کد خبر: ۵۳۳۴۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

درمان فوری برای سردرد

سردرد روزانه اگرچه مشکل بزرگی نیست اما گاهی اقات آنقدر کلافه کننده می شود که دوست دارید هرچه زودتر آن را درمان کنید. در این مطلب با سریع ترین درمان سردرد آشنا خواهید شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به‌ طور کلی سردرد درنتیجه‌ی ترکیبی از سیگنال‌های عصبیِ ارسال‌شده به عروق خونی و ماهیچه‌های سر بروز می‌کند، اما دلیل فعال‌شدن این سیگنال‌ها هنوز مشخص نیست. بااین‌حال رایج‌ترین محرک‌های سردرد عبارتند از:


بیماری‌هایی مانند عفونت‌های سینوسی، سرماخوردگی، تب و عفونت گلو؛

استرس؛

خستگی چشم یا کشیدگی پشت؛

عوامل محرک محیطی مانند دود دست‌دوم تنباکو و رایحه‌ی منتشره از مواد شیمیایی و عطرها؛

زمینه‌‌ی خانوادگی به‌ویژه درخصوص سردردهای میگرنی؛

حساسیت‌های غذایی؛

عدم تعادل هورمونی؛

عدم تعادل ویتامین‌ها و مواد مغذی؛

آسپارتام (نوعی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی کم‌کالری).



درمان سه سوته سردرد!

روغن نعناع فلفلی و اُسطوخُدوس هردو از خاصیت آرام‌بخشی و بی‌حس‌کنندگی برخوردارند و به‌ همین دلیل در تسکین و درمان سردرد مؤثرند. روغن نعناع‌فلفلی اثر خنک‌کنندگی طولانی‌مدتی روی پوست برجای می‌گذارد. مطالعات نشان داده است که روغن نعناع‌فلفلی موجب افزایش قابل‌توجه جریان خون پوستی در ناحیه‌ی پیشانی و تسکین انقباضات عضلانی می‌شود. درنتیجه‌ی یک بررسی مشاهده شد که روغن نعناع‌فلفلی در ترکیب با اِتانول به کاهش حساسیت سردرد انجامید. روغن اسطوخدوس به‌طور معمول به‌عنوان یکی از مواد تثبیت‌کننده خلق‌وخو و آرام‌بخش استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن اسطوخدوس روش بی‌خطر و مؤثری جهت درمان سردردهای میگرنی است.

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، پژوهشگران نتیجه‌ی تأثیر استنشاق ۱۵ دقیقه‌ایِ اسطوخدوس را روی مبتلایان به سردرد بررسی کردند. مجموعا ۴۷ نفر در این پژوهش شرکت داشتند و هرکسی می‌بایست تا دو ساعت علائمش را هر ۳۰ دقیقه چک می‌کرد. در نهایت مشاهده شد که ۹۲ حمله‌ی سردرد از مجموع ۱۲۹ حمله‌ی گزارش‌شده به این روش جواب مثبت دادند. هردوی این عطرمایه‌های روغنی در درمان سردرد مؤثرند. فقط کافی است چند قطره روغن نعناع‌فلفلی یا اسطوخدوس را کف دست‌تان بریزید و روی پیشانی، شقیقه‌ها و پشت گردن‌تان بمالید. اگر عطر این روغن‌ها یا مثلا اثر خنک‌کنندگی نعناع‌فلفلی برای‌تان قابل تحمل نیست، می‌توانید عطرمایه‌ی روغنی مورد استفاده‌تان را با مقداری روغن بادام، هسته‌ی انگور یا نارگیل رقیق کنید. گفتنی است که با اضافه‌کردن روغن نارگیل از خواص دیگری مانند متعادل‌سازی هورمون‌ها، مرطوب‌‌کنندگی پوست و کاهش چین و چروک نیز بهره‌مند خواهید شد.


حذف گلوتن برای درمان سردرد

حساسیت به مواد غذاییِ حاوی گلوتن ممکن است موجب ایجاد سردرد شود. به گزارش بنیاد ملی اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی سلیاک (NFCA)، سلیاکی‌هایی که سردردهای میگرنی دارند، معمولا پس از تشخیص بیماری و حذف گلوتن از رژیم‌غذایی‌شان شاهد رفع کامل سردردهای میگرنی یا کاهش قابل‌توجه دفعات و شدت علائم خواهند بود. غیرسلیاکی‌ها نیز ممکن است بر اثر حساسیت به گلوتن دچار سردرد شوند که در این‌صورت نیازی به حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی نیست، بلکه کاهش گلوتن مصرفی روزانه کفایت می‌کند. برای اینکه بدانید آیا سردردتان ناشی از حساسیت به گلوتن است یا خیر، به‌مدت سه هفته از مصرف مواد غذایی گلوتن‌دار خودداری کنید و سپس مجددا مواد غذایی حاوی گلوتن را پله‌پله در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. باید ببینید که وقتی گلوتن بیشتری می‌خورید، چه تغییراتی در علائم‌تان به‌وجود می‌آید. به‌این‌ترتیب می‌توانید بفهمید که مصرف گلوتن تا حداکثر چه مقداری موجب تحریک علائم‌تان نخواهد شد.


یک درمان سردرد که کمتر استفاده می کنید

اسید رزماری در روغن رزماری خواص ضد التهاب و آرام کننده دارد و سردرد را درمان می کند. پیشانی را با چند قطره روغن رزماری همراه با یک قاشق غذاخوری روغن حامل ماساژ دهید.

همچنین می توانید با استفاده از یک قاشق چایخوری برگ رزماری و یک قاشق چایخوری برگ مریم گلی، چای گیاهی تهیه کنید. مخلوط را بپوشانید و بگذارید ده دقیقه بگذرد. سپس بگذارید چای داخل اتاق سرد شود سپس بنوشید. می توانید این چای گیاهی را سه بار در روز مصرف کنید. اگر یکی از این دو گیاه را نداشتید با یکی از آن ها نیز می توانید چای را تهیه کنید.

نکته: روغن رزماری برای فشار خون بالا و صرع مناسب نیست.

نکاتی برای کاهش سریع سردرد

تعدادی از مراحل را می توان برای کاهش خطر ابتلا به سردرد و کاهش درد انجام داد:

یک پگ گرم یا یخ را بر روی سر و گردن خود قرار دهید، اما از دمای خیلی زیاد یا خیلی کم جلوگیری کنید.

در صورت امکان از عوامل استرس زا اجتناب کنید و راهبردهای مقابله با استرس را بیاموزید.

غذاهای منظم بخورید، مراقب باشید که قند خون پایداری داشته باشید.

دوش داغ می تواند کمک کند، اگرچه در یک حالت نادر آب گرم ممکن است باعث سردردشود. ورزش منظم و استراحت کافی و خواب منظم موجب سلامت و کاهش استرس می شود.

منبع: الو دکتر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین