کد خبر: ۵۲۸۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰

بورس امروز 2700 واحد رشد کرد

به زعم بسیاری از کارشناسان، نقدینگی که در ماه‌های اخیر در بازار‌های ارز، سکه و مسکن رخنه کرده بود، حال به امن‌ترین محل سرمایه گذاری یعنی بازار سهام وارد شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
بورس تهران معاملات امروز را درحالی آغاز کرد که شاهد استقبال بسیار گرم سهامداران از صنایع بورسی بود و در نهایت توانست با حصول به کانال ۹۹هزار واحدی فاصله خود را تا شش رقمی شدن شاخص به حداقل رساند.

امروز بورس تهران، شاهد رشد تاریخی شاخص کل بود. نماگر اصلی بورس، برای نخستین ­بار در تاریخ بازار سرمایه توانست رکورد رشد بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحدی (۲.۸۷ درصد) را در یک روز به ثبت برساند.

نگاهی به آخرین رکورد رشد یکروزه

بنابر آمارها، آخرین رکورد رشد شاخص در یک روز ، به اوایل سال ۹۴ برمی گردد. شاخص کل در روز ۱۶ فروردین‌ماه، با رشد ۲هزار و ۴۳۰ واحدی رکورد نیم قرن فعالیت بورس تهران را به ثبت رساند.

نقدینگی تازه‌نفس

بررسی ها نشان می دهد ارزش معاملات بورس تهران، در روز چهارشنبه به بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان رسیده است. این رقم که در مقایسه با آمار چندماه اخیر کم‌سابقه است حاکی از کوچ نقدینگی سرگردان از دیگر بازارها به بازار سهام است.

همچنین خبرهای خوب و مثبت روزهای گذشته باعث شد تا بازار سهام بار دیگر به جذاب‌ترین بازار برای سرمایه گذاری بدل شود.

محرک هایی چون رکورد‌های جدید نرخ فروش محصولات فولادی در بورس کالا، احتمال کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و حمایت همه‌جانبه دولت از این بازار از جمله عواملی بود که معاملات امروز را سبزپوش به پایان رساند.

آنچه امروز گذشت

نماد شرکت های فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، گل گهر، پتروشیمی جم، تاپیکو و فولاد خوزستان امروز با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل ، رشد بی سابقه این متغیر را رقم زدند. بازدهی حدود 3 درصد شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز در حالی به پشتوانه صعود قیمتی و تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای بزرگ بازار رقم خورد که ریشه این رشد در اخبار ارزی منتشر شده در بازار است.

بنابراین علت اول جهش جالب شاخص بورس، لحاظ کردن دلار بازار غیر رسمی برای شرکت های صادرکننده است که موجب امیدواری به شناسایی سود شرکت های ارز آور شد.

همچنین در کنار ارزنده بودن قیمت سهام اکثر شرکت ها و در پیش رو بودن فصل داغ مجامع، علت دوم هم واکنش برخی فعالان بازار سرمایه به سخنان شب گذشته سخنگوی دولت و اعلام نکاتی در مورد اقتصاد، قیمت ها و مخصوصا" دعوت مردم به بورس و حمایت از بازار سرمایه است که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری مطرح شد.

نوبخت در بخشی از این برنامه گفت: مردم نباید فکر کنند فقط می توانند در بازارهای ارز و سکه و خودرو سرمایه گذاری کنند و باید بدانند بازار سرمایه جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارها دارد. سرمایه گذاری در این بازار به نوعی حمایت از تولیدکنندگان هم محسوب می شود. مردم پولی که می تواند در بازار سرمایه به سرمایه تبدیل شود به ارز و طلا تبدیل نکنند.

در کنار همه موارد گفته شده­­نباید فراموش کرد که تمام بازار های موازی بازار سرمایه و البته غیر مولد رشد های بالای ۵۰ تا ۱۵۰ درصد داشتنند که باعث تلاطم اقتصادی شدند.

امروز رشد 2هزار و 767 واحدی شاخص کل سیگنال اولیه برای فعالان بازار سرمایه و صاحبان سرمایه است. با توجه به رشد بازارهای موازی دلار، سکه، خودرو و مسکن، در حال حاضر کم ریسک ترین بازار برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی بازار سرمایه است.

آمار معاملات امروز بورس حاکی از داد و ستد بیش از یک میلیارد و 600 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی است. ارزش معاملات نیز بالغ بر 435 میلیارد و 521 میلیون تومان بود.

امروز همه شاخص های بورس رشد های پرقدرتی را ثبت کردند. شاخص کل هم وزن 338 واحد صعودی شد. شاخص های بازار او ل و دوم نیز به ترتیب 2 هزار و 115 و 5 هزار و 93 واحد رشد کردند.

گروه های فلزات اساسی، شیمیایی و رایانه با بیشترین حجم و ارزش معاملات در بازار امروز برترین گروه های صنعت بودند. پس از آن خودرو، فرآورده های نفتی و کانه فلزی در فهرست برترین صنایع بورس قرار داشتند.

همچنین امروز در حالی اکثر شرکت های بورسی با رشد قیمت مواجه بودند و بازار چهره ای سبزپوش داشت که رینگ سازی مشهد، پمپ سازی ایران، فراوری مواد معدنی ایران، فیبر ایران، پارس خزر، کالسیمین و توسعه معادن روی ایران در صدر فهرست بیشترین افزایش قیمت ها قرار گرفتند.

این در حالی بود که با وجود تعداد اندک نمادهای قرمز بازار ، معادن منگنز ایران، داروسازی زهراوی، گلوکوزان، بیمه دانا، توریستی و رفاهی آبادگران، داروسازی زاگرس فارمد پارس و داروسازی فارابی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

افزایش تقاضای خرید سهام بنیادی در بازار امروز نکته قابل توجهی بود تا جایی که بیشترین تقاضای خرید برای سهام شرکت فولاد مبارکه و ملی مس با صف خرید بیش از 54 میلیون سهمی بود. سهام کالسیمین، سرمایه گذاری معادن و فلزات و پالایش نفت اصفهام نیز در مجموع بیش از 54 میلیون تقاضا را ثبت کردند. اوراق مشارکت شهرداری سبزوار و اوراق صکوک مخابرات نیز در جمع فهرست بیشترین تقاضای خرید قرار داشتند.

در سوی دیگر بازار گروهی برای خروج از اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت رایان سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت شهرداری تهران، سهام معادن منگنز ایران و ایران ترنسفو بیشترین عرضه ها و طولانی ترین صف های فروش را داشتند.

در پایان معاملات امروز سهام فولاد مبارکه و ملی مس در حالی با صف خرید 54 میلیونی به کار خود پایان دادند که بیشترین حجم معاملات نیز متعلق به این دو نماد بود. فولاد مبارکه امروز بیش از 131 میلیون سهم و ملی مس بیش از 98 میلیون سهم را معامله کردند.

پرداخت الکترونیک سامان کیش و فولاد مبارکه اصفهان در این روز با معاملاتی به ارزش بیش از 45 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند. پس از آن ملی مس با ارزش معاملات 28 میلیارد تومانی نیز در صدر جدول بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت.

روزهای خوش بورس

به طور کلی شواهد حاکی از دور جدید روزهای خوش بورس است، کارشناسان بر این باورند چندعامل اساسی می‌تواند رشد بیشتر شاخص را به همراه داشته باشد. شاید مهمترین دلیل این روند کاهش جذابیت بازارهای پرریسکی چون ارز و سکه است. این دو بازار در کنار بازار مسکن نقدینگی قابل توجهی دارند که ورود آن ها به بورس موجب تحولات قابل توجه‌ای در بازار سهام می شود.

همچنین روند قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی نیز بسیار مهم است، با وجود افت نسبی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی دیده شد، اما کماکان قیمت فلزاتی چون مس، روی، آلومینیوم در سطح مطلوبی قرار دارد می تواند اثرات مثبتی بر روند صنایع مرتبط بورسی داشته باشد.

در آخر نیز رشد قیمتی یکپارچه حاکی از اثر محسوس عوامل بنیادی بر بازار دارد. موضوعی که می تواند نویدبخش فعالیت بهتر شرکت های بورسی در چرخه اقتصاد و رونق آن ها باشد.

بررسی روند حرکتی شاخص بورس نشان می دهد این متغیر در رقم 95 هزار و 227 واحد پرونده اردیبهشت ماه را بست که تا امروز (23 خرداد ماه 96) رشدی سه هزار و 919 واحدی را در 14 روز معاملاتی ثبت کرده و توانسته در این 14 روز بازدهی 4.6 درصدی را برای سرمایه گذاران بورسی به همراه داشته باشد.

ارزش کل بورس در 9 ماه گذشته ( مورخ اول شهریور 96 و با دلار 3800 تومانی) بالغ بر 110 میلیارد دلار (در حدود 418 هزار میلیارد تومان) بوده که اینک با دلار بازار آزاد حدود 7هزار تومانی و ارزش کل 452 هزار میلیارد تومانی ( شامل: 387 هزار میلیارد تومان بورسی، 65 هزار میلیارد تومان بازار اول و دوم فرابورسی) حدود 65 میلیارد دلار است.

در نتیجه با وجود افزایش قیمت اکثر سهام شرکت های بزرگ و بنیادی در 9 ماهه اخیر ارزش کل بازار سرمایه کشور در حالی از نظر ریالی 34 هزار میلیارد تومان افزایش یافته اما با محاسبات دلاری 46 میلیارد دلار کاهش داشته است.

بازار سرمایه باید آرام آرام تورم و قیمت های دلار بالاتر را قبول کند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. این تجربه در سال های 91 و 92 نیز رخ داد به این ترتیب که نرخ ارز از ۱۰۰۰تومان تا سه هزار تومان رشد کرد و ۳ برابر شد که منجر به رکوردشکنی های خاص بازار در آن سال ها شد. در سال جاری نیز با توجه به افزایش تورم در سایر بازارها به طور قطع شاهد رشد پرقدرت بازارسهام خواهیم بود.

بر همین اساس با توجه به لزوم جبران ارزش جایگزینی شرکت های بازار سرمایه تداوم رشد بازار، تعدیل مثبت و افزایش قیمت سهام پیش بینی می شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین