کد خبر: ۵۳۴۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵

شروط "سیاسی بودن" از نگاه رئیسی

تولیت آستان قدس رضوی گفت: فرد سیاسی هم باید نیاز جامعه را بداند و هم متناسب با آن ایفای نقش کند اما امروز در جامعه خط‌کشی ایجاد می‌کنند، هر کسی که نسبت به مسایل سیاسی جامعه هشدار ندهد او را معتدل می‌دانند اما اگر فردی دو ویژگی سیاسی بودن را داشته باشد، سیاسی است.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز ۲۷ تیرماه در اولین دوره همایش تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه‌های علمیه استان‌های خراسان رضوی، قم، تهران و اصفهان در مجتمع امامت، اظهار کرد: امروز برای همه ما به عنوان افرادی که در این کسوت مقدس قرار داریم، شناخت وظیفه مسئله مهمی بوده که دغدغه خاطر برای همه است. 

وی با بیان اینکه وظیفه عمده ما در سه حوزه اساسی است، عنوان کرد: حوزه اول علم، دانش و دانش‌افزایی، حوزه دوم تبلیغ و رساندن پیام دین و رسالت اصلی حوزه و حوزه سوم، عمل و اجرا است. هرجا شریعت وجود دارد، احکامی نیز هست. احکام نورانی غایتی دارد که باید تحقق پیدا کند و باید جامعه تزکیه‌شده رقم بخورد. باید در مسئله حوزه و علم و دانش از به‌روز بودن و به‌هنگام بودن در خصوص نیاز جامعه برخوردار بود تا مبتنی بر فقه پاسخ جامعه را یافت.

رئیسی گفت: حوزه باید بالندگی داشته و تهدید نشود. برخی حوزه علمی را تبلیغ نمی‌کنند. آنچه در ارتباط با حوزه انقلابی مطرح است، موضوع تفکر سکولار است که حوزه‌های ما را نسبت به مسائل سکولار الحادی تهدید نمی‌کند زیرا در حوزه سکولار، الحاد معنی ندارد و اساس حوزه بر توحید است، سکولاریسم اجتماعی حوزه را تهدید می‌کند، بدین معنی که ما دین را امر فردی و شخصی نه اجتماعی بدانیم. سکولار از این جهت حوزه را تهدید می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه امام این پرچم را برافراشت که فقه در جامعه حکمرانی کند، تصریح کرد: در حال حاضر فقه حکومت می‌کند و باید در تمام جامعه حکمران باشد. انقلاب از متن حوزه برخاسته است. یک رجل الهی و مرجع تقلید این پرچم را برافراشت. حوزه که مبدا انقلاب بود اکنون نیز باید حامی آن نیز باشد و در مسایل قضایی و سطوح اجتماعی نیز بی‌تفاوت نباشد.

وی ادامه داد: برخی مطرح می‌کنند که ما چه کاری به دفاع از حرم، نیاز حکومت، قوه قضاییه و کمبود نیروی آن داریم. این همان تهدیدی است که اندیشه سکولار به معنی اجتماعی نه الحادی، تهدید می‌کند و امروز این اندیشه شنیده می‌شود. سکولاریسم اجتماعی نگاهی را در حوزه رقم می‌زند، به نحوی که حوزه باید علمی باشد، در اینجا اجتماع و پاسخگویی مورد تهدید است. 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حوزه تبلیغ با تهدیداتی روبه‌رو بوده و مشکل آن موانع موجود است که راهکار برون‌رفت از آن خشیت خدا است. خشیت یعنی شجاعت و اعلام نظر در این رابطه، ایستادن و امیدبخشی به جامعه کاری که امام(ره) و امروز بسیاری از بزرگان انجام می‌دهند. امروز پرچم به دست رهبری است. جایگاه رهبری این اقتضا را داشته و دیگران نیز مسئولیت دارند. دیگران نیز وظیفه تنویر افکار عمومی و اعلام موضع به موقع را دارند.

رئیسی بیان کرد: بدعت‌هایی جامعه را تهدید می‌کند که باید جامعه را نسبت به آن‌ها آگاه کرد.  خطر نزدیک است و درنده‌خوهایی می‌خواهند فکر، اخلاق و اندیشه را بدرند و آن را مورد تهدید قرار می‌دهند.امروز دین مورد هجوم است. موضوع تنها دولت نیست بلکه کل نظام مورد هجوم جدی دشمن بوده و تمام داشته‌های ما مورد تهدید است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته دنبال این بودیم که دشمن در حوزه نظامی جاسوسی می‌کند. باید مواظب بود، حتی موضوع  اصول که موضوعی در حوزه است، در اندیشکده‌های انگلیسی کرسی‌های نظریه‌پردازی برای آن تشکیل می‌شود. این موضوعات امروز مسئله آن‌ها نیز هست. داشته‌های حوزه و دانشگاه نیز مورد هجوم بوده و وظیفه ما در این رابطه آگاهی نسبت به شرایط و ایفای نقش کردن است. 

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص شروط سیاسی بودن، تصریح کرد: فرد سیاسی هم باید نیاز جامعه را بداند و هم متناسب با آن ایفای نقش کند. امروز در جامعه خط‌کشی ایجاد می‌کنند. هر کسی که نسبت به مسایل سیاسی جامعه هشدار ندهد او را معتدل می‌دانند اما اگر فردی دو ویژگی سیاسی بودن را داشته باشد، سیاسی است. تندروی و کندوری بد بوده اما ملاک این حرف کیست؟ معیار اعتدال در جامعه ولی است. فردی که از ولی جلو بزند یا عقب برود، تندرو و کندرو است. 

وی با بیان اینکه امروز پشتوانه جهان اسلام، ایران اسلامی است، عنوان کرد: مسئله سوم، عمل و اجرا است. ما امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم. هرجا گفتمان انقلاب و رهبری و عمل دینی بود، موفق بودیم و هرجا مسئولین زاویه داشتند، در آن حوزه مشکل داشتیم. امروز مردم در حوزه مسایل اجتماعی و اقتصادی مشکل دارند و این به دلیل زاویه گرفتن از گفتمان امام و رهبری است. حوزه باید جایگاه مطالبه‌گری باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه آستان قدس ظرفیت بسیار عظیمی بوده که خداوند نصیب ما کرده است، تصریح کرد: باید از حضور و عنایات امام رضا(ع) که برکاتی برای کشور، منطقه و جهان اسلام دارد، نهایت استفاده شود. اولین ماموریت استان ماموریت فرهنگی است. دومین نکته در پرتو عنایات حضرت رضا(ع)، موضوع زیارت و محوربودن آن برای زائران و مشتاقان بوده که دشمن به موضوع زیارت حساسیت دارد و مورد هجوم قرار می‌دهد. نکته سوم این است که ما زمینه را آماده کردیم تا افرادی که نمی‌توانند به زیارت بیایند، این امکان را پیدا کنند. زائر اولی‌ها را به زیارت آوردیم و شهر زائر را برای کم‌درآمدها و بی‌درآمدها ایجاد کرده و آن‌ها را اسکان دادیم. این توجه به مستضعفان و محرومان است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین