کد خبر: ۵۳۴۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

آب معدنی یخ‌زده نخورید

مدیرکل استاندارد فارس با اشاره به افزایش محصولات خوراکی و نوشیدنی غیراستاندارد و عرضه‌ی این محصولات خارج از شبکه‌ی توزیع تحت نظارت، به شهروندان هشدار داد که در هیچ شرایطی از محصولات غذایی غیراستاندارد استفاده نکنند.
آفتاب‌‌نیوز :
‌مرتضی رهنما به قرار داشتن در ایام تابستان و رواج عرضه‌ی نوشیدنی‌های مختلف اعم از آب میوه و عرقیات و دوغ و دیگر نوشیدنی‌های سنتی، تصریح کرد: محصولات خوراکی و نوشیدنی و لبنی و فرآورده‌های مختلفی که خارج از سیستم عرضه‌ی قانونی و در کنار جاده و خیابان و منازل و اماکن فاقد شناسه‌ی کسب و کار قانونی عرضه می‌شود، استاندارد نیست.

او با تصریح اینکه عواقب مصرف محصولاتی نظیر آبلیمو و دوغ‌های فاقد نشان استاندارد عرضه شده کنار خیابان و جاده و در اماکن غیر صنفی، مستقیما به مصرف کننده باز می‌گردد، تاثیر مصرف این کالاها بر سلامت را خطرناک توصیف کرد.

او با اشاره به این واقعیت فروش مواد لبنی، آبمیوه، عرقیات و آبلیمو و دیگر موادخوراکی و آشامیدنی به شکل غیربهداشتی در شهر شیراز افزایش یافته است، گفت: مهمترین نوشیدنی‌ها شامل نوشابه‌های  گازدار، آب معدنی، نوشیدنی‌های لبنی و عرقیات است که تولید آنها باید با رعایت شمول استاندارد بوده و تحت شرایط بهداشتی تهیه، تولید و بسته‌بندی و نشانه‌گذاری و عرضه شود.

وی افزود: در نشانه‌گذاری نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی ترکیبات محصول، نحوه نگهداری، تاریخ تولید و انقضا، آدرس دقیق کارخانه سازنده، علامت استاندارد با کد ده رقمی و... باید مورد توجه قرار گیرد، نبود هرکدام  از این نشانه‌ها نمایان‌گر نقص در کار است‌.

مدیرکل استاندارد فارس همچنین در خصوص رشد قارچ گونه نوشیدنی‌ها و مواد لبنی، آبمیوه، آبلیمو، آبغوره، عرقیات، لبینات سنتی و خانگی که در مکان‌های غیر بهداشتی عرضه می‌شود، گفت: این مواد حتی اگر دارای علامت استاندارد هم باشد چون مستقیما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد برای سلامتی مضر است.

رهنما خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت اینکه آب معدنی آبی است که مستقیما از چاه یا چشمه گرفته شده و بدون هیچ‌گونه مواد افزودنی باشد، آبی که از یک فیلتر ساده برای تصفیه‌ از مواد خارجی عبور داده می‌شود، اما آب آشامیدنی که مانند آب معدنی بسته‌بندی می‌شود امکان دارد از منابع تامین آب شرب باشد که بر روی آن عملیاتی انجام و به آن موادی اضافه شده و در آن تغییراتی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هم آب معدنی و هم آب آشامیدنی نباید یخ زده عرضه و مصرف شود، توضیح داد: مشاهده شده است که آب بسته‌بندی و معدنی پس از یخ زدن و آب شدن مجدد رسوب‌هایی را جذب می‌کند که مواد آبی اولیه را بهم می‌ریزد‌.

مدیرکل استاندارد فارس با اشاره به اینکه تحقیقات بهداشتی نشان داده که هیچ‌کدام از این نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی که به اسم سنتی به فروش می‌رسد مورد تائید نیست، گفت: این مواد مرجوعی بوده و بهداشت آنها را رد کرده و در هیچ کانال دیگری به فروش نمی‌رسد.

رهنما به مردم توصیه کرد که نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی مورد نیاز خود را از مراکز معتبری که دارای علامت استاندارد بوده، تاریخ تولید و انقضاء و بسته‌بندی و سایر مشخصه‌های لازم بهداشتی است را تهیه و مصرف کنند.

مدیرکل استاندارد فارس تصریح کرد که نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی به دلیل اینکه مستقیما با سلامت و ایمنی مردم در ارتباط است، مشمول استاندارد اجباری است و باید نشان استاندارد داشته باشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین