کد خبر: ۵۲۵۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰

معاوضه قلیان با کتاب

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند در استان فارس گفت: برای فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به کتاب‌خوانی و مبارزه با مصرف قلیان، افرادی که قلیان به شبکه‌ی بهداشت و درمان تحویل دهند یک جلد کتاب هدیه می‌گیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
مسعود جوکار با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی بدون دخانیات، یکی از مهمترین عوامل گسترش مصرف قلیان را افزودن مواد معطر و اسانس برای کم کردن سختی و تندی دود توتون و همچنین ایجاد جذابیت برای مصرف کنندگان عنوان کرد .

او عرضه و مصرف قلیان در پارک ها را یک رفتار اشتباه اجتماعی خواند که باید نسبت به جمع‌آوری آن اقدام شود و افزود: این اقدام که گاهی از سوی خانواده ها انجام می‌شود، علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، حقوق عمومی و سلامت جامعه را تهدید می کند .

رئیس شبکه بهداشت و درمان فراشبند، مصرف تفریحی قلیان و همچنین روی آوردن خانواده و جوانان به قلیان به عنوان یک وسیله برای گذران اوقات فراغت را یک توجیه غلط برشمرد و هشدار داد: شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در کشور، مصرف دخانیات است و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف پنج تا ۱۰ پاکت سیگار و یا به عبارتی، یکصد تا دویست نخ وارد ریه فرد می شود .

او با اشاره به تصور اشتباه برخی که "استفاده از قلیان به خاطر گذشتن مسیر دود از آب و تصفیه آن، هیچ‌گونه آسیبی برای سلامت انسان ندارد و یا اینکه ضرر آن بسیار کم است"، توضیح داد: آب قلیان، تنها دمای دود حاصل از زغال گداخته را کم می کند، اما شدت پُک زدن به قلیان، میزان عمق تنفسی و حجم دود ورودی به ریه ها را افزایش می دهد .

جوکار با بیان اینکه ممنوعیت عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی باید با جدیت پیگیری شود، از اداره اماکن عمومی و نیروی انتظامی فراشبند خواست تا در این راستا، با شبکه بهداشت و درمان همکاری داشته و با جدیت تمام، عرضه و استفاده از قلیان در پارک ها ممنوع شود .

به گزارش ایسنا،  به نقل از علوم پزشکی شیراز، این مقام مسئول همچنین بر اهمیت داشتن مجوز برای فعالیت های مرتبط با سلامت مردم تاکید کرد و گفت: واحدهای بسته‌بندی قصب و خرما، در صورت پیگیری نکردن برای دریافت مجوز لازم، از ادامه فعالیت محروم شده و طبق مقررات با آنها برخورد می شود .


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین