کد خبر: ۵۳۴۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰

آفتاب‌سوختگی؛ پیشگیری و درمان

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آسیب های ایجاد شده بر اثر آفتاب سوختگی را بسیار خطرناک دانست و گفت: آفتاب سوختگی شدید به اندازه سوختگی حرارتی وخیم است.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر سارا شاه آبادی با بیان اینکه نباید آفتاب سوختگی را بی‌اهمیت انگاشت، گفت: هرساله افرادی بر اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید فوت می‌کنند و میلیون‌ها نفر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.

وی آفتاب سوختگی را نوعی التهاب پوستی دانست که در اثر مجاورت طولانی مدت در آفتاب یا سایر منابع پرتو فرابنفش حاصل می‌شود و سرخی بیش از حد پوست، دردناک شدن و گاهی ایجاد تاول را به همراه دارد.

 شاه آبادی با اشاره به اینکه آفتاب‌سوختگی برخلاف سوختگی حرارتی فوراً تظاهر نمی‌کند، در تشریح علائم سوختگی گفت: هنگامی که دردناکی و قرمزی پوست شروع می‌شود، آسیب پوستی از قبل رخ داده‌ و درد در ۶ تا ۴۸ ساعت ابتدایی پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید بیشترین شدت را دارد.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه قرارگرفتن در معرض آفتاب در ساعت اوج تابش، روشنی پوست، استفاده از برخی داروها از جمله بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها و قرص‌های ضدبارداری، استفاده از روش‌های برنزه‌کردن و برخی از مواد آرایشی را از جمله عواملی دانست که موجب افزایش آفتاب سوختگی می‌شود.

شاه آبادی استفاده از کرم ضدآفتاب، لباس‌های پوشاننده و عینک‌های آفتابی ضد پرتو فرابنفش را برای پیشگیری از آفتاب سوختگی توصیه کرد و گفت: استفاده از کرم ضدآفتاب دارای فاکتور محافظتی نور خورشید (SPF) با اعداد بالاتر قدرت محافظت بیشتری دارد.

وی دوش یا حمام آب سرد، قراردادن پارچه مرطوب و سرد روی سوختگی ،استفاده از ویتامین E بهمراه ویتامین C در دوزهای توصیه شده روزانه، مصرف آب و مایعات فراوان برای دفع سموم بدن و مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن برای کاهش درد را  در صورت آفتاب سوختگی شدید بسیار مؤثر دانست.

 شاه آبادی ضمن تأکید بر اینکه از مالیدن کرم‌های حاوی بنزوکائین، لیدوکائین و وازلین روی پوست خودداری کنید گفت: در صورت عدم وجود تاول پوستی، از کرم مرطوب‌کننده برای تسکین ناراحتی استفاده کنید و در صورت وجود تاول پانسمان خشک ممکن است از عفونت جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: در صورتی که  فرد به همراه آفتاب سوختگی دچار تب، تاول‌های پر از مایع، سرگیجه یا اشکالات بینایی باشد باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین