کد خبر: ۵۳۳۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

ترامپ،دیوان عالی و فرار از نقش روسیه در انتخابات 2016

مخالفان انتخاب برت کاوانا برای دیوان عالی آمریکا می گویند حضور یک عضو محافظه کار همسو با رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ را از تحقیقات ویژه دخالت روسیه در انتخابات 2016 فراری می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
چند روز پس از اعلام نظر دیوان عالی آمریکا درباره سومین دستور اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت مهاجرت شهروندان 6 کشور مسلمان، آنتونی مک لوئد کندی قاضی 82 ساله که از 18 فوریه 1988 برابر با 29 بهمن 1366 و با معرفی رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت وارد این دادگاه شده بود، درخواست بازنشستگی کرد.
او در پرونده های مرزی رای مردد را داده و در این مورد اخیر هم نظرش منفی بوده است و در واقع دستور اجرایی رئیس جمهوری را خلاف قانون اساسی دانسته بود.
این همزمانی بازنشستگی در مورخ 27 ژوئن 2018 برابر با شش تیرماه و رای درباره دستور ترامپ، زمزمه هایی را ایجاد کرد مبنی بر اینکه ترامپ و کندی تبانی کرده اند تا کناره گیری کند.
در عین حال کندی در هفته گذشته اعلام کرد که مدت ها است برای جایگزینی خود با کاخ سفید در حال رایزنی است و وقتی که مطمئن شده است برت کاوانا گزینه جایگزین وی خواهد بود، با خیال راحت درخواست بازنشستگی کرده است.
دوشنبه شب رئیس جمهوری آمریکا این قاضی 53 ساله را به عنوان گزینه خود برای عضویت در دیوان عالی آمریکا معرفی کرد. وی از سال 2006 در دادگاه تجدید نظر واشنگتن خدمت کرده و دستیار کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری بوش بوده است. او همچنین به عنوان بازرس مستقل پرونده بیل کلینتون رئیس جمهوری سابق آمریکا را در دهه 1990 بررسی کرد و جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم از این انتخاب استقبال کرده است.
قاضی کاوانا محافظه کار روز سه شنبه به رسم ادب و تواضع به همراه مایک پنس معاون اول و جان کلی رئیس دفتر ترامپ به دیدار میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا رفت و با رئیس کمیته قضایی سنا هم دیدار کرد.
نشست بررسی صلاحیت کاوانا در 20 آگوست(اول مرداد) آغاز می شود و کاخ سفید قصد دارد که او در اکتبر کار خود را در دیوان عالی شروع کند اما هنوز کمیته قضایی سنا جدول زمانی ارائه نداده است. 
در صورت موافقت سنای آمریکا با انتصاب کاوانا، وی دومین فردی خواهد بود که توسط ترامپ به عضویت دیوان عالی آمریکا درمی‌آید و این موضوع ترامپ را در جایگاه فراقانونی قرار می دهد. ترامپ سال گذشته هم با حمایت جمهوریخواهان کنگره، «نیل گورسچ» را به عضویت این دیوان درآورده بود.
با این حال دمکرات ها که البته در سنای آمریکا با دو کرسی کمتر اقلیت محسوب می شوند، نسبت به این انتخاب موضع گیری کردند و حتی تهدید کردند که نشست بررسی صلاحیت نامزد معرفی شده ترامپ برای دادگاه عالی آمریکا را تحریم می کند تا این موضوع از دستور خارج شود.
فعالان لیبرال از شومر خواسته اند تا از همه ابزاری که در اختیار دارد همچون تاخیر در برگزاری نشست سنا برای خارج کردن این مساله از دستور کار استفاده کند اما شومر می گوید ابزار مناسبی برای جلوگیری از این مساله ندارد و تحریم نشست ها تنها فضا را برای جمهوریخواهان بازتر می کند.
نماینده نیویورک در سنای آمریکا تاکید کرد اگر آنها این کار را انجام دهند، جمهوریخواهان به اتفاق آرا هر موضوعی را تصویب خواهند کرد.
شومر و 10 دمکرات عضو کمیته قضایی با این انتخاب مخالفت کردند و دلیل آن را تاثیر رای وی بر قانونی همچون خدمات درمانی اوباما و سقط جنین دانستند.
آنها همچنین تاکید دارند که رای گیری درباره این گزینه معرفی شده باید پس از اعلام نتایج تحقیقات بازرس مولر مسئول تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 انجام شود.
دمکرات ها می گویند ترامپ با این انتخاب به دنبال آن است تا قدرت خود را در برکناری مولر افزایش دهد. این در حالی است که به گفته آنها بیشتر مردم آمریکا می خواهند که ترامپ از نظر روانی تحت معاینات پزشکی قرار گیرد چرا که او از کنترل خارج است.
الیزابت وارن سناتور دمکرات ضمن مخالفت با قاضی کاوانا، دلیل معرفی وی را تخاصم ترامپ با قانون خدمات درمانی و سقط جنین می داند و می گوید ترامپ فکر می کند که فراتر از قانون است و محافظه کاران با اعتماد به نفس به دنبال لغو این قوانین هستند.
سناتور پتی موری هم انتخاب کاوانا را در ضدیت با کمک هایی که به زنان و دختران در مراقبت های بهداشتی ارائه می شد، دانست و تاکید کرد باید صدای زنان شنیده شود.
سناتور جف مرکل هم انتخاب کاوانا را با بررسی پرونده ستاد انتخاباتی ترامپ مرتبط می داند و می افزاید رئیس جمهوری آمریکا جیمز کومی رئیس پیشین پلیس فدرال را برای برطرف کردن فشار بزرگ اتهام دخالت روسیه برکنار کرد.
وی ادامه می دهد: اکنون ترامپ، قاضی کاوانا را انتخاب می کند تا استدلال کند روسای جمهوری در حال کار باید از پیگیری قانونی و تحقیقات مصون هستند، این یک تصادف نیست.
قضات دیوان عالی به صورت دائمی به این سمت منصوب می شوند؛ اما ابتدا باید از سنای آمریکا رای اعتماد بگیرند. هم‌اکنون جمهوریخواهان با ترکیب 51 به 49، اکثریت کرسی‌های سنا را در اختیار دارند از این رو شروع به کار کاوانا در دادگاه عالی آمریکا بدون مشکل خواهد بود.
5 قاضی جمهوریخواه و 4 قاضی دمکرات ترکیب کنونی قضات دیوان عالی آمریکا را تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین