کد خبر: ۵۲۳۵۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
ایران شبکه‌ای گسترده و قدرتمند دارد که از منافع‎اش فراتر از مرزهای آن کشور دفاع می‌کنند

خروج آمریکا از برجام؛ فرصتی برای ایران یا گسترش سایه جنگ در خاورمیانه؟/قابلیت‌های ایران برای خنثی کردن طرح‌های ترامپ

«این تنها پول نیست که شبکه ایران در منطقه را تقویت می‌کند این ایدئولوژی است که عامل تقویت کننده شبکه ایران است. سعودی‌ها چنین ابزاری را در اختیار ندارند».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی به قابلیت‌های ایران برای خنثی کردن طرح های ترامپ اشاره می‌کند. البته این موضوع را نیز مدنظر قرار می دهد که ممکن است خروج امریکا از برجام خطر گسترش دامنه جنگ در خاورمیانه را افزایش دهد.

به گزارش آفتاب‏‎نیوز؛ «نیویورک تایمز» می نویسد: «پس از آن که صدام دیکتاتور عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی سرنگون شد ایران برای نیروهایی در آن کشور کمک‌های تجهیزاتی فرستاد و از احزاب سیاسی حمایت کرد تا عراق را در مدار خود قرار دهد. پس از بهار عربی و گسترش ناآرامی در عراق و سوریه، ایران نیروهای خود را اعزم کرد. در هرج و مرج ناشی از جنگ داخلی طولانی مدت در سوریه، ایران این فرصت را پیدا کرد تا وضعیت خود را در داخل سوریه مستحکم و تثبیت کند. در سال ۲۰۱۵ میلادی اوباما رییس جمهوری وقت امریکا به ایران فرصت بزرگی داد. اکنون ترامپ رییس جمهوری امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی می خواهند تمام این‌ها را تغییر دهند. ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که امریکا از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های شدیدتری علیه ایران وضع خواهند شد. بار دیگر شعار تغییر رژیم در دستور کار سیاست خارجی امریکا قرار گرفته است. 

خروج آمریکا از برجام؛ فرصتی برای ایران یا گسترش سایه جنگ؟/قابلیت‌های ایران برای خنثی کردن طرح‌های ترامپ

«رندا اسلیم» تحلیلگر انستیتو خاورمیانه در واشنتگن می‌گوید: «اگر ما قصد داریم با ایران مقابله کنیم و شبکه منطقه‌ای آن کشور را به عقب‌نشینی وادار کنیم می‌خواهیم چه چیزی روی میز بگذاریم؟ ایران نفوذ خود را در منطقه افزایش داده و دستاوردهایی داشته است. امریکا از چه طریقی می‌خواهد آن کشور را وادار به عقب‌نشینی کند. ایران اکنون شبکه‌ای گسترده را دارد که قدرتمند هستند و از منافع ایران فراتر از مرزهای آن کشور دفاع می‌کنند».

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «شبه نظامیان مورد حمایت ایران در لبنان و عراق در انتخابات شرکت کرده‌اند. انصارالله در یمن به سمت ریاض موشک شلیک می کند و قدرت ایران اکنون در عراق و سوریه در حال گسترش است. کشورهای حوزه خلیج فارس سالهاست که میلیاردها دلار خرج مقابله با ایران کرده‌اند و سلاح های پیشرفته خریداری کرده اند در مقابل اما ایران شیوه های خلاقانه‌ای برای تقویت قدرت استراتژیک خود دارد که هزینه نظامی زیادی را نیز بدنبال نداشته است. «اسلیم» در ادامه می افزاید: «این تنها پول نیست که شبکه ایران در منطقه را تقویت می‌کند این ایدئولوژی است که عامل تقویت کننده شبکه ایران است. سعودی‌ها چنین ابزاری را در اختیار ندارند».

«نیویورک تایمز» در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر اسرائیل علیه منافع ایران در سوریه پس از خروج امریکا از برجام می نویسد: «تحلیلگران می گویند هیچ طرفی نمی خواهد یک جنگ تمام عیار ایجاد شود اما واقعیت آن است که تداوم منازعه میان ایران و اسرائیل در منطقه می تواند به آتش سوزی بزرگی در منطقه تبدیل شود. خطر جنگ بالاست و نمی توان آن را نادیده گرفت. «کلیف کاپکان» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و مدیر گروه اوراسیا می گوید: «ممکن است برای ماه‌های آینده وضعیت به جنگ منتهی نشود اما ما یک مشکل بزرگ ساختاری داریم. ایران می خواهد در سوریه زیرساخت ایجاد کند. اسرائیل کاملا مخالف این موضوع است.» «رایان کراکر» سفیر سابق امریکا در سوریه، عراق و لبنان نیز در این نگرانی با کاپکان سهیم است. او می گوید: «ظرفیت های واقعی برای درگیری بزرگتر وجود دارد. نشانه‌های خوبی پیش‌روی مان قرار ندارند».  

خروج آمریکا از برجام؛ فرصتی برای ایران یا گسترش سایه جنگ؟/قابلیت‌های ایران برای خنثی کردن طرح‌های ترامپ
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
1
2
مغزهای بزرگ و جیب های بزرگ هر کشور در شرکت
سهامی جهان جمع شده اند. که نام سنتی اش امریکا
است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
3
مطمئناً مشکلات کشورمان درصحنه جهانی بیشتر می شود باید تدابیر روشن وآینده نگر گرفته شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین