کد خبر: ۵۲۷۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵

یکی از بزرگ‌ترین کوههای یخی قطب جنوب در حال نابودی است

یکی از عکس‌های جدید ناسا نشان می‌دهد که یکی از بزرگترین کوههای یخی قطب جنوب، پس از گذشت 18 سال از جدا شدنش از یخچال طبیعی، در مراحل نهایی حیات خود به سر می‌برد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از تک‌تایمز، یکی از جدیدترن عکس‌های ناسا از قطب جنوب نشان می‌دهد که یکی از بزرگترین قطعات جدا شده از یخچال "Ross Ice Shelf"، در حال مرگ است.

این کوه یخی، یکی از چهار قطعه بزرگ جدا شده از بزرگترین کوه یخی است که تاکنون شناسایی شده است.

این بزرگترین توده یخ شناور که به نام B-15 شناخته می‌شد، در ماه مارس سال 2000 جدا شد و نیروی قوی باد و دریا آن را به مدت 18 سال تحت تاثیر قرار داده است.

B-15 حدود 160 مایل دریایی طول و 20 مایل دریایی عرض داشت.

همانطور که B-15 رانش می‌کرد، به قطعات کوچکتر تقسیم می‌شد که در طول سفر آن ذوب شدند و فقط چهار قطعه بزرگ باقی ماند که اکنون یکی از آنها نیز در حال نابودی است.

در حال مرگ در نزدیکی خط استوا

کوه یخی که در حال ذوب شدن کامل است، B-15Z نام دارد. یک عکس که در 22 مه توسط فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده، نشان می‌دهد که B-15Z در حال حاضر 10 مایل دریایی طول و 5 مایل دریایی عرض دارد.

ناسا می‌گوید که این کوه یخ با اندازه فعلی نیز قابل ردیابی است. با این حال، معتقد است که در همین اندازه باقی نخواهد ماند. اگر سفر خود را ادامه دهد، در نهایت به قطعات کوچکتر و کوچکتر تجزیه خواهد شد.

این عکس در واقع یک شکاف بزرگ در مرکز کوه یخی و چند قطعه کوچک جدا شده از آن را نشان می‌دهد.

ناسا توضیح داد که جریان‌های مخالف موجود در اقیانوس موجب سفر طولانی این کوه یخی شده‌اند و یخ‌های شناوری که چنین مسافتی را طی می‌کنند، به سرعت ذوب می‌شوند و چرخه زندگی آنها پایان می‌یابد.

علت مرگ B-15Z

"کلی برانت"، یخچال شناس ناسا، توضیح داد که موقعیت فعلی آن در نزدیکی خط استوا که بسیار دورتر از خانه خود است، ممکن است B-15Z را از بین ببرد.

در اعلامیه منتشر شده از جانب ناسا، اشاره‌ای به اینکه آیا عوامل ایجاد شده توسط تغییرات آب و هوایی موجب ذوب شدن این کوه یخ شده است یا اینکه مرگ این کوه یخ می‌تواند بر افزایش سطح آب‌های جهانی تاثیر بگذارد، نکرده است.

در ماه آوریل، یک مطالعه نشان داد که یخ‌های زیر آب در قطب جنوب، با سرعت پنج برابر سریع‌تر از پیش‌بینی‌های کارشناسان در حال ذوب شدن است. مقصر اصلی آب‌های گرم اقیانوس است که در زیر یخ‌ها قرار دارد.

این مطالعه که در مجله Science Nature Science منتشر شده است، دریافت که 565 مایل مربع از یخ‌های زیر آب در سال‌های 2010 تا 2016 از بین رفته است. همچنین نشان داد که یخچال‌های قطب جنوب با سرعت 82 فوت در سال، در حال عقب نشینی هستند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین