کد خبر: ۵۲۷۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷

حضور ۲۸۰ هزار نمازگزار در مسجدالاقصی/برگزاری تظاهرات "میلیونی قدس" در مرزهای غزه نماز جمعه در مسجد الاقصی

در میان تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی در شهر قدس و اطراف مسجد الاقصی صدها هزار فلسطینی نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را در این مسجد اقامه کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
 اداره اوقاف فلسطین اعلام کرد، ۲۸۰ هزار فلسطینی در میان تدابیر شدید امنیتی رژیم صهیونیستی و مانع‌تراشی‌های این رژیم نماز جمعه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را اقامه کردند.

در این راستا مراکز ایست بازرسی در حد فاصل کرانه باختری و شهر قدس شاهد حرکت گسترده فلسطینی‌ها بود. پلیس اشغالگر اسرائیلی نیروهای خود را در قدس شرقی به خصوص در اطراف مسجد الاقصی و خیابان‌های اصلی شهرک قدیمی قدس افزایش داد.

اشغالگران مانع از ورود افراد بالای ۱۲ سال به قدس می‌شدند. مقامات اسرائیلی به زنان در هر سنی اجازه ورود به قدس را می‌دادند اما مردهای زیر ۴۰ سال حق ورود به مسجد الاقصی را نداشتند.

ایست بازرسی قلندیا در حد فاصل شهرهای رام الله و قدس شاهد ترافیک گسترده در بخش ورودی مردان و دیوار حائل بین شهرک رام و شهر قدس شاهد تعقیب و گریز جوانان فلسطینی با نیروهای اشغالگر بود در حالی که جوانان فلسطینی سعی می‌کردند از دیوار حائل عبور کرده و وارد قدس شوند.

ارتش رژیم صهیونیستی از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور برای ممانعت از نزدیک شدن جوانان فلسطینی به دیوار حائل استفاده کرد.

این در حالی است که جوانان فلسطینی می‌گویند: هیچ چیز ما را از ورود به شهر بازنمی‌دارد و ما امروز در مسجد الاقصی نماز می‌خوانیم.

جوانان فلسطینی با نرده‌بان‌های چوبی و طناب برای عبور از دیوار حائل استفاده کردند. این در حالی است که نیروهای اشغالگر جوانانی را که از دیوار عبور می‌کنند با خودروهای نظامی تعقیب کرده و برخی از آنها را به زور و با زخمی کردنشان وادار به بازگشت می‌کنند.

در عین حال جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در منطقه عسقلان و اطراف آن حالت آماده باش اعلام کرده است. جبهه داخلی به ساکنان در منطقه غلاف غزه دستور داده تا دست به هیچ چیز مشکوکی در زمین نزنند.

گفتنی است امسال روز جهانی قدس مصادف شده است با سالروز "نکسه" یا جنگ شش روزه که رژیم صهیونیستی علیه اعراب به راه انداخت و طی آن مناطقی از کشورهای عربی را اشغال کرد.

در سالروز "نکسه"، رژیم صهیونیستی کرانه باختری از جمله قدس شرقی را در سال ۱۹۶۷ و همچنین اراضی از کشورهای عربی را اشغال کرد.

از سوی دیگر فلسطینی‌ها در غزه امروز یازدهمین جمعه تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره تحت عنوان "میلیونی قدس" را که همزمان شده است با روز جهانی قدس برگزار کردند. تظاهرات "میلیونی قدس" بلافاصله پس از ادای نماز جمعه از مساجد مختلف غزه به سمت مرزهای شرقی جایی که اردوگاه بازگشت واقع است، آغاز شد و تا ساعت شش عصر به وقت محلی ادامه می‌یابد.



وزارت بهداشت فلسطین سطح آماده باش خود را بالا برده و در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در غزه به حالت آماده باش درآمده است.

اما رژیم اشغالگر کادرهای امداد رسان و خبرنگاران در با گازهای اشک‌آور در شرق غزه هدف گرفت. همچنین گفته می‌شود اسماعیل ابو عمر خبرنگار فلسطینی در اردوگاه الخزاعه در شرق خان‌یونس در جنوب غزه دجار مصدومیت شد.



نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت تظاهرات کنندگان فلسطینی در شرق خان‌یونس و شرق غزه تیراندازی کردند که زخمی‌هایی برجای گذاشت.



العالم گزارش داد، مردم فلسطین ظهر امروز به وقت محلی به مناسب روز جهانی قدس در شرق خان‌یونس و شرق غزه تظاهرات کردند.

 نظامیان رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان اقدام به تیراندازی به سمت آنها کردند.

المیادین نیز گزارش داد، یک بادبادک فلسطینی توانست هواپیمای فانتوم اسرائیل را در حریم هوایی غزه شکار کند.

امسال روز جهانی قدس مصادف شده است با سالروز «نکسه» یا جنگ شش روزه که رژیم صهیونیستی علیه اعراب به راه انداخت و طی آن مناطقی از کشورهای عربی را اشغال کرد.

در سالروز «نکسه»، رژیم صهیونیستی کرانه باختری از جمله قدس شرقی را در سال ۱۹۶۷ و همچنین اراضی از کشورهای عربی را اشغال کرد.

برای اولین بار؛ بادبادک‌های آتش‌زا در کرانه‌باختری نیز استفاده شد

بادبادک‌های آتش‌زای فلسطینی‌ها برای اولین بار در کرانه‌باختری نیز به کار گرفته شد که منجر به وارد آمدن خسارت به مزارع و خطوط انتقال برق صهیونیست‌ها شد.

بعد از استفاده شدن گسترده از بادبادک‌های آتش‌زا توسط ساکنان نوار غزه و به آتش‌کشیدن مزارع صهیونیست‌ها، این بادبادک‌ها برای اولین‌بار در کرانه‌ باختری نیز مورد استفاده قرار گرفت.

 گروه‌های مقاومت فلسطینی در کرانه‌باختری با الهام گرفتن از تاکتیک ساکنان غزه، بادبادک‌های آتش‌زا را بر فراز شهرک‌های صهیونیست‌نشین «ماتان»، «یارهیو» و «نیریت» در نزدیکی شهر «کفر سابا» به پرواز درآوردند.

به نوشته وبگاه «تایمز آو اسرائیل» یکی از بادبادک‌های آتش‌زا با فرود آمدن در مزرعه‌ای شهرک‌نشینان صهیونیست، آن را به آتش کشید. بادبادک دیگر به یک خط انتقال برق برخورد کرده و با آسیب زدن به آن، باعث قطع چندین ساعته برق صهیونیست‌ها شد.

بادبادک‌های آتش‌زای فلسطینی‌ها در طول برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت در ماه آوریل، مه و ژوئن ۲۰۱۸، مشکلات جدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده زیرا مقابله با آن بر خلاف سادگی‌اش، آسان نیست.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تخمین زده است که طی دو ماه اخیر، تاکنون ۶۰۰ بادبادک و بالن آتش‌زا از نوار غزه به پرواز درآمده است که حدود ۴۰۰ عدد آن را ارتش اسرائیل، ساقط کرده است. 

همچنین وزارت جنگ می‌گوید که ۲۰۰ عدد این بادبادک‌ها با فرود در مزارع صهیونیست‌ها، حداقل به طور مجموع ۱۸ کیلومتر مربع را به آتش‌ کشیده است.

عامر شریتح، عضو کمیته هماهنگی بین‌المللی تظاهرات بازگشت پیشتر گفته بود، از برنامه‌های امروز تظاهرات آتش زدن تایرها و بردیدن سیم‌های خاردار و به پرواز درآوردن تعداد بی‌سابقه بادبادک‌هایی است که حامل تصاویر شهدا بوده و آتش زا هستند.

شریتح از فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس و سراسر فلسطین خواسته بود حضور گسترده در مسجد الاقصی داشته باشند.

این هیئت پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: در سالروز نکسه در پنجم ژوئن ۱۹۶۷ و با گذشت پنجاه و یکمین سال از اشغال مناطق باقیمانده  فلسطین و برخی از کشورهای برادر عربی، ملت ما به برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت در مرزهای وطن ادامه می‌دهد.

داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی اعلام کرد، این روز، روز تحصن در اردوگاه‌های بازگشت است که از ۳۰ ماه مه در مرزهای شرقی غزه هر جمعه برگزار شده است.

وی تاکید کرد، مهمترین پیام تظاهرات میلیونی قدس این است که این حضور از طریق مشارکت گسترده فلسطینی‌ها ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی نیروهای خود را در امتداد دیوار امنیتی با غزه مستقر کرده و سطح آماده باش آنها را در کرانه باختری هم افزایش داده است.

در این راستا پهپادهای رژیم صهیونیستی صبح امروز با حمله به اردوگاه‌های بازگشت در شرق رفح واقع در جنوب غزه، بمب‌های حرارتی روی این اردوگاه ریختند؛ در این حمله چند چادر در این اردوگاه دچار آتش سوزی شدند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، پهپادهای این رژیم با فرو ریختن بمب‌های آتش زا بر اردوگاه بازگشت و محل جمع آوری لاستیک‌هایی که برای تظاهرات میلیونی قدس در شرق رفح جمع آوی شده بودند، آنها را آتش زدند.

دفاع مدنی فلسطین برای خاموش کردن آتش بلافاصله خود را به محل رساندند.

شورای ملی "تظاهرات بازگشت و شکست محاصره" اقدام رژیم صهیونیستی در آتش زدن برخی چادرها و لاستیک‌های ماشین را که برای مراسم اعتراض امروز در تظاهرات میلیونی در شرق رفح جمع آوری شده بودند را دلیلی بر آشفتگی و استیصال این رژیم دانست.

این شورا با صدور بیانیه‌ای گفت که این اقدام مجرمانه دلیلی بر هراس این رژیم از قیام ملت فلسطین است و نشان می‌دهد که تظاهرات مردم فلسطین تا چه حد اثرگذار است.

در این بیانیه تأکید شده است که به رغم آتش زدن چادرها و لاستیک‌های جمع آوری شده، تظاهرات بازگشت تا زمان تحقق اهداف فلسطینی‌ها ادامه خواهد یافت. این شورا ملت فلسطین را به مشارکت یکپارچه در تظاهرات میلیونی قدس پس از ادای نماز جمعه فراخواند.
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین