کد خبر: ۵۳۲۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴

تاکنون 832 عامل بیماری‌ مشترک دام و انسان شناسایی شده است

مدیرکل دامپزشکی استان یزد، با اشاره به این‌ که بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توانند عوامل ایجاد بحران‌های اجتماعی باشند، گفت: تاکنون بالغ بر 832 عامل بیماری‌های مشترک دام و انسان در دنیا شناسایی شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر علی‌اکبر حداد‌زاده، با اشاره به این‌که منبع بیماری‌های مشترک دام و انسان در جمعیت دامی است، اظهار کرد: این بیماری‌ها در صورت عدم پیشگیری توسط دامپزشکی یا عدم رعایت موارد بهداشتی به جامعه انسانی منتقل می شود.

وی با بیان این‌که بالغ بر 832 عامل بیماری وجود دارد که از طریق دام به انسان منتقل می‌شود، تصریح کرذ: این تعداد بیماری می تواند به انسان منتقل شود اما به این معنا نیست که در استان همه این بیماری ها وجود داشته باشد.

مدیر کل دامپزشکی یزد، با اشاره به این که بالغ بر 44 درصد این بیماری ها از دام به انسان منتقل می شود، خاطرنشان کرد: در 40 سال اخیر بیماری هایی به نام بیماری های نوظهور یا نوترکیب در دنیا ظهور یافتند که 74 درصد مجموع این بیماری ها بین انسان و دام مشترک هستند و می توانند مشکلی جدی برای جامعه ایجاد کنند.

وی با بیان این‌که بیماری های مشترک می توانند عوامل خسارت بار اقتصادی باشند و برای انسان ها مشکلات و بحران های اجتماعی ایجاد کنند، اظهار کرد: تاکنون دو بیماری تب مالت و سل در استان وجود دارد که در جمعیت دامی تحت کنترل است.

حداد زاده در ادامه به تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: این بیماری از جمله بیماری های مشکل ساز برای کشور و استان است که تاکنون هیچ موردی در استان مشاهده نشده است.

وی اقدامات لازم در راستای شیوع تب کریمه کنگو را نظارت بر رعایت کامل ضوابط بهداشتی و نگهداری لاشه کشتار در دمای بالای صفر درجه برشمرد و افزود: چون این بیماری در دام بدون علامت است باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود.

حداد زاده، با بیان این که تعدد عوامل بیماری زا و راه های انتقال آن به انسان مهمترین چالش این بیماری های مشترک است، خاطرنشان کرد: انواع دام های وحشی و اهلی می توانند عامل بیماری های مشترک باشند که از راه شیر، گوشت، تنفس در یک فضای آلوده می توانند منتقل شوند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به لزوم تهیه فرآورده های خام دامی از مراکز معتبر، گفت: افراد برای حفظ سلامتی خود هرگز اقدام به ذبح گوسفند نکنند و فرآورده های دارای برچسب معتبر تهیه کنند.

ایسنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین