کد خبر: ۵۳۳۳۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

بیگدلی: نباید اروپا را از دست بدهیم/ کشور در لحظه سرنوشت‌سازی است

یک استاد دانشگاه گفت: نباید اتحادیه اروپا را از دست دهیم چرا که اگر این اتفاق بیفتد چهار دسته تحریم‌های کنگره آمریکا، کاخ سفید، شورای امنیت و اتحادیه اروپا مجدد باز می‌گردد و هجمه بین‌المللی دیگری علیه ایران به راه می‌افتد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه در نشستی با عنوان "تحریم‌ها و تاثیر آن بر اقتصاد ایران" که عصر روز شنبه در موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد، با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۴ و ارایه بسته پیشنهادی اقتصادی به ایران برای حفظ برجام گفت: اتحادیه اروپا برای حفظ پرستیژ خودش و حفظ نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برجام باقی ماند.  علاوه بر این اروپایی‌ها به دنبال آن هستند که در موضوعاتی از جمله فعالیت‌های موشکی، حقوق بشر و سوریه بتوانند در آینده با ایران وارد مذاکره شوند و این مساله در اظهارات اخیر وزیران خارجه فرانسه و آلمان کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: اروپا با آمریکا ۱۲۰۰ میلیارد دلار معادلات تجاری و اقتصادی دارد و طبیعی است آمریکا را با وجود همه اختلاف‌نظرهایی که دارند رها نمی‌کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که در علم سیاست چیزی به عنوان تضمین عینی و قطعی نداریم گفت: خروج آمریکا از برجام خلاف قوانین حقوقی نیست چرا که این توافق تعهدآور و الزام‌آور نبود چرا که در کنگره و پارلمان‌های کشورها به تایید نرسید.

بیگدلی در ادامه با انتقاد از به کار بردن سیاست‌های انتقام‌جویانه و واکنشی از سوی مسوولان کشور اظهار کرد: این سیاست اشتباه است. الان موقع این صحبت ها نیست. ممکن است این اظهارات خوشایند بخشی از افکار عمومی و بخش نظامی کشور باشد اما مسیری اشتباه است. در حال حاضر آمریکا موفق شده است دوباره ایران را بر سر زبان‌ها بیندازد و به موضوع جهانی تبدیل کند. هم اکنون ۱۵  هیات را به کشورهای دیگر فرستاده است تا مانع از تعامل اقتصادی و خرید نفت از ایران شود. بنابراین در چنین شرایطی باید هوشمندانه و توام با صبر و تدبیر عمل کرد و سیاست "مدارا" را پیش گرفت.

این کارشناس مسایل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اکنون نیاز داریم کمی عمل‌گرایانه‌تر و مستقیم‌تر وارد عرصه شویم. نیاز داریم در رابطه با تعامل با دنیا و منطقه تغییرات دقیق و حساب‌شده‌ای در سیاست‌ خارجی‌مان ایجاد کنیم. ما امروز کشور در لحظه سرنوشت‌سازی هستیم. اگر امام خمینی (ره) می‌گفتند که حفظ نظام از اوجب واجبات است اکنون همان موقع است و باید برای حفظ ایران دست به کار شد.

وی با تاکید بر رعایت و دقت در اظهارات و موضع‌گیری‌های مسوولان کشور در شرایط کنونی گفت: نباید صرفا به دنبال آن باشیم حرفی بزنیم که مردم کوچه و بازار خوششان بیاید. تهدیدات و فشارهایی که به اروپا یا دیگر کشورها وارد می‌کنیم باید حساب شده باشد.

وی ابراز عقیده کرد: ما راهی جز مذاکره برای برون رفت از شرایط فعلی نداریم و راه‌حل‌های دیگر از جمله جنگ که عده‌ای به دنبال آن هستند به قیمت از بین رفتن کشور و نظام تمام خواهد شد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: باید در سیاست خارجی به سمت عقل سیاسی حرکت کنیم و از سیاست‌های یک‌جانبه که فشار و تهدید را بر کشور ایجاد می‌کند تجدیدنظر کنیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
قابل توجه ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین