کد خبر: ۵۲۴۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰

بازخوانی پرونده مناقصه آزادگان/شرکت‌ها مسکوت ماندند

میدان نفتی آزادگان، نخستین میدانی بود که توسعه آن منوط به برگزاری مناقصه بین کنسرسیوم‌های مختلف متشکل از شرکت‌های داخلی و خارجی شد.فرآیند برگزاری مناقصه حدود دو سال است که آغاز شده و طبق برنامه قرار بود اواخر سال جاری برگزار شود اما به نظر می‌رسد از میان 17 شرکتی که علاقه خود را به حضور در این مناقصه اعلام کرده اند تنها چند شرکت پای حرف خود ایستاده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سناریوی وزارت نفت برای توسعه میدان نفتی آزادگان، بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور، یکپارچه سازی قسمت شمالی و جنوبی آن و برگزاری مناقصه بین غول‌های نفتی جهان بود. فرآیندی که از حدود دو سال گذشته آغاز شده و طبق گفته های مسئولان قرار بود در سال جاری به سرانجام برسد.

چراغ مناقصه چه زمانی روشن شد؟

اواخر پاییز سال ۱۳۹۵، فراخوان شرکت ملی نفت برای دعوت از شرکت‌های نفتی بین المللی برای حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان ارائه شد و چراغ برگزاری مناقصه روشن شد. در پاسخ به این فراخوان شرکت‌های مختلف نفتی اطلاعات خود را ارسال کردند و از از 50 شرکتی که توسط شرکت ملی نفت ایران برای مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران تایید صلاحیت شدند، حدود ۱۷ شرکت برای حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان ابراز تمایل کردند و در نهایت از میان ۱۷ شرکت ۱۱ شرکت از محل میدان نفتی آزادگان بازدید کردند.

کدام شرکت‌ها در مناقصه حضور یافتند؟

در این راستا اعلام شد شرکت روس‌نفت از روسیه، شرکت‌های CNPC و ساینوپک از چین، شرکت انی از ایتالیا، شرکت مرسک از دانمارک، شرکت OMV از اتریش، شرکت ONGC از هند، شرکت پرتامینا از اندونزی، شرکت پتروناس از مالزی، شرکت شل از هلند، شرکت وینتر شال از آلمان، شرکت توتال از فرانسه و یک شرکت تایلندی در مناقصه میدان نفتی آزادگان حضور خواهند داشت و در نهایت کنسرسیومی متشکل از برخی شرکت‌های مذکور برای توسعه این میدان تشکیل خواهد شد

وضعیت نتایج مطالعات چگونه بود؟

در نهایت نتیجه شش مطالعه فنی پس از امضای تفاهم‌نامه‌های MOU و HOA از شرکت‌های خارجی دریافت شد که مروبط به شرکت‌های  لوک اویل، مرسک، توتال، اینپکس، پرتامینا و یک شرکت دیگر بوده است.  از زمانی که شرکت‌ها تایید صلاحیت شدند، مطالعات فنی خود به تناوب  برای شرکت ملی نفت ارسال کردند و شرکت ملی نفت نیز پس از بررسی یا این نتایج را تایید کرد یا این مطالعات را به شرکت‌ها برای تکمیل بازگرداند اما در نهایت اعلام شد که مطالعات فنی ارائه شده از سوی شرکت‌ها رضایت بخش بوده است.

مناقصه چه زمانی برگزار می شود؟

برای برگزاری مناقصه  در سال 1396 زمان‌های مختلفی اعلام شد و در نهایت بیژن زنگنه،وزیر نفت دراین مورد گفت برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان به خوبی پیش می‌رود و تاخیری صورت نگرفته است. قبلا هم اعلام کردم اگر مناقصه طبق روال خود جلو برود نتایج آن زودتر از تابستان سال ۱۳۹۷ ارائه نخواهد شد.

سرانجام مناقصه چه شد؟

بر اساس این گزارش، سیدنورالدین شهنازی زاده،مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در مورد مناقصه میدان آزادگان توضیح داد: ۱۳ شرکت در مناقصه شرکت کرده‌اند اما با توجه به شرایط مناقصه به خوبی پیش نرفت و یکسری شرکت‌ها مسکوت ماندند. اما یکسری شرکت‌های دیگر مانند CNPC پتروناس و OMV همچنان حضور دارند و قرار است در آینده نزدیک نتیجه مطالعات خود را ارائه کنند. اگر یک کنسرسیوم دیگر باشد، مناقصه را انجام می‌دهیم.

منبع: ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین