کد خبر: ۵۳۵۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۱

چگونه خانه‌های دوم روستایی مشکل‌ساز می‌شوند؟

نتایج برخی پژوهش‌های دانشگاهی حاکی از آن است که درصورتی‌که گسترش روزافزون خانه‌­های دوم در نواحی روستایی، بدون هیچ‌گونه نظارت و برنامه­‌ریزی انجام گیرد، می­‌تواند موجب بروز مشکلات جدی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی در روستاهای کشور شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 روستاها به‌عنوان نقاطی شناخته می‌شوند که اغلب، کمترین میزان توسعه­ در هر کشوری را دارند. محققین ایرانی با تأکید بر اهمیت توسعه این مناطق، استفاده از پدیده موسوم به «گردشگری خانه‌های دوم» را مدنظر قرار داده‌اند.

یکی از دلایل عمده این موضوع و ضعف ساختاری روستاها، مشکلات اقتصادی است و تبلور این مشکلات را می­‌توان در کمبود شغل، عدم تنوع اشتغال، پایین بودن دستمزدها، کمبود­ امکانات، نامساعد بودن شرایط کار (بیمه و بازنشستگی) مشاهده کرد. بنابراین، به‌ویژه در کشور ما، مجموعه شرایط حاکم در نواحی روستایی در تعارض با توسعه پایدار اقتصادی روستایی و اهداف آن در سطح کلان کشور است و رکود تولید، پایین بودن درآمد، نبود فرصت­های اشتغال در بخش کشاورزی، تخریب منابع آب‌وخاک، منجر به مهاجرت فزاینده روستائیان و تخلیه سکونت‌گاه­‌های روستایی شده است.

آن‌طور که محققان می‌گویند، فعالیت­‌های اقتصادی در روستاها و تنوع بخشیدن به آن‌ها می­‌تواند ضمن تقویت درآمدها، روند توسعه روستایی را تسهیل کرده و بر پایداری اقتصادی مؤثر واقع شود. ازآنجاکه راهبردهای پیشین درزمینه توسعه روستایی موفقیت­‌آمیز نبوده و نتوانسته مسائل روستاها را در حوزه معیشت پایدار و بهبود زندگی آنان تأمین کنند، موضوع "گردشگری روستایی"  به‌عنوان یکی از راه­های برون‌رفت از این مسئله مطرح شده است، زیرا اعتقاد بر این است که گردشگری روستایی و فعالیت­‌های مرتبط با آن، قابلیت فراوانی در پویایی بخشیدن به توسعه و پایداری اقتصادی از طریق کاهش بیکاری، ایجاد درآمد و ارتقای سطح رفاه جامعه محلی و به‌تبع آن کاستن از چالش­‌های توسعه روستایی را دارد.

پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه علامه طباطبایی تهران در همین خصوص، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن سعی شده به این سؤالات پاسخ داده شود: آیا بین گردشگری خانه­‌های دوم و اقتصاد روستاهای منطقه موردمطالعه رابطه­‌ای وجود دارد؟ این تأثیرگذاری بر کدام‌یک از شاخص­‌های اقتصادی بیشتر است؟

اقامت در خانه­‌های دوم، رایج­‌ترین شکل فعالیت گردشگری روستایی است. به همین دلیل شکل­‌گیری و گسترش خانه­‌های دوم به‌عنوان جزئی از گردشگری روستایی خصوصاً در ارتباط با روستاهای کوهستانی و به‌عنوان تفرجگاهی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و پاسخگویی به تقاضای گردشگران در بازار گردشگری تعطیلات، به‌سرعت رواج یافته و بسیاری از روستاهای کشورمان شاهد ساخت‌وساز ویلا و خانه­های دوم شده‌اند.

در این پژوهش کاربردی که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است، گردآوری اطلاعات موردنیاز به دو صورت، اسنادی شامل ادبیات پیشین و مبانی نظری با روش مطالعه کتابخانه­‌ای و داده­‌های اولیه با استفاده از روش پیمایش میدانی  و ابزار پرسشنامه انجام شده است.

قلمرو مکانی و سطح تحلیل این پژوهش شامل ۱۰ روستا از ۲۰ روستای دارای سکنه منطقه (۵۰ درصد) بوده که با توجه به جمعیت و فاصله از کلان‌شهر تهران و تعداد زیاد خانه­‌های دوم به‌عنوان روستاهای نمونه انتخاب شده‌اند.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که گردشگری خانه­‌های دوم به‌عنوان عامل مؤثر و محرک برای اشتغال­زایی، افزایش درآمد ساکنین، افزایش رفاه عمومی روستائیان و در راستای اصول توسعه پایدار گردشگری روستایی بوده و به‌عنوان شاهدی بر روند پایداری توسعه پایدار در منطقه مورد مطالعه مطرح است.

 دکتر عفت خوشنود، دانش‌آموخته دکتری رشته جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و همکارانش در این پژوهش اعتقاد دارند: «برای رشد گردشگری خانه­‌های دوم در منطقه موردمطالعه و حفظ تعادل زیست‌محیطی می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-برنامه­‌ریزی مناسب برای ساخت دهکده­‌های توریستی با الگوهای معماری سنتی، بومی و تجهیز آنان به وسایل مدرن و پیشرفته امروزی.

-توجه به مسئله بوم گردی با مبنا قرار دادن فضای روستاهای فعلی و مشارکت خود روستائیان (مثلاً اجاره دادن خانه­‌های روستایی با قیمت متعادل برای اقامت گردشگران).

-توانمند کردن روستاها در زمینه فعالیت­‌های مرتبط با کشاورزی، صنعت (صنایع دستی و صنایع تبدیلی) در کنار مسئله گردشگری، جهت جلوگیری از فروش بیشتر زمین­‌های کشاورزی و تخریب آن‌ها.

-پرداخت وام و تسهیلات کم‌بهره به روستائیان برای احداث، تجهیز فضاهای پذیرایی در مجاورت مزارع و باغات روستاهای خود برای بوم گردی.

-مشارکت و استفاده از افراد غیربومی در مسائل و مشکلات روستا برای به­‌وجود آمدن روحیه همکاری و دوستی.

-توجه به تکمیل زیرساخت­‌های زیربنایی و روبنایی در روستاهایی که از مرکز شهرستان دورتر است».

به ‌گزارش ‌ایسنا،استفاده از یافته‌های این پژوهش که در فصل‌نامه «اقتصاد فضا و توسعه روستایی» وابسته به دانشگاه خوارزمی منتشر شده‌ است، می‌تواند از طریق بهبود برنامه­‌ریزی برای ساخت دهکده­‌های توریستی و مبنا قرار دادن فضای روستاهای فعلی با مشارکت خود روستائیان، باعث توانمندکردن آن‌ها از جنبه‌های مختلف شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین