کد خبر: ۵۳۳۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

اپوکسی چیست؟

اپوکسی ماده ای شیمیایی و همچنین نامی غیر رسمی برای گروه عاملی اپوکساید است اما مهم تر از همه، به محصولات نهایی و پخت شده رزین های اپوکسی نیز همان اپوکسی می گویند.
آفتاب‌‌نیوز :
اپوکسی ماده ای شیمیایی و همچنین نامی غیر رسمی برای گروه عاملی اپوکساید است اما مهم تر از همه، به محصولات نهایی و پخت شده رزین های اپوکسی نیز همان اپوکسی می گویند.  رزین های اپوکسی ممکن است با خود و یا مواد سخت کننده (هاردنر) بسیاری چون آمین های چند عاملی، اسید ها، الکل ها و فنول ها واکنش دهند. این واکنش منجر به تشکیل پلیمری ترموست می شود که خواص مکانیکی، مقاومت دمایی بالا و همچنین مقاومت شیمیایی دارد. این خواص به اپوکسی کاربردهای فراوانی می بخشد که از میان آن ها می توان به تولید پوشش های صنعتی، استفاده در قطعات الکترونیکی و الکتریکی، چسب ها و مواد پلاستیکی تقویت یافته با الیاف اشاره کرد.

اپوکسی چیست؟

بیشتر رزین های اپوکسی مهم از واکنش بین اپی کلروهیدرین و بیس فنول A سنتز می شوند. اپی کلروهیدرین نوعی ترکیب آلی کلردار و یک اپوکساید است. بر خلاف نام آن، این ماده شیمیایی هالوالکل (هالوهیدرین) به حساب نمی آید. اپی کلروهیدرین بی رنگ بوده، رایحه ای چون سیر و حلالیت متوسطی در آب دارد اما همچنان با حلال های آلی قطبی امتزاج پذیر است. از این ماده در ساخت رزین ها، الاستومرها، چسب های اپوکسی و پلاستیک ها استفاده می شود. بیس فنول A نیز ترکیبی آلی و سنتز شده با فرمول شیمیایی (CH3)2C(C6H4OH) است و به گروه مشتقات دی فنل متان و بیس فنول ها تعلق دارد. این ماده شیمیایی جامد و قابل حل در حلال های آلی است اما حلالیت خوبی در آب ندارد. بیس فنول A در واقع ماده اولیه برای سنتز پلاستیک ها به خصوص پلی کربنات ها، رزین های اپوکسی و همچنین برخی از پلی سولفون ها به حساب میاد.

واکنش بین رزین و هاردنرها به شکل گیری ماده ای پلاستیکی و سخت منجر می شود که خواص مختلفی دارد. مقاومت در برابر ضربه و خصوصیت های دیگری چون مقاومت دمایی بالا که پیش تر به آن اشاره شد، باعث می شود تا رزین اپوکسی و فیلم پخت شده نهایی آن در پوشش کف نیز کاربرد فراوانی داشته باشد. سختی و مقاومت این کفپوش ها به اندازه ای است که بیشتر در مکان های پر ترافیکی چون مناطق صنعتی، بیمارستان ها و مراکز ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند. در چنین کاربردهایی، عموما از رزین اپوکسی با ویسکوزیته پایین استفاده می شود و احتیاجی به استفاده از حلال نیست. در صورتی که ویسکوزیته بالا باشد، برای پایین آوردن آن از رقیق کننده ها استفاده می شود که این مواد وارد ساختار پلیمری شده و خارج نمی شوند. تمام این موارد باعث می شود که کفپوش های اپوکسی صد در صد جامد باشند یا به عبارتی حلالی از آن ها خارج نشود.

رزین های اپوکسی به صورت گسترده در تولید رنگ های صنعتی به کار می روند. از رنگ های اپوکسی می توان به عنوان لایه آستری، لایه میانی و لایه رویه در پوشش دهی سطوح فلزی استفاده کرد. این رنگ ها عموما به صورت دوجزئی بوده و همراه با هاردنر عرضه می شوند. آستری اپوکسی به خوبی از سطوح زیرین خود در برابر خوردگی محافظت کرده و از نفوذ عوامل خورنده جلوگیری می کند. از این رو در بیشتر محیط های دریایی از سامانه اپوکسی استفاده می شود. بر خلاف کفپوش های اپوکسی، رنگ اپوکسی صنعتی می تواند به صورت پایه حلالی فرموله شود.

شرکت ماناپلیمر در طی ده سال فعالیت خود با بیش از 200 شرکت صنعتی همکاری کرده و به صورت تخصصی در زمینه تولید و اجرای اپوکسی فعالیت است. این شرکت آمادگی خود را جهت انجام انواع پروژه های صنعتی در اقصی نقاط کشور اعلام می دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین