براي ورود به اروپا شد. آخرين آمارها از اسكان ١٠ هزار ايراني در گرجستان و سرگرداني ٦ هزار ايراني در صربستان خبر مي‌دهند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وزارت كشور صربستان اسفند ماه سال گذشته اعلام كرد: «بيش از ۶ هزار شهروند ايراني در طول ۵ ماه گذشته و همزمان با فراهم كردن تسهيلات صدور ويزا، به‌ عنوان توريست وارد اين كشور شده‌اند و برخي آنها از بازگشت به كشور خودشان خودداري مي‌كنند و از دولت صربستان تقاضاي پناهندگي مي‌كنند.» مشكلاتي كه در پي لغو رواديد با اين دو كشور ايجاد شده است اين زمزمه‌ها را قوت مي‌بخشد كه مقامات اين دو كشور تصميم به برقراري دوباره محدوديت ويزا براي اين دو كشور بگيرند.

سرمايه‌گذاري و منافع مشترك

در چند سال اخير علاوه بر موضوع لغو رواديد، عوامل ديگري باعث شده‌اند اين دو كشور مقاصد پر طرفداري براي ايرانيان شوند. كارشناسان پاسخ‌هاي مختلفي براي اين پرسش كه چرا كشور كوچكي مثل گرجستان به يك‌باره تبديل به اصلي‌ترين مقصد گردشگري ايرانيان مي‌شود، ارايه مي‌كنند، «علي‌اصغر شالبافيان»، كارشناس گردشگري در پاسخ به اين سوال به «اعتماد» مي‌گويد: «گرجستان قوانين و آيين نامه‌هاي حوزه گردشگري خارجي را تسهيل كرد و همين موضوع براي سرمايه‌گذاران جذابيت‌هايي ايجاد كرد. البته در كنار اين موضوع، بخشي از كساني كه قدرت جهت دهي به بازار سفر را دارند (مثل تور اپراتورها و مديران آژانس‌ها و فعالان حوزه گردشگري) در حوزه‌هاي مختلف در گرجستان سرمايه‌گذاري كردند، به همين دليل در پكيج تورهاي خارجي كه طراحي مي‌كنند منافع خود را هم در نظر مي‌گيرند.» يكي از سرمايه‌گذاراني كه تجربه هشت سال فعاليت در گرجستان داشته هم معتقد است: «گرجستان نظامي را طراحي كرده كه هر روز به سمت استواري و پايداري پيش مي‌رود. همين ثبات باعث شده شرايط كار و تجارت در اين كشور هر روز بهتر شود. وقتي آمارهاي سازمان ملل را در مورد اين كشور رصد مي‌كنيم مي‌بينيم كه رتبه‌هاي بسيار خوب و بالايي در جهان كسب كرده است. اين نكات باعث شده كه نه تنها ايراني‌ها بلكه شهروندان كشورهاي ديگر هم تمايل داشته باشند در اين كشور سرمايه‌گذاري كنند. مهم‌تر از همه اينكه فساد اداري در اين كشور بسيار پايين است و در مقايسه با بسياري كشورها از نظر شاخص‌هاي سلامت اداري شرايط مطلوبي دارد.»

فقط ايراني‌ها نيستند كه تمايل به مهاجرت و سرمايه‌گذاري در گرجستان را دارند، بسياري از شهروندان كشورهاي عربي و چين و خاوردور هم جزو مهاجران اين كشور هستند. به نوعي مي‌شود گفت گرجستان در حال حاضر شرايط ٣٠ سال پيش دوبي را دارد، البته كارشناسان معتقدند اين كشور در آينده شرايط مناسب‌تري از دوبي خواهد داشت. به دليل اينكه قوانين با ثبات‌تري در مقايسه با قوانين امارات دارد.

سال ٢٠٠٠ دولت گرجستان به اين نتيجه رسيد كه با رونق گردشگري مي‌تواند اقتصاد كشورش را كه پس از جدايي از شوروي سابق و بروز جنگ‌هاي داخلي، آسيب‌پذير شده بود، احيا كند. امروز هم اين كشور پس از ١٨ سال توانسته در زمينه توسعه زير‌ساخت‌هاي گردشگري موفق ظاهر شود و آنقدر در حوزه سياست و اقتصاد پيشرفت داشته باشد كه به عنوان نخستين كشور از كشورهايي كه از شوروي منفك شدند، به عضويت اتحاديه اروپا دربيايد (گرجستان در سال ٢٠١٥ به پيمان شنگن پيوست و در حال حاضر عضو ناظر اتحاديه اروپا است) بسياري معتقدند عضويت گرجستان در اتحاديه اروپا يكي از اصلي‌ترين انگيزه‌هاي ايرانيان براي مهاجرت به اين كشور است. اما در بسياري موارد اين هجرت همراه با شناخت دقيق و آگاهي نيست. بسياري از كارشناسان معتقدند شرايط بي‌ثبات اجتماعي و اقتصادي ايران باعث شده تا افرادي كه امكان مهاجرت به كشورهاي اروپايي و امريكايي را ندارند، همسايه شمالي ايران را به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب كنند. مهاجران ايراني گرجستان بيشتر در امر خريد و فروش و دلالي املاك و تورگرداني مشغول به كار مي‌شوند، بسياري هم مدت‌ها سرگردان مي‌مانند تا بتوانند سرمايه لازم براي خريد يك ملك در اين كشور را به دست بياورند و مشاغل ديگري را براي كسب اين سرمايه انتخاب مي‌كنند. به نظر مي‌رسد موج مهاجرت و سفر به سمت گرجستان يك تندباد موقت باشد و با برقرار شدن محدوديت ويزا براي ايرانيان فروكش كند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
مردم وسرمایه ها به کجا پناه می برند خدایا خودت کمک کن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین