کد خبر: ۵۳۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

مولایی: هر چه حقوقی رفتار کنیم مناسب‌تر است/ایران در شرایطی نیست که برجام را نادیده بگیرد

یک حقوقدان گفت: ایران باید به مذاکره در چارچوب کمیسیون مشترک برجام ادامه دهد و برای خود اعتبار حقوقی و بین‌المللی بیش‌تر کسب کند، نباید اتحادیه اروپا، چین و روسیه را در این شرایط از دست دهیم.
آفتاب‌‌نیوز :
یوسف مولایی در نشستی با عنوان "تحریم‌ها و تاثیر آن بر اقتصاد ایران" که عصر روز شنبه در موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد، گفت: برجام به عنوان سند داخلی به کنگره فرستاده نشد اما در ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت تصویب شد و دارای اعتبار حقوقی است. علاوه بر این قطعنامه‌های فصل هفتمی بر سایر تعهدات دولت‌ها اولویت دارد. اگر قطعنامه در تعارض تعهدات دولت‌های قرار گیرد، این قطعنامه است که اعتبار دارد بنا بر این آمریکا با خروج از برجام قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. 

وی ادامه داد: در حقوق بین الملل نحوه متعهد شدن دولت‌ها متحول شده است و صرفا با یک بیانیه رییس جمهور یک کشور، آن دولت می‌تواند اقدامی بین‌المللی را انجام دهد این‌گونه نیست که حتما نیاز به تایید پارلمان‌ها باشد. برجام توافقی بود در چارچوب تعهد اعضای شورای امنیت به اضافه آلمان از این رو خروج آمریکا از برجام و برخلاف قطعنامه 2231 قابل توجیه نیست.

مولایی خاطرنشان کرد: این برای اولین و آخرین بار نیست که آمریکا حقوق بین‌الملل را نقض کرده است صرفا به این دلیل که حقوق بین‌الملل ضمانت اجرایی به اندازه احکام داخلی دولت‌ها ندارد.

این حقوقدان درباره چگونگی برون رفت از شرایط فعلی با بیان این‌که گزینه‌های زیادی نداریم افزود: معتقدم ایران هر چه قدر بیشتر حقوقی رفتار کند برایش مناسب تر است. البته مشخص نیست در معادلات تجاری و مالی چیز زیادی گیرمان بیاید اما رفتار حقوقی بیشتر به ما و مواضع‌مان مصونیت می‌دهد تا نقض تعهدات‌مان. در هر حال اگر شرایط قبل از برجام مناسب بود، لزومی نداشت ایران در مسیر تامین خواست و منافعش وارد مذاکره شود از این رو ضروری است تا مسیر گفت‌وگو و مذاکره حفظ شود.

وی تصریح کرد: ایران در شرایطی نیست که برجام را نادیده بگیرد، نه این‌که الان این توافق سود زیادی برای ما داشته باشد اما ماندن در برجام را باید در چارچوب حاکمیت و امنیت ملی نگاه کرد.

مولایی با بیان این‌که مذاکره بهترین راه‌حل در حقوق بین‌الملل برای حل و فصل اختلافات است گفت: ما باید در هر حوزه‌ای که مساله بین المللی و سیاست خارجی داریم تا جایی که ممکن است از پتانسیل‌های مذاکره استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از تک صدایی در جامعه و به کار نگرفتن نخبگان و دانشگاهیان برای عبور از بحران‌های سیاسی اجتماعی و اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه صداهای مختلف در جامعه شنیده نمی‌شود و در مسایل مختلف از این پتانسیل استفاده نمی‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین