کد خبر: ۵۲۳۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷

هنری که داماد ناصرالدین‌شاه مروج آن شد، به خاطره‌ها می‌پیوندد؟

طی سال‌های اخیر هنرهای بسیاری در کشور به دست فراموشی سپرده شده و هیچ تلاشی در راستای احیای آنها نشد، یکی از این هنرها، هنر زیبای تفرش‌دوزی یا همان درویش‌دوزی است که چراغ عمرش در حال سو سو زدن است و می‌رود که به خاطره‌ها بپیوندد.
آفتاب‌‌نیوز :
صد سال گذشته بود که هنری از میان سرانگشتان ساکنین کوه‌های تفرش شهره عام و خاص شد که تفرش‌دوزی و یا درویش‌‌دوزی نام گرفت، هنری زیبا و چشم‌نواز که اکثرا برروی کلاه‌های نمدین دراویش، پوستین، خرقه و کمربندهایی از جنس پشم و سفره‌های دراویش دوخته می‌شد و چشم هر بیننده‌ای را خیره زیبایی‌های خود می‌کرد.

سال‌ها بود که زنان و مردان خطه تفرش از راه درویش‌دوزی به اقتصاد خانواده و اقتصاد شهر کمک می‌کردند.

ظهیرالدوله داماد ناصرالدین شاه از دراویشی که در شهر تفرش سکونت داشت، به دلیل علاقه به هنر با راه‌اندازی انجمن درویش‌دوزی این رشته را به عنوان یکی از صنایع دستی تفرش به مردم آن زمان آموزش می‌داد و موجب رواج این هنر زیبا شد.

متاسفانه سال‌هاست که این هنر زیبا به دلیل بی‌مهری به ورطه فراموشی سپرده شده و در حال از بین رفتن است.

تفرش خاستگاه درویش‌دوزی است

یکی از کارشناسان مسائل هنری در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: شهر تفرش از گذشته مهد هنرمندان بسیاری در رشته‌هایی چون گیوه‌دوزی، شیشه‌گری، قالی‌بافی، گلیم و جاجیم‌بافی، آهنگری سنتی، حکاکی و درویش دوزی بوده است که تعدادی از این هنرها در حال از بین رفتن هستند.

 مهسا میرزایی می‌افزاید: یکی از هنرهایی که در حال از بین رفتن است و چندان رونق گذشته را ندارد، هنر درویش‌دوزی یا همان تفرش‌دوزی است که متاسفانه در حال فراموشی است.

وی بیان می‌کند: درویش‌دوزی از جمله هنرهای رودوزی است که در قدیم از طرفداران بسیاری برخوردار بود و در اکثر شهرهای کشور مشتری داشت.

قدمت 100 ساله درویش‌دوزی تفرش

یکی از کارشناسان حوزه صنایع دستی نیز می‌گوید: هنر درویش‌دوزی که نوعی رودوزی بوده است، تکنیک بسیار ساده‌ای داشته و دوخت‌هایی است که در حاشیه‌های پهن پارچه‌ها زده می‌شود و به وسیله آن زیبایی خاصی به کلاه‌های نمدین دراویش، پوستین، خرقه و کمربندهایی از جنس پشم و سفره‌های دراویش بخشیده می‌شد.

رضا محسنی با اشاره به اینکه این هنر از قدمتی 100 ساله در تفرش برخوردار است، خاطرنشان می‌کند: این هنر هم‌اکنون در حال فراموشی است که می‌طلبد تا دیر نشده این هنر زیبا را احیا کرد و به آن رونق بخشید.



وی ادامه می‌دهد: در شرایط امروز اقتصاد کشور که توجه به کالای ایرانی مورد تاکید قرار گرفته، اقتصاد خانگی می‌تواند تا حدودی مشکل اشتغال و بیکاری جوانان را برطرف کند، احیای هنرهای در حال فراموشی می‌تواند موجب ایجاد اشتغال برای جوانان شود.

درویش‌دوزی می‌تواند در سبد سوغات گردشگران قرار گیرد 

یکی از بانوان درویش‌دوز تفرش نیز می‌گوید: درویش‌دوزی از هنری سنتی کشور است که در صورت احیای آن می‌تواند به عنوان یکی صنایع دستی در سبد سوغات گردشگران قرار گیرد.

زهرا مرادی می‌گوید: این هنر از شهر تفرش برخاسته و در گذشته از هنرهای مورد علاقه مردم بوده است.

وی می‌افزاید: تفرش‌دوزی در سال‌‌های نه چندان دور در دوخت تزیینی انواع لباس و تزیینات به کار می‌رفته و از رونق و رواج بالایی برخوردار بوده است.



وی ادامه داد: به دلیل زیبایی و شهرت ملی این هنر، در کتاب‌های درسی‌ دانش‌آموزان بخشی به این هنر زیبا اختصاص یافته است، اما متاسفانه آموزش این رشته تنها در حد چند سال در مدارس صورت می‌گیرد و به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌شود.

این درویش‌دوز بیان می‌کند: امروزه تعداد کمی از بانوان تفرشی که در گذشته به صورت حرفه‌ای با این رشته آشنا بودند، در قید هستند اگر این بانوان را از دست بدهیم، این هنر به طور کامل از بین خواهد رفت و می‌طلبد مسئولان با حمایت‌های خود زمینه احیای این هنر و پرورش هنرجویان جدید را فراهم کنند.

درویش‌دوزی از هنرهای قدمت‌دار تفرش است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش نیز می‌گوید: این هنر از هنرهای ارزشمند و قدمت‌دار شهرستان تفرش است که باید برای احیای آن عزم خود را جزم کنیم.

رحیمی اظهار می‌کند: اخیرا تعدادی از بانوان تفرش برای احیای این هنر اعلام آمادگی کرده‌اند که امیدواریم با حمایت‌های لازم شاهد رونق دوباره این هنر زیبا در تفرش باشم.

احیای دو رشته رودوزی سنتی و قفل‌سازی تفرش با جدیت در حال پیگیری است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز با بیان اینکه درویش‌دوزی یا تفرشی‌دوزی یکی از انواع رودوزی‌های سنتی ایرانی است که در گذشته از رونق بالایی برخوردار بوده است، می‌گوید: این هنر در حال حاضر به دلیل تغییر ذائقه و نیاز جامعه به برخی صنایع هنری جدید رونق گذشته خود را از دست داده که تلاش داریم دوباره آن را احیا کنیم.

کاظمی بیان می‌کند: احیای دو رشته رودوزی سنتی و قفل‌سازی در شهرستان تفرش با جدیت در حال پیگیری است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی تاکید کرد: هنرهایی چون تفرشی‌دوزی هویت بخش فرهنگ بومی منطقه است و باید بکوشیم این نوع هنرها را حفظ و احیا کنیم.

فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین