کد خبر: ۵۳۳۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

محسن هاشمی رفسنجانی: طراحان استیضاح روحانی بدنبال قدرت بودند/هیچ توصیه‌ای درباره ترمیم یا اصلاح کابینه دولت نمی‌کنم

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که «نباید موضوع مشکلات اقتصادی ایران را بیشتر از آنچه که هست بزرگ کنیم» گفت: دولت‌های جمهوری اسلامی همواره با مشکلات اقتصادی مواجه بودند و هیچ دولتی نبوده که مشکلاتی که امروز دولت روحانی با آن مواجه است را نداشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن هاشمی رفسنجانی درباره طرح موضوع استیضاح و کناره‌گیری حسن روحانی از ریاست‌جمهوری از سوی برخی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با بیان این‌که «موضوع استیضاح روحانی موضوعی قدیمی و مربوط به قبل از سخنرانی اخیر او در نشست مدیران ارشد دولت بود»، اظهار کرد: بعد از صحبت‌هایی که رئیس‌جمهوری درباره ضعف در بعد اقتصاد و موضوع ارز در نشست هم‌اندیشی با مدیران دولت انجام داد، موضوع استیضاح روحانی منتفی شد.

وی با اشاره به نیت مطرح کنندگان این موضوع، خاطرنشان کرد: امیدواریم نیت سیاسیون از طرح این موضوعات مثبت باشد، اما عده‌ای فعالیت سیاسی را اینگونه تعریف می‌کنند که باید به دنبال به دست آوردن قدرت و حفظ آن باشند. این افراد با اظهارنظرهایی نظیر طرح موضوع استیضاح رئیس‌جمهوری وقت، از هر ضعفی که پیش می‌آید تلاش می‌کنند تا قدرت را از دیگری به خود منتقل نمایند.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در این زمینه نیز مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود فرموده‌اند که «در حزب‌داری و فعالیت‌های سیاسی، نباید به فکر فقط قدرت بود»؛ در این راستا افراد باید به دنبال قدرت برای خدمت باشند. اگر این احساس به دست دهد که افراد قدرت را برای قدرت می‌خواهند، به نظر کار درستی نیست؛ بنابراین به نظر می‌آید صحبت از استیضاح دولت و رئیس‌جمهوری قانونی که امروز مطرح می‌شود، از همان نوع قدرت برای قدرت است نه قدرت برای خدمت.

هاشمی رفسنجانی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره فشارها به دولت برای ترمیم و اصلاح کابینه با تاکید بر این‌که» مشکلات اقتصادی کشور را نباید بیشتر از آنچه که هست بزرگ کنیم»، گفت: دولت‌های جمهوری اسلامی همواره با مشکلات اقتصادی مواجه بودند و هیچ دولتی نبوده که با مشکلاتی که امروز دولت روحانی با آن روبرو است، مواجه نبوده باشد.

وی با بیان این‌که «اولین افزایش نرخ ارز مربوط به زمان پیروزی انقلاب اسلامی بود»، افزود: وقتی که انقلاب به پیروزی رسید نرخ ارز از هفت تومان، چهار برابر افزایش یافت و به 30 تومان رسید. در آن زمان ما به سمت سیستم‌های کوپنی و مراکز تهیه و توزیع کالا و کنترل قیمت‌ها حرکت کردیم، همچنین در آن زمان در کنار بازارهای عادی، بازارهای سیاه نیز ایجاد شد.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: پس از آن‌که جنگ پایان یافت، دولت آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی ارز را با نرخ تقریبی ۱۲۰ الی ۱۴۰ تومان تحویل گرفت اما با نرخ ۴۰۰ تومان آن را به دولت بعد تحویل داد؛ یعنی چیزی حدود سه برابر افزایش نرخ ارز در این دولت اتفاق افتاد. دولت آقای خاتمی نیز دلار را با قیمت حدود ۴۰۰ تومان تحویل گرفت و باوجود افزایش مناسب قیمت نفت و وضعیت مثبت سیاست خارجی در دولت دوم اصلاحات، دو برابر افزایش نرخ ارز به قیمت ۹۰۰ تومان صورت گرفت و در دولت آقای احمدی‌نژاد نیز ارز با وجود آنکه درامد نفتی به رقمی بی سابقه در تاریخ رسید، قیمت ارز ۹۰۰ تومان را پس از حدود چهار برابر افزایش قیمت با نرخ ۳۶۰۰ تومان تحویل دولت بعد از خود شد، اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم در دولت فعلی درامد نفتی نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش نیز داشته است، بنابراین با توجه به شرایط تحریم و خروج ارز از کشور توسط بخش خصوصی از اواخر سال گذشته، افزایش قیمت ارز تا حدی قابل درک بوده است، اما دولت نباید اجازه این افزایش افسار گسیخته شده وبه نوسانات هیجانی وروانی تبدیل گردد .

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این‌که «هنوز وضعیتی که در دوره‌های قبل اتفاق افتاده، در این دوره رخ نداده است»، اظهار کرد: تفاوت امروز با گذشته در بالا بودن میزان نارضایتی‌هاست؛ در دوران قبل نارضایتی‌ها به اندازه‌ای که الان وجود دارد، نبود. از سوی دیگر نیز امروز نارضایتی از عدم کارآمدی افزیش یافته و امید به آینده ضعیف شده است. در این راستا باید تلاش کنیم تا اولا کارآمدی نظام را به شدت بالا ببریم که دیگر در مواجهه با مشکلاتی نظیر آن‌چه که امروز رخ داده نارضایتی در بین مردم آنقدر زیاد نشود.

وی گفت: در مرحله دوم باید امید به آینده را در مردم افزایش دهیم. در این زمینه هیات دولت و نیروهای کارآمد دولت و سازمان‌های مختلف باید اقداماتی انجام دهند، اما متاسفانه به دلیل سن بالایی که این افراد دارند تحول و فعالیت مورد انتظار، از سوی آن‌ها انجام نمی‌شود. امروز به نوعی یک انسداد مدیریتی در سن پیدا کرده‌ایم و باید برای افزایش امید مردم به آینده از جوان‌ها استفاده بیشتری شود. که خوشبختانه سرمایه کافی در حوزه منابع انسانی از جوانان متعهد ومتخصص در کشور وجود دارد.

رییس شورای شهر تهران، در پایان با بیان این‌که «توصیه کردن برای اعمال تغییر و تحول در سازمان‌های دیگر از وظایف شورای شهر نیست»، خاطر نشان کرد: من هیچ توصیه‌ای درباره ترمیم یا اصلاح کابینه دولت نمی‌کنم، اما می‌دانم که برای خروج از انسداد مدیریتی در کشور، در استفاده از زیر ۵۰ ساله‌ها، که البته خودم با 57 سال سن شاملش نمی شوم، باید سرعت عمل بیشتری به کار برده شود، همانگونه که دیدیم در موضوع ارز ، جوانترین وزیر کابینه عملکردی بهتر از مسن ترها داشت.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین