کد خبر: ۵۲۵۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۲

همه چيز درباره دربی بزرگ اسپانيا

آفتاب‌‌نیوز : *بارسا عمدتاً با طبقه كارگر و دیدگاه‌های افراطی و رادیكالی مرسوم این طبقه شناخته می‌شود. به همین دلیل چپگراهای این منطقه پرشمار هستند. رئال مادرید را با پیوندش با طبقه بالا‌و شاهان اسپانیا می‌شناختند. با آن چه - «Royal» سلطنتی- خوانده می‌شد. بنابراین نام «Real» تصادفی رقم نخورده. 

* كینه دو باشگاه طی حكومت دیكتاتوری ژنرال فرانكو شدت یافت و همه رئال را تیم حكومتی خواندند و بارسلونا تیم اپوزیسیون خوانده شد. 

* رژیم فرانكو آشكارا شرایط را بر كاتالان‌ها دشوار ساخت، دیدگاه‌های سیاسی‌شان را زیر سوِال برد و طی دورانی حرف زدن به زبان كاتالونی را ممنوع ساخت. به همین دلیل نوكمپ بدل به معبدی برای مردم كاتالان شد كه در آن گرد آیند، به زبان خود حرف بزنند و خشمشان را بروز دهند. 

* رئال مادرید طی جنگ‌های داخلی اسپانیا تحت فشار حكومت قرار گرفت و رئیس آن، رافائل سانچز گوئرا، كه جمهوریخواه بود به زندان افتاد و مورد شكنجه قرار گرفت. 

*نبرد دو تیم در سال 1934 بر كینه‌ها دامن زد. رئال در بارسلونا 3 بر صفر شكست خورد ولی در خانه 11 بر یك پیروز شد. گفته می شود بازیكنان بارسا برای تن دادن به شكست سنگین مورد تهدید و شكنجه قرار گرفته‌اند. 

* رقابت دو تیم در دهه 1950 برای به چنگ آوردن آلفردو دی استفانو كه ابتدا به بارسا رفت و سپس سر از رئال درآورد، دشمنی‌ها را بیشتر كرد 

* قصه‌ای هست كه بر اساس آن بازیكنان رئال روزگاری توسط اتومبیل‌های نظامی از نوكمپ خارج شدند. 

* دیدار دو تیم را Super Clasico می خوانند. 

*پیروزی بارسا در 19 نوامبر -2005 سال پیش- با درخشش رونالدینیو خاطره‌انگیز بود و بسیاری از طرفداران رئال به ستایش او بر پا خاسته و برایش دست زدند. این امر پیش‌ترها فقط برای دیگو مارادونا رخ داده بود. 

* بارسلونا به دلیل آن كه رنگ پیراهن رئال سپید است تاكنون هرگز پیراهنی به رنگ سپید را به تن نكرده. 

* اولگوئر، بازیكن بارسا از فعالان سیاسی در مورد استقلال كاتالونیاست و می‌گویند به همین دلیل به تیم‌ملی اسپانیا دعوت نمی‌شود. 

*جنجالی‌ترین جابه‌جایی بازیكن بین دو تیم سال 2000 با انتقال لوئیس فیگو با مبلغ 37 میلیون پوند از بارسا به رئال رقم خورد. فیگو در بازگشت به نوكمپ با بطری‌هایی حاوی ادرار، یك سر خوك و كوهی از آشغال روبه‌رو شد. 

*تماشایی‌ترین پیروزی بارسا در برنابئو طی فصل 1973-1974 رقم خورد؛ جایی كه بارسا به رهبری یوهان كرایف 5 بر صفر پیروز شد.

* رقم 5 در داربی بارسا- رئال <جادویی> به شمار می‌رود. بارسا در 1994 نیز 5 بر صفر رئال را در برنابئو شكست داد كه روماریو سه گل به ثمر رساند. رئال یك سال بعد در خانه 5 بر صفر بارسا را با هت‌تریك ایوان زامورا شكست داد. 

* رئال بیش از بارسا قهرمان لالیگا شده ولی بارسا در جام‌حذفی و سوپركاپ به پیروزی‌های بیشتری دست یافته.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین