کد خبر: ۵۳۰۸۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
بر اساس اعلام رسانه های ترکیه، اردوغان با 52 درصد آراء پیروز شده است

اعلام نتیجه رسمی انتخابات ترکیه/اردوغان: به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدم/شادی هواداران اردوغان+تصاویر

شورای عالی انتخابات ترکیه با اعلام اینکه اردوغان بیش از 50 درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به دست آورده وی را برنده انتخابات روز گذشته اعلام کرد. بر اساس اعلام رسانه های ترکیه، اردوغان با 52 درصد آراء پیروز شده و پس از او نیز «محرم اینجه« نامزد حزب جمهوریخواه خلق، با 31 درصد آراء قرار دارد. تلویزیون دولتی ترکیه نیز آمار مشابهی را منتشر کرده و گفته بود 99 درصد آراء شمارش شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 شمارش آرای انتخابات ترکیه همچنان ادامه دارد. این اولین انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه پس از همه پرسی قانون اساسی و تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاست جمهوری در این کشور است.بیش از ۵۶ میلیون واجد شرایط رای‌دهی در ترکیه برای این انتخابات وجود داشت و آرای شرکت کنندگان در ۱۸۰ هزار صندوق رای جمع آوری شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ رجب طیب اردوغان به دنبال پیروزی با کسب اکثریت آراء و بدون رسیدن به دور دوم انتخابات بود اما رقیب اصلی او «محرم اینجه» از حزب جمهوری‌خواه خلق نیز در کارزار انتخابات قوی ظاهر شد.

آخرین اطلاعات از نتایج اولیه انتخابات ترکیه را در این مطلب دنبال کنید:

خبرنگار شبکه فاکس ترکیه، در برنامه زنده تلویزیون ویژه انتخابات پیامی را که به گفته او از طریق پیام رسان واتس‌آپ توسط محرم اینجه برای وی فرستاده شده بود خواند.

به گفته اسماعیل کوچوکایا خبرنگار مطرح ترک، آقای اینجه برای وی نوشته است: «این مرد برنده شد». به گفته این خبرنگار اشاره این نامزد انتخابات به رجب طیب اردوغان بوده است.

این در حالی است که حساب توئیتری محرم اینجه، نامزد رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که وی پس از اعلام نتایج رسمی از سوی کمیته عالی انتخابات ترکیه، بیانیه رسمی خود را اعلام خواهد کرد.

رهبر حزب «حرکت ملی»: آنهایی که منتظر بحران بودند نا امید شدند

دولت باحچلی، رهبر حزب راست‌گرای «حرکت ملی» که در انتخابات پارلمانی با حزب رجب طیب اردوغان (عدالت و توسعه) ائتلاف کرده بود، انتخابات روز یکشنبه ۲۴ ژوئن ترکیه را افتخارآمیز خواند.

وی همچنین با اعلام پیروز ائتلاف جمهور (مردم) گفت کسانی که منتظر بحران آفرینی بودند، ناامید شدند.

پیام‌های تبریک زودهنگام رهبران برخی کشورها به اردوغان

به گفته رسانه‌های دولتی ترکیه، رهبران چند کشور پیام به رجب طیب اردوغان بابت پیروزی در انتخابات تبریک گفتند.

در میان این رهبران از تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطین، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، ادی راما، نخست وزیر آلبانی، عمر البشیر، رئیس جمهری سودان و شوکت میر ضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان نام برده شده است.

شادی هوادارن حزب دموکراتیک خلق‌ها از به دست آوردن حد نصاب پارلمان

حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه در حساب توئیتری خود ضمن اعلام کسب حد نصاب لازم برای رود به پارلمان از ناظران خود خواست با وجود خوشحالی از این موضوع، صندوق های رای را ترک نکنند.

اعلام پیروزی زودهنگام در انتخابات از سوی اردوغان

رجب طیب اردوغان طی سخنرانی اعلام کرد که بر اساس «نتایج غیر رسمی» از سوی مردم ترکیه به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.

آقای اردوغان گفت: «نتایج غیر رسمی انتخابات مشخص شده‌ و بر این اساس من توسط ملت به‌عنوان رئیس جمهوری انتخاب شدم.»

وی همچنین گفت که ائتلاف جمهور (مردم) شامل حزب عدالت و توسعه و حزب راست‌گرای حرکت مردم اکثریت را در پارلمان این کشور به دست آورده‌اند.

رجب طیب اردوغان در این سخنرانی گفت:‌«ترکیه با ۹۰ درصد مشارکت در انتخابات به جهان درس دموکراسی می‌دهد.»

اردوغان افزود: «امیدوارم که هیچکس نخواهد نتایج انتخابات را تحت اشعاع قرار دهد.»

سخنگوی دولت ترکیه: اردوغان پیروز انتخابات است

سخنگوی دولت ترکیه در حساب توئیتری خود از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خبر داد. بکر بوزداغ در حساب توئیتری خود نوشت: «مردم ترکیه اردوغان را به عنوان اولین رئیس جمهور (تحت سیستم سیاسی جدید) انتخاب کردند. مردم ترکیه با انتخاب اردوغان به عنوان رئیس جمهوری گفتند: به پیش!»

سخنگوی حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه: انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده می‌شود
در حالیکه نتایج اعلام شده از خبرگزاری دولتی آناتولی رجب طیب اردوغان را پیشتاز نتایج انتخابات نشان‌ می‌دهد، رقبای اصلی وی می‌گونید که نتایج اعلام شده نادرست است و بر اساس اطلاعات ناظران آنها، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

بولنت تزجان، سخنگوی حزب چپ‌گرای خلق جمهوری خواه در کنفرانس خبری اعلام کرد که آرای آقای اردوغان کمتر از حد نصاب لازم است و انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی خبرگزاری آناتولی تا کنون بیش از ۹۰ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری شمارش شده و در نتیجه آن رجب طیب اردوغان با ۵۲/۷۷ درصد پیشتاز است.

رقبای انتخاباتی اردوغان: خبرگزاری دولتی در اعلام نتایج فریبکاری می‌کند؛ ناظران پای صندوق‌ها بمانند

محرم اینجه، رقیب انتخاباتی رجب طیب اردوغان در حساب توئیتری خود ضمن درخواست از ناظران خود در شعب شمارش آرا برای حفظ روحیه و عدم ترک صندوق های رای، نوشته است که خبرگزاری آناتولی و تلویزیون دولتی ترکیه نتایج انتخابات را به صورت اشتباه و دستکاری شده نشان می دهند و اردوغان را پیشتاز می‌خوانند.

این نامزد انتخاباتی از حزب جمهوری‌خواه خلق افزوده است که با وجود اینکه بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات ترکیه تنها ۳۷ درصد آراء شمارش شده است، تلویزیون آرای شمارش شده را ۸۵ درصد اعلام می‌کند.

از سوی دیگر مرال آکشنر، رهبر «حزب خوب» نیز در حساب توئیتری خود خبرگزاری آناتولی را به دستکاری در اعلام نتایج متهم کرده و از ناظران خود در شعب شمارش آراء خواست تا تمام شدن روند شمارش، صندوق های رای را ترک نکنند.

حزب کرد «دموکراتیک خلق‌ها» نیز این خبرگزاری دولتی را به فریب مردم در اعلام نتایج متهم کرده است. این حزب در حساب توئیتری خود نوشت «ما تا آخرین لحظه از رای خود محافظت می‌کنیم.»

حزب کرد «دمکراتیک خلق‌ها» حد نصاب حضور در پارلمان را کسب کرد

حزب دموکراتیک خلق‌های، که در هیچ‌یک از ائتلاف‌های ترکیه شرکت نداشت با شمارش ۷۱/۱۸ درصد آراء موفق به کسب بیش از ده درصد شد و می تواند نماینده خود را به پارلمان بفرستند.

حزب کرد «دموکراتیک خلق‌ها» در این دوره در ائتلاف ملی شرکت نکرد تا این ائتلاف تصمیم سیاسی ملی‌گرایانی که هنوز در انتخاب مردد هستند را از دست ندهد. بنابراین احتمال می‌رفت که برای حزاب کرد دست آوردن ده درصد حد نصاب جهت ورود به پارلمان مشکل باشد.

ترکیه بالاترین حد نصاب رأی برای ورود به پارلمان در جهان را دارد. این قانون را ارتش در سال ۱۹۸۱ پس از کودتای نظامی مقرر کرد تا به طور ضمنی کردها را از ورود به پارلمان دور نگاه دارد.

ده‌ها سال است که احزاب و جنبش‌های کرد ترکیه ۶ یا ۷ درصد کل آرا را تشکیل می‌دهند که بیشتر رأی‌دهندگان از مناطق کردنشین جنوب شرقی این کشورهستند. در نتیجه چنانچه حزب کرد «دموکراتیک خلق» نمی‌توانست حد نصاب ۱۰ درصدی را کسب کند، حزب عدالت و توسعه اکثریت کرسی های پارلمان را به دست می‌آورد. در حال حاضر ائتلاف جمهور (مردم) شامل حزب آقای اردوغان و حزب حرکت ملی، از کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان باز ماندند.

مشارکت ۸۰ درصدی در انتخابات ترکیه

رادیو تلویزیون دولتی ترکیه اعلام کرد که نزدیک به ۸۶/۸۲ درصد واجدین شرایط رای‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری و حدود ۸۷ درصد در انتخابات پارلمانی مشارکت کرده‌اند.

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه؛ اردوغان پیشتاز است

رسانه‌های دولتی ترکیه اعلام کردند که با شمارش بیش از ۹۸ درصد از آراء انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان با ۵۲/۵۱ درصد آراء پیشتاز است.

محمد اینجه، رقیب اصلی آقای اردوغان تا این مرحله ۳۰/۷۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، مرال آکشنر از حزب سکولار ملی‌گرای «حزب خوب» نیز ۷/۳۷ درصد آرا را بدست آوده است. صلاح الدین دمیرتاش از حزب دموکراتیک خلق‌ها ۸/۲۸ درصد آراء را کسب کرده است.

نتایج شمارش آراء انتخابات پارلمانی؛ پیشتازی ائتلاف اردوغان

با شمارش بیش از ۹۸ درصد از آرای پارلمانی ترکیه، رسانه‌های دولتی این کشور اعلام کردند که «ائتلاف جمهور» شامل دو حزب «عدالت و توسعه» به رهبری رجب طیب اردوغان و حزب راست‌گرای «حرکت ملی» به رهبری دولت باحچلی پیشتاز است.

ائتلاف جمهور: ۵۳/۵۸ درصد
حزب عدالت و توسعه

حزب حرکت ملی

ائتلاف ملت: ۳۴/۱۶ درصد
حزب جمهوری خواه خلق

حزب خوب

حزب اسلامگرایان اعتدال گرای «سعادت»

حزب دموکراتیک خلق‌ها: ۱۱/۵۱ درصد

تغییرات درنتایج هر دو انتخابات ترکیه را می‌توانید از نمودار زیر مشاهده کنید. نمودار اول متعلق به انتخابات ریاست جمهوری و نمودار دوم مربوط به انتخابات پارلمانی ترکیه است:

اپوزیسیون ترکیه: نتایج اعلام شده از تلویزیون دولتی واقعی نیست

وبسایت (Adil Seçim) منعکس کننده اطلاعات ناظران انتخاباتی اپوزیسون ترکیه اعلام کرد که نتایجی که تلویزیون دولتی (آناتولی) این کشور از شمارش آرای انتخابات نشان می‌دهد غیر واقعی و دستکاری شده است.

این وبسایت در حساب توئیتری خود نتایج اعلام شده از سوی ناظران انتخاباتی را نیز پوششش می‌دهد. بر اساس نتایج اعلام شده از این ناظران، تفاوت درصد رای آقای اردوغان و رقیب او محرم اینجه تا این لحظه کمتر از ۱۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: پایان رای‌گیری در انتخابات ترکیه؛ محرم اینجه نسبت به احتمال تقلب هواداران اردوغان هشدار داد

شادی هواداران اردوغان با اعلام پیشتازی وی در انتخابات

با اعلام نتایج شمارش اولیه آرای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه و اعلام پیشتازی رجب طیب اردوغان و ائتلاف حزب عدالت توسعه در مقابل دفتر این حزب و در خیابان‌ها به پایکوبی پرداختند.


منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
1
1
آقای اردوغان مسلمان معتقد و مقتدری است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
0
0
همه مسلمانان به ایشان تبریک می گویند. ان شاءالله که همیشه در صراط مستقیم الهی راه بپیماید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین