کد خبر: ۵۲۴۴۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
یک روزنامه آلمانی خبر داد

رایزنی اروپا، روسیه و چین برای کمک مالی به ایران در ازای محدودیت موشک‌های تهران

یک روزنامه آلمانی گزارش داد: دیپلمات‌های اروپایی به علاوه مقامات روسیه و چین در حال رایزنی بر سر یک توافق جدید برای ارائه کمک مالی به ایران هستند که برنامه موشکی بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور نیز در آن گنجانده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه آلمانی ولت آم زونتاگ با استناد به اظهارات مقامات ارشد اتحادیه اروپا نوشت: دیپلمات‌هایی از اروپا و روسیه و چین قرار است در هفته‌های پیش‌رو تحت سرپرستی هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر در وین دیدار و درباره گامهای بعدی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران رایزنی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این روزنامه آلمانی در ادامه گزارش خود نوشت که مقامات این کشورها در حال رایزنی بر سر یک توافق جدید برای ارائه کمک مالی به ایران هستند تا برنامه موشکی بالستیک این کشور و سیاست‌های منطقه‌ای تهران را با هدف حفظ توافق هسته‌ای محدود کند.

آلمان، فرانسه،انگلیس، روسیه و چین در این رایزنی‌ها شرکت خواهند کرد اما هنوز مشخص نیست که ایران که بارها در برابر فشارها برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیکش مقاومت کرده است، در این مذاکرات حضور خواهد داشت یا نه.

براساس توافق هسته‌ای که در سال 2015 حاصل شد، ایران پذیرفت که در ازای رفع تحریم‌های غرب برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کند، اما دولت ترامپ در حالی که آمریکا که یکی از امضاکنندگان این توافق محسوب می شود، با این توافق مخالف بود و یکی از انتقاداتش نسبت به آن شامل نبودن برنامه موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور در توافق بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام روز هشتم ماه مه خروج این کشور از توافق هسته ای را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه تهران را باز میگرداند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت که حصول یک توافق جدید که شامل محدودیت‌های هسته‌ای می شود و توسعه موشک‌های بالستیک ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه را محدود می کند، قادر خواهد بود ترامپ را متقاعد به ادامه رفع تحریم‌های تهران کند.

ولت آم زونتاگ به نقل از یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نوشت: ما باید از نام توافق هسته‌ای وین فاصله بگیریم و یکسری عناصر مضاعف جدید به آن اضافه کنیم. تنها چنین کاری است که رئیس‌جمهور ترامپ را متقاعد به پذیرش و رفع دوباره تحریم‌های ایران می کند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آلمان تاکنون هیچ اظهارنظری درباره این خبر نکرده است.

در این میان کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به تهران آمده است تا به این کشور اطمینان دهد که این اتحادیه با 28 کشور عضو کماکان متعهد به حفظ توافق هسته‌ای و تقویت روابط تجاری با تهران است.

مقامات اتحادیه اروپا، آلمان و دیگر کشورها که همچنان پایبند به توافق هسته‌ای هستند، گفتند که اگر تلاشهای اتحادیه اروپا برای حفظ این توافق به شکست بیانجامد، فاجعه خواهد بود.

ایران از زمان اجرای توافق هسته‌ای تلاش کرده تا از منافع مالی آن بهره ببرد؛ چراکه باقی ماندن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه برنامه موشکی تهران مانع از حضور سرمایه‌گذاران بزرگ غربی در تجارت با ایران شده بود.

به نوشته ولت آم زونتاگ، مقامات اروپایی به علاوه روسیه و چین به دنبال یک رویکرد جدید هستند. زیرا می دانند که وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران کار را برای شرکت‌های اروپایی با مشکل مواجه خواهد کرد. توافق جدید این کشورها می تواند شامل میلیاردها دلار کمک مالی به ایران باشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین