کد خبر: ۵۲۶۹۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
اروپایی‌ها خواستار مقاومت در برابر مجازات‌های تحریمی امریکا هستند

چرا طرح پمپئو در قبال ایران محکوم به شکست است؟ /برجام در معرض خطر مرگ قرار گیرد عواقب شدیدی خواهد داشت/ماهیت استراتژی جدید امریکا ایجاد تنش و ناامنی است

برجام با سختی و با مذاکرات دقیق حاصل شد. آمریکا بخشی از ائتلاف گسترده بین المللی بود و پای میز مذاکره نشست و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز برجام را تایید کرد. آمریکا در آن زمان قادر به اعمال فشار و تحریم بیشتر ایران و سپس نشستن پای میز مذاکره بود. در حال حاضر، چنین احتمالی کمتر است. برخی از سیاستگذاران امریکایی می خواهند سطح تنش با ایران تا حدی افزایش یابد که منجر به بروز جنگ شود از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ که چنین نظری را دارد. تنها بازیگرانی که از سیاست منطقه‌ای پمپئو علیه ایران خوشحال می شوند رقبای ایران در منطقه هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- «پائول پیلار» کارشناس سابق سیا در مقاله ای در نشریه «نشنال اینترست» ضمن انتقاد از موضع مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در قبال ایران می نویسد: «پمپئو در سخنرانی اخیر خود از استراتژی جدیدی در قبال ایران گفت اما در واقع، آنچه او مطرح کرد چیز تازه‌ای نبود.»

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ «حرف‌های پمپئو بیان تکراری و خسته کننده‌ای از همان استدلال‌های قدیمی و اشتباهات روی داده در حمله دولت ترامپ علیه برجام است. یکی از مسائل مرسوم در بحث مخالفان برجام آن بود که محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت هسته‌ای ایران پس از ده سال یا بیشتر طبق مفاد قرارداد پایان می یابد و پس از آن ایران آزاد خواهد بود که بدون محدودیت برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد. واقعیت آن است که پمپئو هیچ چیزی در مورد مهمترین مفاد مصرح در برجام از جمله رژیم بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای نگفته است. او اشاره نکرد که بیان تاریخ انقضا حتی در قراردادهای مهم امریکا در زمینه کنترل تسلیحات نیز بیان می شوند از جمله در توافق محدودیت تسلیحات استراتژیک که آمریکا یکی از طرفین آن است. او به این موضوع اشاره نکرد که در صورت عدم وجود برجام و نبود بازرسی‌هاست که ایران آزاد خواهد شد تا هر کاری که طبق برجام نمی‌توانسته انجام دهد را عملی کند.در عوض پمپئو فهرستی از پیشنهادات انعطاف‌ناپذیر را ارائه داد. 

چرا طرح مایک پمپئو در قبال ایران محکوم به شکست است؟ /برجام در معرض خطر مرگ قرار گیرد عواقب شدیدی خواهد داشت

برجام با سختی و با مذاکرات دقیق حاصل شد. آمریکا بخشی از ائتلاف گسترده بین المللی بود و پای میز مذاکره نشست و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز برجام را تایید کرد. آمریکا در آن زمان قادر به اعمال فشار و تحریم بیشتر ایران و سپس نشستن پای میز مذاکره بود. در حال حاضر، چنین احتمالی کمتر است. این آمریکاست که از برجام خارج شده و نه ایران. دولت ترامپ امیدوار است از تحریم های ثانویه برای مجبور کردن فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اروپا برای خودداری از معامله با ایران استفاده کند. این در حالیست که اروپایی‌ها خواستار مقاومت در برابر مجازات های تحریمی امریکا هستند.  در این میان چین نیز با اروپایی‌ها همصداست. امریکا اکنون نه تنها ابزارهای مجبور سازنده کمتری در مقایسه با گذشته دارد بلکه مشوق‌های مثبت کمتری را نیز می تواند ارائه دهد. 

ترامپ با خارج ساختن امریکا از برجام به اعتبار امریکا لطمه زد. احمقانه است اگر فکر کنیم در چنین شرایطی که رهبران ایران همواره امریکا را غیر قابل اعتماد می دانستند اکنون حاضر به مذاکره با امریکایی‌ها شوند. فهرست خواسته‌های پمپئو از ایران واقع‌گرایانه نیست و غیرقابل دسترسی است. برای مثال، خواسته به صفر رساندن غنی‌سازی اورانیوم پیشتر مورد آزمایش قرار گرفت و ثابت شد که غیر قابل دستیابی است حتی زمانی که برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت بسیار کمتری در مقایسه با زمان پس از اجرای برجام داشت.

ماهیت استراتژی جدید امریکا ایجاد تنش و ناامنی خواهد بود. مسائل مربوط به ایران حل نخواهند شد. تنها تندروها در ایران تقویت می‌شوند و سیاست‌های سخت‌گیرانه آنان دست بالا را پیدا کرده و خطر درگیری نظامی افزایش می‌یابد و فرصت مربوط  به توافقهای احتمالی بعدی برای رسیدگی به مسائل مورد نگرانی امریکا از بین خواهند رفت. روابط امریکا با اروپایی ها مسموم شده و مجازات تحریمی علیه شرکت های اروپایی سبب می‌شوند تا امریکا وارد جنگی تجاری با اروپا شود. اگر برجام در معرض خطر مرگ قرار گیرد عواقب شدیدی خواهد داشت چرا که ایران قادر خواهد بود بازرسی‌های بازرسان آژانس بین الملیلی انرژی اتمی از تاسیسات‌اش را محدود کند.»

این کارشناس سابق سیا در ادامه این پرسش را مطرح می کند که واقعا چرا ترامپ این رویکرد خصمانه را در قبال ایران در پیش گرفته است.

او می نویسد: «نخست آن که ترامپ می خواهد هر آنچه اوباما انجام داده بود را لغو کند از جمله برجام. دوم آن که برخی از سیاستمداران امریکایی واقعا معتقدند که ایران در برابر فشارهای امریکا غرق می شود. این ناشی از عناصر مختلف فرهنگی و تاریخی امریکا و ناتوانی بسیاری از امریکایی‎ها از درک وضعیت بیرونی است. احتمال سوم آن است که پمپئو باور دارد که فشار و خصومت علیه ایران باعث براندازی نظام ایران می شود. در ظاهر شاید فکر کنیم که سیاستمداران امریکایی درس‎های فراوانی درباره تغییر رژیم از نمونه عراق گرفته‌اند اما واقعیت این نیست. در مورد ایران امروز آن کشور در وضعیت پیش از انقلاب قرار ندارد و آنچه ترامپ در مورد برجام انجام داد این احتمال را حتی غیر محتمل‌تر ساخت. تندروهای ایرانی خوشحال هستند چرا که می توانند بگویند ببینید این امریکا است که باعث تداوم مشکلات اقتصادی در داخل ایران می شود. استدلال چهارم آن است که برخی از سیاستگذاران امریکایی می خواهند سطح تنش با ایران تا حدی افزایش یابد که منجر به بروز جنگ شود از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ که چنین نظری را دارد».

او در ادامه می افزاید: «تنها بازیگرانی که از سیاست منطقه‌ای پمپئو علیه ایران خوشحال می شوند رقبای ایران در منطقه هستند. عربستان سعودی دوست دارد که همیشه تقصیرها به گردن ایران بیفتد. سعودی‌ها خوشحال شده‌اند که می‌بینند پمپئو خواستار پایان دادن کمک ایران به انصارالله در یمن می شود در حالی که درباره بمباران در یمن توسط جنگنده‌های سعودی چیزی نمی گوید. رهبران اسرائیل خوشحال هستند که پمپئو در سحنان‌اش هیچ اشاره‌ای به نقش ارتش اسرائیل در کشتن و زخمی کردن هزاران نفر از معترضان غیرمسلح در غزه نمی‌کند و در مقابل علیه ایران و حماس سخن می‌گوید. در نیتجه، واقعیت آن است که سیاست فعلی امریکا برخلاف شعار انتخاباتی ترامپ و ادعای او «نخست امریکا» است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
4
کسی که دنبال سلاح هسته ای باشه چه با برجام چه بی برجام این هدف را دنبال خواهد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
1
4
هدف آمریکا تغییر رفتار مخرب ایران در منطقه و جهان است و مطمین باشید تا رسیدن به این مهم آمریکا کوتاه نخواهد آمد. ایران خاورمیانه را به میدان جنگ تبدیل کرده است و در امور داخلی کشور های دیگر دخالت مخرب می کند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین