کد خبر: ۵۲۷۰۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۳

محدود کردن اندازه "ماده تاریک" توسط ۱۶۵ محقق

محققان توانستند با استفاده از حساس‌ترین آشکارساز جهان، اندازه موثر ذرات "ماده تاریک" (Dark Matter) را به دقیق‌ترین میزان خود محدود کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
۱۶۵ محقق از ۱۲ کشور جهان موفق شدند اندازه موثر "ماده تاریک"( Dark Matter) را به ۴.۱X۱۰-۴۷ سانتی‌متر مربع محدود کنند.  نتایج این پژوهش حاصل تجزیه و تحلیل داده‌های ۲۷۹ روز از مرکز تحقیقاتی " XENON" در ایتالیا است.

این مرکز تحقیقاتی در آزمایشگاه " Gran Sasso" ایتالیا واقع شده است و یک مرکز تحقیقاتی عمیق زیرزمینی است که آزمایشات متعددی راجع به "ماده تاریک" در این مرکز انجام می‌شود.

"ماده تاریک" نوعی از ماده است که  فرضیه وجود آن در اخترشناسی وکیهان‌شناسی ارائه شده‌است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌شده در جهان بیشتر است. به بیان دیگر ماده تاریک ماده‌ای است که واکنشی نسبت به نور نشان نمی‌دهد.

نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که احتمالا ذرات ماده تاریک کوچکتر از انتظار است.

"اتان براون" از محققان این پروژه و استادیار موسسه پلی تکنیک "رنسلیر" گفت: ما موفق به اندازه‌گیری دقیق‌ترین بخش از نوکلئون که اندازه موثر "ماده تاریک" را اندازه‌گیری می‌کند، شدیم.

این آشکارساز که تحت عنوان "XENON۱T" است، چون در آزمایشگاهی قرار دارد که در اعماق زمین واقع شده و بالای آن یک کوه قرار دارد،، از تابش‌های امواج رادیویی طبیعی محافظت می‌شود.

اعتقاد بر این است که ماده تاریک، به اندازه‌ بقیه مواد در جهان، فراوان است؛ ولی تعامل آن با دیگر ذرات به نحوی ضعیف است که مشاهده و اندازه‌گیری آن بسیار دشوار است.

در حقیقت، ذرات ماده تاریک که تحت عنوان "ذرات منفعل ضعیف و حجیم" (WIMPs) هستند، نامرئی بوده و به ندرت با ذرات دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به همین دلیل وجود آن‌ها به تائید نرسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، در همین راستا، محققان آشکارسازهای حساس را تولید کردند تا ارتباطات بین ذرات ماده تاریک و مواد دیگر موجود در طبیعت را مشاهده کنند.

طی ۱۶ سال اخیر، آشکارساز "XENON۱T" حساس‌ترین و دقیق‌ترین آشکارساز این آزمایشگاه بوده است و محققان این پروژه با استفاده از این آشکارساز، این موفقیت را کسب کردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین