کد خبر: ۵۲۸۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

موسویان: توافق آمریکا و کره در جهت اهداف استراتزیک مسکو و پکن است

دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر این که توافق آمریکا و کره شمالی با توافق‌های قبلی میان این دو کشور و نیز برجام تفاوت اساسی دارد، گفت: برجام با چالش‌های داخلی در ایران و آمریکا، منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه بود اما تنها و مهم‌ترین چالش توافق کره و آمریکا می‌تواند چالش داخلی آمریکا باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید حسین موسویان در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما به طور کلی از توافق و دیدار رهبران آمریکا و کره چیست؟ چقدر فکر می‌کنید این توافق ماندگار بماند و به سرنوشت برجام از سوی رهبر کره یا ترامپ منجر نشود چون هر دو آنها سابقه خروج از توافق‌های بین‌المللی و دو جانبه را دارند؟ چرا دولت جمهوری‌خواه آمریکا نگاهی به تغییر سیستم سیاسی کره شمالی ندارد؟ گفت:  سه نکته قابل توجه این دیدار از نظر من این است که اول، هر دو طرف شهامت پذیرفتن ورود به مذاکرات با ریسک بسیار بالا را نشان داده اند. دوم، هر دو می دانند که به هم اعتماد ندارند و سابقه نقض توافقات قبلی را هم دارند. یعنی هردو طرف با درک وفرض بی اعتمادی صد درصدی متقابل، وارد مذاکره درسطح سران شده اند. سوم، توافق جدید سران آمریکا و کره شمالی با توافقات قبلی دو کشور و با برجام تفاوت اساسی دارد.

وی درباره دلایل تفاوت توافق آمریکا و کره شمالی با برجام خاطرنشان کرد: برجام یک توافق 170 صفحه ای آن هم درمورد یک موضوع، یعنی موضوع هسته ای است. در حالی که توافق سران آمریکا و کره یک توافق یکی دو صفحه ای در مورد کلیات یک توافق کلان است. هم چنین برجام دشمنانی همچون اسراییل و عربستان دارد که متحد منطقه ای آمریکا هستند و از ابتدا دنبال نابودی آن بوده و در دوسال گذشته عمده ظرفیت سیاسی - دیپلماتیک - لابی گری - مالی خود را صرف نابودی آن کرده اند. در حالی که توافق سران آمریکا و کره مورد حمایت متحدان منطقه ای آمریکا یعنی ژاپن و کره شمالی است. علاوه بر این، برجام در داخل ایران از ابتدا با مخالفان قسم خورده ای مواجه بوده که برای نابودی آن یک لحظه از پای ننشسته و نخواهند نشست. در حالی که توافق سران آمریکا و کره شمالی در داخل کشور کره شمالی با هیچ مخالفتی روبرو نخواهد شد. از این رو این مذاکرات  نسبت به مذاکرات ایران و آمریکا در مورد برجام با تهدیدات کمتری مواجه خواهد بود. چون برجام با چهار چالش داخلی ایران، چالش داخلی آمریکا، چالش های منطقه ای و بین المللی مواجه بوده است اما مهمترین چالش سران توافق آمریکا و کره شمالی، می تواند چالش در داخل آمریکا باشد.

 این دیپلمات با سابقه کشورمان با تاکید بر این که توافق اخیر با توافقات قبلی کره و آمریکا متفاوت است زیرا در این توافق کلی روشن است که کره در مقابل خلع سلاح هسته ای و موشکی، امتیازاتی را خواهد گرفت ادامه داد: تضمین های امنیتی که همیشه مهمترین خواسته کره شمالی بوده است، پذیرفتن مشروعیت سیستم حکومتی کره شمالی توسط آمریکا که گام اول با دیدار سران و امضاء یک توافق رسمی تحقق یافت، آغاز روند برقراری مناسبات سیاسی تازه و روابط دیپلماتیک که این به معنی آغاز کاهش روند تحریم ها، فشارها و تهدیدهای آمریکا علیه پیونگ یانگ است، موافقت آمریکا با مشارکت کره شمالی در روند برقراری صلح و ثبات در منطقه شبه جزیر کره و کاهش روند مانورهای نظامی آمریکا در منطقه از جمله مهم ترین تضمین هایی است که کره شمالی از این توافق به دست می آورد. با این پنج امتیاز، تا اینجای کار، کره شمالی برنده مذاکرات است زیرا همه خواسته های کلیدی خودش را در این توافق کلی گنجانده است. البته ترامپ هم موفق بوده چون با یک بن بست شکنی تاریخی، احتمال جنگ را کاهش داد که هم در آمریکا و هم در سطح بین الملل محبوبیت کسب خواهد کرد.

موسویان درباره حمایت سیستم داخلی آمریکا از این توافق با بیان این که سیستم سیاسی داخلی آمریکا به قدری پیچیده است که معلوم نیست این روند تا پایان ادامه یابد تصریح کرد: اگر کنگره این توافق را تصویب کند یک قدم مهم خواهد بود. منتهی حتی بعد از این مرحله، تازه مذاکرات کاری دو طرف در مورد جزئیات و مراحل اجرایی و تضمین های متقابل آغاز خواهد شد که کاری بس سنگین و پر ریسک است چون توافقی کلان در دستور کار است نه توافقی در مورد یک موضوع. ضمن اینکه آمریکایی ها در برجام نشان دادند که تعهدات خود را راحت زیر پا می گذارند.

 این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه کره شمالی در این تغییر و چرخش 180 درجه مستقل است و متاثر از روسیه و چین به ویژه شخص پوتین نیست؟ گفت: به نظرمن کره شمالی چرخشی نداشته زیرا از اول خواستار مذاکرات در سطح سران و توافق در مورد کلان مسائل بود نه فقط هسته ای و موشکی که در این توافق کلی به هر دو خواسته خود رسید. قاعدتا هم این موارد را قبلا با چین و روسیه هماهنگ کره و آنها هم موافقند. چون مسکو و پکن هیچ وقت راغب به بمب هسته ای کره شمالی و جنگ آمریکا علیه این کشور نبودند. علاوه بر این اگر این توافق به پیش رود، آمریکا حضور نظامی خود را در شبه جزیره کره کاهش خواهد داد که از اهداف استراتژیک مسکو و پکن است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین