کد خبر: ۵۲۳۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸

خودآموختگی در آواز؛ آری یا نه؟

بیست‌ویکمین نشست تخصصی آموزشی و ماهانۀ آیین آواز در حالی برگزار شد که کسالت ناگهانی مهمان ویژه این ماه، ساعتی قبل از شروع برنامه او را به اورژانس کشاند و باعث شد موضوع این نشست از «یک آواز امروزی چگونه باید باشد» به «خودآموختگی در آواز» تغییر پیدا کند.
آفتاب‌‌نیوز :
در ابتدای این برنامه اعلام شد حسن گلپایگانی ـ مدرس آواز ـ که قرار بود به عنوان مهمان ویژه «آیین آواز» حضور داشته باشد، به دلیل کسالت به اورژانس منتقل شده اما حال او رو به بهبود است و خوشبختانه خطری متوجه سلامتی او نیست.

بعد هم گفته شد که با غیبت گلپایگانی برنامه رونمایی از کتاب «ردیف موسیقی ایران» به روایت این مدرس آواز و به کوشش حجت عبدی به اولین نشستی که گلپایگانی بتواند حضور پیدا کند موکول خواهد شد.

علی شیرازی ـ کارشناس مجری برنامه ـ سپس توضیح داد که با توجه به حضور مرتضی غزنوی ـ خواننده آواز ـ در سالن و ضمن مشورت با او، هر دو بر سر ارائه بحث با موضوع «خودآموختگی در آواز ایرانی» به توافق رسیده‌اند.

غزنوی در این‌باره اظهار کرد: هنر ایرانی به طور عام، قطعاً نیاز به بهره‌مندی مداوم از استاد به همراه مراقبت از خود و پرهیز همیشگی از بسیاری کارها و چیزهایی دارد که به هنر آدم لطمه وارد می‌کند.

او اضافه کرد: بنا به مصداق شعر ارزشمند مولوی که می‌گوید «هیچ کس از پیش خود چیزی نشد/ هیچ آهن خنجر تیزی نشد. هیچ قنادی نشد استاد کار/ تا که شاگرد شکر ریزی نشد. هیچ آوازی نشد آوای عشق /تا که آن آواز را سازی نشد» من به هیچ عنوان خودآموختگی در آواز ایرانی را قبول ندارم و سخت به وجود همیشگی استاد یا استادانی از رشته‌های مرتبط با موسیقی و آواز در کنار هنرجوی طالب این هنر معتقدم.

در ادامه شیرازی با بیان اینکه به خودآموختگی در آواز ایرانی معتقد است، گفت: معتقدم بخش مهمی از منازل جویندگی در آواز و موسیقی ملی ما با همین خودآموختگی عجین و آمیخته است.

او بیان کرد: چند سال پیش که استاد نادر گلچین هنوز زنده بود برای نگارش مقاله‌ای درباره او برای ماهنامه هنر موسیقی مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم. آنجا متوجه شدم که استاد در آواز، هیچ استاد مستقیمی نداشته است. او در آن مصاحبه گفت موسیقی را همین‌طوری ذره ذره و از طریق خواندن مداوم و فراگیری تدریجی گوشه‌ها و دستگاه‌ها به همراه چند نوازنده در شهرشان رشت آموخته است. بعد هم به شیوه استاد متقدم‌تر از خودش یعنی زنده‌یاد بنان علاقه‌مند شده و کم‌کم به آن صدای حریروش و نرم و لطیف دست یافته و شیوه خودش را پیدا کرده است.

شیرازی که عصر ۲۵ اردیبهشت‌ ماه در فرهنگسرای ارسباران سخن می‌گفت، تاکید کرد: منظور من به هیچ وجه خودآموختگی از ابتدای کار یادگیری نبوده و نیست. مگر چند نفر این استعداد شگفت و اقبال بلند را دارند که نادر گلچین بشوند؟ منظور من از خودآموختگی مرحله پس از فراگیری ردیف است که بزرگانی مثل جلیل شهناز و ایرج خواجه‌امیری در پی آشنایی جدی با ردیف موسیقی‌مان این راه را در پیش گرفتند و به چنان جایگاه بلندی رسیدند.

سپس غزنوی گفت: من معتقدم ردیف آوازی ما آنقدر در خودش نکته نهفته دارد که سال‌ها و بلکه دهه‌ها باید با آن ممارست کرد و از آن آموخت؛ بنابراین همچنان مجالی برای خودآموختگی نمی‌بینم.

علی رستمیان، محمدابراهیم ذوالقدر، میلاد کیایی، محمد ملاآقایی، محمدرضا نوابی، منوچهر سهیلی، شیرین حیات‌بخش، علی عظیمی‌نژادان، علی اصغر میرآخوری، آرمان غزنوی، عبدالعظیم زرین‌کوب، علی اصغر فروزان‌فر، منصور رسولی، سعید ناظمی، مسعود میرزاحیدر، محمد قزلباش، امیر شرفیان، علی اصغر حجازی، مهدی صبور، محمود حشمت، مسعود عرب، مهیار سهیلی، حجت عبدی و علی اکبر کهربایی از جمله هنرمندان و فرهیختگان حاضر در این نشست بودند.

در پایان، مجری برنامه اعلام کرد که بیست و دومین نشست آیین آواز از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۹ خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

ایسنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین