کد خبر: ۵۳۳۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸

واکنش منفی اقتصاد ترکیه به آغاز دوره جدید حکومتی

بازار ارز و بورس ترکیه نسبت به آغاز دوره جدید حکومتی این کشور واکنش منفی نشان داد به طوری که قیمت دلار پس از ثباتی یک ماهه، دوباره افزایش یافت و شاخص بورس استانبول نیز کاهش پیدا کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
با اعلام نتایج انتخابات اخیر ترکیه و پیروزی رجب طیب اردوغان، نرخ ارز خارجی در برابر لیر ترک کاهش یافت به طوری که نرخ دلار در برابر لیر از ۴.۷ به ۴.۵۴ کاهش و شاخص بیست.۱۰۰ بورس استانبول نیز با ۳.۵۵ درصد افزایش در سطح ۹۹.۲۵۶ واحد قرار گرفت، اما بازار نسبت به آغاز دوره جدید حکومتی واکنشی عکس داشت به طوری که نرخ برابری دلار در برابر لیر ترکیه با افزایشی قابل توجه رو به رو شده و از رقم ۴.۵۵ به ۴.۷۲ و همچنین ارزش یورو از رقم ۵.۳۴ به ۵.۵۳ افزایش یافت.

همچنین شاخص بیست.۱۰۰ بورس استانبول نیز با ۱.۶۱ درصد کاهش در سطح ۹۷.۶۵۰ واحد قرار گرفت.
پس از گذر به دوره جدید نظام حکومتی، قیمت هر گرم طلا با افزایش ۳.۷ درصدی به ۱۹۱.۵ لیر رسید.

به پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک، سیاست‌های غیرشفاف منطقه‌ای ترکیه و تنش با کشور‌های غربی در ادامه به صعود قیمت ارز خارجی و افزایش نرخ تورم در کشور منجر خواهد شد و ثبات نسبی ارز خارجی در یک ماهه اخیر به دلیل تلاش حزب حاکم در حفظ کاذب قیمت ارز برای گذر از انتخابات و رسیدن به دوره جدید حکومتی بود. 

ارزش لیر ترکیه در ۶ ماه گذشته و به خصوص در دو ماه اخیر در ترکیه به شدت افت کرده و لیر ترکیه در برابر ارز‌های خارجی از جمله دلار و یورو حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین