کد خبر: ۵۳۱۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

فشار آمریکا بر قطر برای پیوستن به ائتلاف علیه ایران

دولت «دونالد ترامپ» این روزها فشار خود بر قطر را بیش از پیش افزایش داده و سفر اخیر «جرد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ به دوحه نیز در همین راستا می‌باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیرش با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود تأکید کرد که «ترامپ خواهان دستیابی به حل نهایی بحران به وجود آمده در شورای همکاری خلیج‌فارس است زیرا استمرار این بحران تنها به نفع ایران است.»

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با اعلام این مطلب نوشت که این سخنان پامپئو بدین معناست که قطر بایستی خواسته‌های چهار کشور (عربستان، مصر، بحرین و امارات) را پذیرفته و به ائتلاف آمریکایی علیه ایران به منظور تحمیل تحریم‌های شدید اقتصادی بپیوندد.

واضح است که دولت ترامپ این روزها فشارهای خود بر قطر را بیشتر کرده است و سفر «جرد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ و «جیسون گرینبلات» مشاور ویژه ترامپ به دوحه با هدف بازاریابی «معامله قرن» و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شمال سیناء اعم از ایجاد دو ایستگاه برق، آب شیرین کن و ساخت بندر و فرودگاه در رفح نیز با همین هدف بوده است.

به نوشته این روزنامه با پیروزی «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست‌جمهوری موقعیت قطر نیز تقویت شد و چیز عجیبی نبود که قطری‌ها از این پیروزی بسیار شاد شده و با پخش شیرینی شادی خود را ابراز کردند چرا که ترکیه از جمله کشورهایی بود که در کنار ایران از موضع قطر برای مقابله با کشورهای محاصره‌کننده این کشور حمایت و بیش از ۳۰ هزار سرباز را برای جلوگیری از کودتای احتمالی به قطر اعزام کرد.

طبق این گزارش، مشکل کنونی در بحران قطر این است که چهار کشور محاصره‌کننده قطر عجله‌ای برای حل این بحران ندارند زیرا از استمرار بحران چندان ضرر نمی‌کنند و حتی عربستان سعودی اعطای مجوز ایجاد کانال سلوی با هدف تبدیل قطر به یک جزیره را آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود که حفاری برای ایجاد این کانال تا چند هفته دیگر آغاز شود.

محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر نیز چند روز پیش در اظهاراتی از تلاش کویت برای ازسرگیری میانجی‌گری جهت حل بحران قطر خبر داد و گفت که چهار کشور عربی به نامه‌های امیر کویت در این باره پاسخ نداده‌اند و کویت تنها کشوری بوده که به نامه امیر کویت پاسخ داده است که این سخنان وی نیز نشاندهنده عدم تمایل این کشورها برای حل قریب‌الوقوع بحران قطر است.

پاسخی که وزیر خارجه قطر به اظهارات همتای آمریکایی خود داده، هنوز مشخص نیست و ما نمی‌دانیم که آیا دولت آمریکا تلاش‌های خود برای برگزاری نشستی با حضور همه طرف‌های بحران را ازسر می‌گیرد یا خیر؟ تا کنون همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

«رأی‌الیوم» در ادامه با اشاره به سخنان پادشاه بحرین مبنی بر اینکه کلید حل بحران قطر در ریاض است، می‌نویسد که منظور این کشورها آن است که امیر قطر به ریاض برود و موافقت خود با خواسته‌های ۱۳‌گانه و یا بخشی از خواسته‌های این کشورها از جمله تعطیلی شبکه «الجزیره» و توقف حمایت مالی از جنبش‌های اسلام‌گرای سیاسی از جمله اخوان‌المسلمین را اعلام کند که البته به نظر نمی‌رسد که رهبران قطر این راه‌حل را بپذیرند زیرا این امر حاکمیت قطر را خدشه‌دار خواهد کرد.

آمریکا اکنون قطر را در برابر گزینه‌های دشواری قرار داده که مهم‌ترین آن ایستادگی در سنگر آمریکا برای مقابله با ایران و مشارکت در تحریم‌ها علیه ایران است که باید دید آیا قطر در برابر این فشارها تسلیم می‌شود؟ منطق می‌گوید که «نه» اما دولت فعلی آمریکا نشان داده که در تصمیمات و سیاست‌های خود در منطقه و جهان به هیچ عنوان منطقی نبوده است و لذا قطر نیز روزهای دشواری خواهد داشت.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین