کد خبر: ۵۳۱۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴
رکود اقتصادی، کسری تجارت خارجی و کاهش سریع ارزش لیر ترکیه زمینه‌ساز برگزاری انتخابات زودهنگام

مستبدی تمامیت‌خواه یا رهبری مورد اعتماد؟ رای‌دهندگان ترک درباره اردوغان چه نظری دارند؟

احساسات رای دهندگان در ترکیه درباره اردوغان به دو بخش کاملا متفاوت تقسیم شده است. روزنامه بریتانیایی «گاردین» با انتشار گزارشی در این باره نظر مردم عادی ترکیه درباره شخص اردوغان را بازتاب داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- «یاشار ایهان» ۵۲ ساله اخرین بار رییس جمهوری ترکیه را در مراسم  سخنرانی در ماه رمضان دید. او گفت که موهای اردوغان کمتر شده بود و نشان می دهد که با چالش های بی شمار و سنگین ترکیه دست و پنجه نرم می کند. او می گوید: «من به اردوغان رای دادم. ما به او افتخار می کنیم. او نه تنها رهبر ترکیه بلکه یک رهبری در سطح جهانی است».

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه گاردین با اشاره به مشارکت ترک‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه می نویسد: «مخالفان اردوغان می گویند که به احزاب اپوزیسیون رای می دهند چرا که خواستار پایان دادن به حکومت یک فرد و خواستار دموکراسی بیشتر و افزایش قدرت نمایندگان پارلمان هستند. حامیان او و حزب عدالت و توسعه اما از اردوغان حمایت می کنند و می گویند او در دوران آشفتگی اقتصاد ترکیه آن کشور را به مسیر درست بازگردانده است. آنان معتقدند که در طول ۱۶ سال زمامداری اردوغان، موقعیت و قدرت ترکیه در سطح جهانی ارتقا یافته است. آنان همچنین به علت دیدگاه های اسلام گرایانه اردوغان طرفدار او هستند. «ایهان» می گوید: «آن چه او می گوید قابل اعتماد و درست است. او نجیب و ملایم است اما در برابر دشمنان ترکیه سرسخت و قاطع است».

مستبدی تمامیت‌خواه یا رهبری مورد اعتماد؟ رای‌دهندگان ترک درباره اردوغان چه نظری دارند؟

«رجب» ۳۷ ساله نیز می گوید که به اردوغان رای داده چرا که از دید او، اردوغان همان رهبر قابل ستایشی است که ترکیه به آن نیاز دارد. او می گوید در انتخابات پارلمانی اما به حزب اسلامگرای سعادت رای داده است که خواستار بهبود وضعیت اقتصادی است. او می‌گوید علیرغم آن که اردوغان را دوست دارد اما معتقد است که نمایندگان پارلمانی حزب او (عدالت و توسعه) کارایی لازم را ندراند چرا که فساد در میان آنان وجود دارد.

«گاردین» اشاره می‌کند زمانی که اردوغان فراخوان برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد بسیاری از ناظران معتقد بودند که او این کار را برای پیشگیری از رکود اقتصادی بیشتر در ماه های آینده انجام داده است. رکود اقتصادی و کسری تجارت خارجی رو به افزایش و کاهش سریع ارزش لیر ترکیه زمینه‌ساز برگزاری انتخابات زودهنگام بودند.

مستبدی تمامیت‌خواه یا رهبری مورد اعتماد؟ رای‌دهندگان ترک درباره اردوغان چه نظری دارند؟

رای دهندگان در محله لیبرال «جهانگیر» استانبول اما می گویند که رای خود را به احزاب اپوزیسیون و نمایندگان آن می‌دهند چرا که مخالف حکومت یک فرد هستند. آنان می‌گویند که خوشحال هستند که سنت دموکراتیک انتخابات در ترکیه حفظ شده است. «فولیا» ۳۹ ساله به سختی نفس می کشد. او در انتخابات شرکت کرده و دوست‌اش کپسول اکسیژن او را در دست دارد. او می گوید مخالف قدرت انحصاری و رو به افزایش اردوغان است. او می گوید: «ما خواهان نظام پارلمانی هستیم. ما علیه حکومت یک نفر هستیم. من مایل به شرکت در انتخابات بودم چرا که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در زندان است. او گروگان سیاسی است».

دوست او هاکان ۴۵ ساله می گوید که «علیه استبداد» رای داده است. او می گوید: «در ده سال گذشته ناامید بودم امروز زمان تصمیم گیری است».

مستبدی تمامیت‌خواه یا رهبری مورد اعتماد؟ رای‌دهندگان ترک درباره اردوغان چه نظری دارند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین