کد خبر: ۵۳۴۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶

دستگیری زن روس در آمریکا؛ اولین برگ از پرونده نفوذ مسکو به حزب‌جمهوری‌خواه

رسانه‌های آمریکایی دستگیری زنی که در آمریکا به جاسوسی برای روسیه متهم شده را اولین برگ از پرونده نفوذ مسکو به حزب‌ جمهوری‌خواه در این کشور می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :
رسانه‌ها شب گذشته (دوشنبه) گزارش دادند وزارت دادگستری آمریکا یک تبعه روسیه را به تبانی با افراد آمریکایی برای نفوذ به جریان‌های سیاسی این کشور و اثرگذاری بر تصمیم‌های سیاسی در آمریکا متهم کرده است.

این خبر به فاصله کوتاهی بعد از دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در شهر «هلسینکی»، پایتخت فنلاند اعلام شد.

ترامپ در این دیدار هر گونه دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ را رد کرد.

اسناد دادگاه که رسانه‌های آمریکایی به آن استناد کرده‌اند نشان می‌دهند زنی که به جاسوسی برای روسیه متهم شده «ماریا بوتینا» نام داد. او روز یکشنبه دستگیر و دوشنبه در دادگاه حاضر شده است و قرار است تا زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه در روز پنجشنبه بازداشت باشد.

رسانه‌های آمریکایی روز دوشنبه جزئیات بیشتری از این پرونده و اتهامات ادعایی علیه «بوتینا» منتشر کرده‌اند.

طبق گزارش «سی‌ان‌ان»، بوتینا و مربی‌اش به نام «الکساندر تورشین» تلاش کرده‌اند با مقام‌های آمریکایی روابطی را پی‌ریزی کرده و کانال‌های ارتباطی پشت‌پرده ایجاد کنند.

در اسناد دادگاهی علیه این زن روس‌تبار آمده است: «دولت روسیه می‌تواند از چنین کانال‌هایی برای نفوذ به فرایندهای تصمیم‌گیری آمریکا و پیش بردن برنامه‌های مسکو استفاده کند.»

گزارش‌ها همچنین حاکی است «بوتینا» قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دنبال معرفی کردن افراد روس به طرف‌های آمریکایی بوده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته این زن روس در جریان مبارزات انتخاباتی در آمریکا به دنبال برگزاری دیداری مخفیانه بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بوده.

«بوتینا» سپتامبر سال ۲۰۱۶، قبل از برگزاری انتخابات به دو فرد آمریکایی پیشنهاد کرده تیم جدیدی برای مشورت‌دهی به رئیس‌جمهور جدید آمریکا در خصوص روسیه تشکیل شود.

بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات، «بوتینا» و تورشین پیش‌بینی‌هایی را درباره وزیر خارجه احتمالی آمریکا و اینکه چه کسی برای مردم روسیه مناسب خواهد بود انجام داده‌اند.

در اسناد دادگاه به نقل از یکی از آمریکایی‌هایی که این زن روس با او کار کرده آمده یک ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، آنها تلاش کرده‌اند با واسطه «انجمن ملی اسلحه» یک کانال ارتباطی خصوصی بین کرملین و حزب جمهوری‌خواه ایجاد کنند.

گفته می‌شود بوتینا خودش ارتباطاتی با یک شرکت تسلیحاتی در روسیه داشت که مورد حمایت «انجمن ملی اسلحه» در آمریکا قرار داشت. بوتینا در عکس‌هایی که از او موجود است با چندین نفر از سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه آمریکا عکس یادگاری گرفته است.

در این میان برخی از کاربران فضای مجازی عکسی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد بوتینا یکی از افراد حاضر در دیدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و دونالد ترامپ بوده است. با وجود این، درباره صحت این عکس هنوز تردید وجود دارد.

برخی مدعی شده‌اند زنی که در گوشه سمت راست این عکس دیده می‌شود همان فردی است که به اتهام جاسوسی در آمریکا دستگیر شده. صحت این ادعا هنوز مورد تردید است.

«بوتینا» و «توشین» سه سال برای نزدیک کردن حزب جمهوری‌خواه و تبدیل کردنش به متحد روسیه تلاش کردند. سی‌ان‌ان نوشته آنها منتظر زمانی بودند که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و «ولادیمیر پوتین» دیگر روسای جمهور کشورهایشان نباشند.

«بوتینا» سال ۲۰۱۶ در یک پیام مستقیم در توئیتر برای مربی‌اش، توشین نوشته است: «جامعه آمریکا از لحاظ رابطه با روسیه دوتکه شده است. این موضوع، اکنون خط ممیز دیدگاه‌ها و موضوعی محوری در رقابت‌های انتخاباتی است. حزب جمهوری‌خواه با ما و حزب دموکرات علیه ما است. حرکت ما در اینجا خیلی مهم است.»

فرد آمریکایی که بوتینا با او در تماس بود، سال ۲۰۱۵ به او گفت که می‌تواند بعد از کنار رفتن اوباما و پوتین از صحنه سیاست رهبری روابط آمریکا و روسیه را به عهده بگیرد.

سی‌ان‌ان نوشته پرونده نفوذ یک عامل روسیه به حزب جمهوری‌خواه، احتمالاً دامنه‌ای فراتر از دستگیری یک تبعه روس دارد.

اسناد دادگاهی که به تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند دادستان‌ها در یک شکایت‌نامه مدعی شده‌اند که تحقیقات آنها در این پرونده، بیشتر از یک مظنون را شامل می‌شود.
عصرایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین