کد خبر: ۵۳۴۳۵۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹

یک لطیفه بی‌مزه در مورد ابطال دلار

«برخی از اصولگرایان و نمایندگان مجلس مدعی هستند که آمریکا به دنبال باطل کردن دلارهای در اختیار مردم ایران است.»
آفتاب‌‌نیوز :
 «تئوری توطئه. تئوری‌ای که این بار به شکلی دیگر در روزهای اخیر مطرح می‌شود. توطئه‌ای در ماجرای ارز و خرید و فروش آن. تئوری‌ای که نخستین بار علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران آن را مطرح کرد! اظهاراتی که باعث شگفتی خیلی‌ها شد. او اظهار داشت: «وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام این که ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور در دست مردم ایران است، به دنبال باطل کردن این اسکناس‌هاست.»

او در کنگره سراسری «برند ملی؛ اقتدار ملی» افزود: «این موضوع در صدر تصمیمات وزارت خزانه‌داری آمریکاست و شخص رئیس‌جمهور آمریکا نیز به جد آن را دنبال می‌کند که اگر به اطلاعات بنیادی برسد ابتدا این اسکناس‌ها را مشکوک و بعد باطل اعلام کند.»

وی گفت: «هدف آمریکا از این اقدام حادثه‌سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس دادن این پول‌ها بشود.»

او با این گفته‌هایش این گونه القا کرده است که آمریکا به دنبال باطل کردن دلارهای خانگی ایران است؛ به این معنا که مردم باید دلارهایی که خریده‌اند سریعا پس دهند؛ در غیر این صورت، آمریکا آن را باطل می‌کند!

البته به غیر از محجوب، چهره‌های دیگری هم بودند که با اظهاراتی از این دست تلاش داشتند مردمی‌ را که در این مدت ارز خریدند، منصرف کرده و خواستار بازگشت این دلارها بشوند.

نمونه‌اش سیدمحمد بطحایی، عضو مجلس خبرگان که در این باره اظهار داشته: «دلار و سکه چیست؟ مگر ما به دلار و سکه وابسته‌ایم که عده‌ای مزدور وابسته به بیگانه خرابی به بار بیاورند. ملت انقلابی دلار را باید دور بیندازد، کسی نباید به خاطر این مسئله خود را ببازد.»

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. کسانی چون حسن عباسی، همان تئوریسین اصولگرای معروف به کیسینجر اسلامی‌(!) که بسیاری آن را به صحبت‌هایی مانند صهیونیست خواندن کوروش بزرگ یا ارتباط انیمیشن یوگی و دوستان به حضرت نوح (ع) می‌شناسند، درباره این موضوع اظهار نظر کرده است. او اولا کسانی که همچنان دلار را واحد ارزی کشور و مبادلات کرده و مانع جایگزینی آن می‌شوند، به ضرس قاطع جاسوسان آمریکا و سیا در ساختار اقتصادی کشور نامیده است و از سویی دیگر اظهارات محجوب را تکرار کرده که آمریکا می‌خواهد پول‌های ارزی در دست مردم را باطل کند! این فعال سیاسی اصولگرا همچنین در ادامه اظهارات خود وارد مصادیق شده و گفته که سال‌ها پیش ایالات متحده چنین اقدامی‌ را در مورد چین انجام داده است.

ناآگاهی محض

تکرار شدن این گونه سخنان و اظهارات در این چند روزه باعث شد تا از مهدی پازوکی، اقتصاددان، در این باره بپرسیم که آیا واقعا امکان دارد ایالات متحده ارزهای خریداری شده از سوی مردم ایران را باطل کند و آیا به راستی در این شرایط آن گونه که برخی می‌گویند کار درست آن است که مردم دلارهایشان را دور بریزند یا آتش بزنند؟

پازوکی با بیان این که چنین اظهاراتی نشان می‌دهد، اندیشه‌هایی در ایران وجود دارد که نه جامعه جهانی را می‌شناسد، نه اقتصاد را و نه رژیم‌های ارزی را، به آفتاب یزد می‌گوید: «چنین اظهاراتی مانند باطل کردن دلار از سوی آمریکا یک لطیفه بی‌مزه است!»

وی ادامه می‌دهد: «فرض کنید یک شهروند ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کند برای دیدن پدر و مادرش به ایران آمده و به عنوان مثال ۵هزاردلار نیز همراه خود به ایران آورده است مگر شماره سریال این دلارها را چه کسی می‌داند؟ یا چه کسی می‌داند که این دلار در ایران یا گرجستان وجود دارد؟ از سویی دیگر با هیچ منطقی قابل باور نیست که دولت آمریکا ارز و پول رسمی‌خودش را با باطل کردن بی‌اعتبار کند. چنین چیزی در حد یک طنز مضحک است و هیچ اقتصاددان عاقلی چنین مسائلی را مطرح نمی‌کند.»

پازوکی اظهار می‌دارد: «دلاری که وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده است در هر جای دنیا اعتبار دارد.»

یک دلیل دیگر برای این شایعه این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که دلیل چنین صحبتی را از سوی برخی شخصیت‌ها در داخل کشور چه می‌داند، می‌گوید: «علاوه بر ناآگاهی و ناآشنایی این افراد با دنیای اقتصاد و جامعه جهانی به نظر می‌آید عده‌ای می‌خواهند به هر قیمتی برای خارج کردن ارز از دست مردم و به این امید که این کار از بحران فعلی قیمت دلار جلوگیری کند، دست به هر کاری بزنند. برای همین ممکن است دلیل دیگر برای ایجاد چنین شایعاتی منصرف کردن مردم از خرید ارز باشد.»

پازوکی خاطرنشان می‌‌کند: « آن چه در حال حاضر مشکل ایجاد کرده عدم شفافیت اقتصادی است. اقتصاد ما به شدت نیاز به شفافیت دارد. وقتی در جامعه‌ای نظام اقتصادی و نظام پولی شفاف نباشد، این شایعات خنده‌دار مثل باطل کردن دلار توسط آمریکا، روز به روز گسترش می‌یابد. اقتصاد ایران قربانی عدم شفافیت است.»

وی در ادامه به اقدام اخیر وزیر ارتباطات اشاره می‌کند و می‌گوید: «از تلاش اخیر وزیر در رابطه با یکی از مشت نمونه خروارهای عدم شفافیت‌ها که از سوی او افشا شد، ممنونیم.»

پازوکی تاکید کرد: «بنابراین به جای آن که امثال نمایندگان مجلس و شخصیت‌هایی مثل عباسی چنین اظهار نظرهای عجیبی بکنند، بهتر است به فکر شفافیت باشند. چهره‌های مختلف سیاسی کشور به جای آن که به دنبال آن باشند تا به هر قیمت برای مردم تعیین تکلیف کنند و مانع خرید و فروش آنها در بحث بازار سکه و ارز شوند، کاری برای FATF بکنند. مطمئن باشید همین یک قدم در بازار آزاد باعث می‌شود تا دلار هزار تومان ارزان شود. کمااین‌که زمانی که ایران تصمیم گرفت FATF را به عنوان تعهد شفافیت بین‌المللی به تعویق بیندازد، قیمت ارز در بازار آزاد تا دو هزار و پانصد تومان افزایش قیمت داشت و آن را از ۶۵۰۰ تومان به نزدیک ۹ هزارتومان نیز رساند.»

آن چه هویداست به هر حال به نظر می‌رسد این سخنان صرفا شایعه‌سازی‌هایی است برای بازگشت ارز از دست مردم به بازار؛ شایعه‌هایی که بیش از آن که باورپذیر باشند باعث مضحکه مردم شده. نشان به آن نشان که برخی به کنایه می‌گویند اگر آمریکا چنین امکانی داشت ابتدا دلارهای در اختیار مسئولان ایرانی را باطل می‌کرد!»

منبع: روزنامه آفتاب یزد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین