کد خبر: ۵۳۲۰۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
شبکه خبری « تی ار تی» ترکیه مطرح کرد:

برندگان رویارویی آمریکا - ایران و بحران ارز؛ دلالان ارز افغانستانی/ افغان‎ها چگونه دلار وارد ایران می‎کنند؟

از زمانی که تحریم‌های امریکا علیه ایران مطرح شده‌اند و ارزش ریال ایران در مقابل سایر ارزها کاهش یافته است. بسیاری از شهروندان افغان مقدار زیادی دلار را از مرز رد کرده و به ایران می‌برند. طبق برآوردهای او تاکنون ۲ تا ۳ میلیون دلار از مرزهای افغانستان و ایران به صورت روزانه انتقال یافته‌اند به خصوص از مرز ولایت غربی هرات، فراه و نیمروز.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- «عزیر احمد» یکی از برندگان رویارویی آمریکا و ایران است. او پیش از این یک راننده‌ای برای ارائه خدمات حمل و نقل محدود بود اما اکنون در یکی از مهمترین عملیات ارز خارجی بین‌المللی فعال است و دلار مورد نیاز را به بازار ارز ایران می رساند. او راننده‌ای در غرب افغانستان در هرات است. او به طور منظم از مرز عبور می‌کند و مسافران خود را درون ون به مشهد در ایران می‌رساند. مسافرانی که در واقع دلالان ارز هستند و هزاران دلار را به ایران می برند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او می‌گوید: «اخیرا امکان انتقال پول خوبی به دلار به ایران وجود داشته است. در هر سفر، او پنج تا شش هزار دلار با خود می‌برد و نرخ نقل و انتقال ارز نیز ۱۰۰ دلار است. او در ایران مواد غذایی و سایر محصولات را می خرد و به خانه باز می‌گرداند. او می گوید: «در این راه می توان سود کسب کرد و به خانه بازگشت».

برندگان رویارویی آمریکا - ایران و بحران ارز؛ دلالان ارز افغانستانی/ افغان‎ها چگونه دلار وارد ایران می‎کنند؟

شبکه خبری «تی ار تی» ترکیه در گزارش خود با اشاره به بهره برداری دلالان ارز افغان از شرایط ایجاد شده ارزی در ایران می نویسد: از زمانی که ترامپ رییس جمهوری آمریکا  تصمیم خود برای خارج کردن آن کشور از برجام را در تاریخ ۸ مه اعلام کرد و از تحریم ایران خبر داد، ریال ایران ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. همزمان با تهدید تحریم ایران توسط امریکا تهران به طور طور فزاینده‌ای نیازمند دلار است و در این میان افغانستان به منبعی برای تامین این ارز تبدیل شده است. دلالان ارز از مرز ایران با افغانستان عبور می‌کنند. هیچ آمار و ارقام رسمی‌ای در این زمینه وجود ندارد. با این حال، دلالان ارز در هرات می‌گویند که در آنجا مبادله ارزی با ایران پس از تصمیم ترامپ قوت گرفته است. 

قوانین ایران اجازه می دهند مسافران تا مبلغ ۱۱.۶۹۷ دلار یا ۱۰ هزار یورو را با خود به همراه داشته باشند و آن را می‌توانند به بانک‌ها در ایران بفروشند؛ آن هم با نرخ رسمی ارز ۴۲۴۵ تومان. این در حالیست که نرخ غیر رسمی در ایران تا روز چهارشنبه ۷۷۰۰ تومان اعلام شده بود. مقامات ایران اما افرادی که با نرخ غیررسمی دلار مبادلاتی ارزی انجام می‌دهند را تهدید به بازداشت کرده است. کمبود دلار در ایران به واردکنندگان ضرر رسانده است و باعث نارضایتی ایرانیانی شده که قصد سفر به خارج از ایران را دارند؛ چه با مقاصد تحصیلی و تجاری و چه برای تفریح. «بهاء الدین رحیمی» رییس اتحادیه صرافان ولایت هرات می‌گوید: «از زمانی که تحریم‌های امریکا علیه ایران مطرح شده‌اند و ارزش ریال ایران در مقابل سایر ارزها کاهش یافته است. بسیاری از شهروندان افغان مقدار زیادی دلار را از مرز رد کرده و به ایران می‌برند. طبق برآوردهای او تاکنون ۲ تا ۳ میلیون دلار از مرزهای افغانستان و ایران به صورت روزانه انتقال یافته‌اند؛ به خصوص از مرز ولایت غربی هرات، فراه و نیمروز.

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: «منطقه "فراه"، ولایتی دور افتاده و کم جمعیت در جنوب هرات است که ماه گذشته به طور ناگهانی مود حمله از سوی طالبان قرار گرفت. در حال حاضر، آن منطقه یکی از اصلی‌ترین مسیرهای قاچاق است و دلار نیز از مرز آن منطقه به ایران انتقال می‌یابد. یکی از مقام‌های مالی افغانستان که در کار کنترل و نظارت بر این موضع است می‌گوید: «افغانستان اقتصادی نقدی دارد و کنترل این وضعیت بسیار دشوار است. با این حال، اگر این روند ادامه یابد افغانستان با کمبود شدید ارز خارجی مواجه می‌شود و ارزش افغانی واحد پول ملی افغانستان نیز کاهش خواهد یافت».

این شیکه خبری در ادامه می‌نویسد: «حمیدالله خادم» رییس اتحادیۀ صنعت کاران هرات می‌گوید: «تجار افغان همیشه برای تجارت کالا به ایران رفته‌اند. با این حال، با بحران کنونی در ایران ماهیت تجارت تغییر یافته است. دلار همواره از افغانستان به ایران وارد شده؛ به ویژه از طریق هرات. با این حال، در طول هفته های اخیر به دلیل وضعیت ایجاد شده در ایران این روند تشدید شده است».

«تی ار تی» در ادامه اشاره می کند که بسیاری از تجار افغان از فرصت ایجاد شده کاهش ارزش ریال ایران استفاده کرده و کالاهایی چون روغن برای پخت و پز، بیسکوئیت، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی را با قیمتی ارزان‌تر و به صرفه‌تر از ایران وارد افغانستان می‌کنند و در افغانستان می‌توانند آن را با قیمتی بالاتر بفروشند.

«خادم» در ادامه می افزاید: «دقیقا مشخص نیست که چه میزان پول توسط تجار و دلالان به ایران منتقل می‌شود. با این حال، این موضوع مشخص است که به دلیل کاهش ارزش پول ایران در برابر دلار انتقال، پول به ایران و ماهیت آن تغییر کرده و تبدیل به یک کسب و کار واقعی برای افغان‌ها شده است».

این شبکه خبری در ادامه می نویسد: «برای بانک مرکزی افغانستان که برای ثابت نگهداشتن ارز تلاش می‌کند، مشاهده روند سریع خروح ارز از افغانستان به ایران قطعا باعث افزایش نگرانی خواهد شد. افغانستان با جریان کمک‌های خارجی در حدود ۸ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. البته، معاون بانک مرکزی افغانستان گفته که هیچ نشانه‌ای از کمبود دلار در بازار افغانستان وجود ندارد. او می‌گوید: «البته اگر این روند ادامه یابد قطعا به اقتصاد افغانستان اسیب می‌رساند چرا که اگر دلار در افغانستان کم شود بانک مرکزی در وضعیت دشواری قرار خواهد گرفت.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
هیچ ربطی ندارند . این خبرهای. . نامیمون . ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
افغانی ها تاجران خرید پسته. ایران .
افغانی ها صرافان ارزی ایران
افغانی ها برج سازان ایران
افغانی ها مصرف عیر منطقی اب برای صادرات میوه و..و ارز اوری .
افغانی در حال تسلط بر فرش. خاویار و.......ایران .
سازمان های. کابل مثل فوتبال. ما. مشاور خارجی دارند .
......
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین