کد خبر: ۵۳۵۱۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
اقدام آمریکا برای تحریم نفتی ایران، احساس خطر جدی برای غرب ایجاد کرده و قیمت نفت نیز افزایش یافته

کدام کشورها از تحریم نفتی ایران توسط آمریکا سود می‌برند؟ اصلی‌ترین واردکنندگان نفت ایران کدام کشورها هستند؟

افزایش قیمت نفت به سود اقتصادهای وابسته به نفت مانند عربستان سعودی، روسیه و عراق است کشورهایی که می‌توانند با نفت‌شان جایگزین ایران شوند. ایران سومین تولیدکننده نفت در اوپک است و در ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۲.۷ بشکه نفت در روز تولید داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از زمان خروج امریکا از برجام از متحدان آن کشور خواسته تا به واردات نفت از ایران پایان دهند و ضرب الاجل ۴ نوامبر را برای این منظور تعیین کرده است. 

به گزارش آفتاب‏‌نیوز؛ همچنین یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه امریکا اشاره کرده است که دولت آن کشور قصد ارائه معافیت از تحریم‌های ایران را به شرکت‌های خارجی ندارد و ضرب الاجل تعیین شده تمدید نخواهد شد. این موضوع احساس خطر و اضطرار جدی را ایجاد کرده و قیمت نفت نیز بیش از ۳.۵ درصد افزایش یافت. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی ان ان»، اقدامات رییس جمهوری امریکا را باعث افزایش قیمت نفت دانست.

کدام کشورها از تحریم نفتی ایران توسط آمریکا سود می‌برند؟ اصلی‌ترین واردات‌کنندگان نفت ایران کدام کشورها هستند؟

سایت «اویل پرایس» در گزارشی اشاره می‌کند که در نهایت، افزایش قیمت نفت به سود اقتصادهای وابسته به نفت مانند عربستان سعودی، روسیه و عراق است کشورهایی که می‌توانند با نفت‌شان جایگزین ایران شوند. ایران سومین تولیدکننده نفت در اوپک است و در ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۲.۷ بشکه نفت در روز تولید داشته است.

«اویل پرایس» در ادامه می نویسد: «چین یکی از بزرگترین مشتریان نفتی ایران است و حدود ۲۷ درصد از صادرات نفت ایران به آن کشور صورت می‌گیرد. پس از چین، هندوستان با ۱۶ درصد، کره جنوبی با ۱۰ درصد، ژاپن با ۷ درصد و ترکیه با ده درصد واردات نفت از ایران اصلی‌ترین واردات‌کنندگان نفتی از ایران هستند. در فاصله‌های سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی به دلیل تحریم‌های قوی اعمال شده علیه ایران، میزان تولید روزانه نفت آن کشور به ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز کاهش یافت. این در حالی بود که در سال ۲۰۱۱ میلادی میزان صادرات نفت ایران در حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز بود و تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی به یک میلیون بشکه نفت در روز کاهش یافت. امروز بسته به آن که چند کشور با تصمیم امریکا برای تحریم ایران همراهی می‌کنند انتظار می‌رود که صادرات ایران به میزان ۲۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز کاهش یابد. این کاهش می‌تواند سبب شود تا واردکنندگان نفت از ایران به دنبال تامین‌کنندگان دیگری برای پر کردن خلاء ایجاد شده ناشی از کاهش توان واردات نفت از ایران باشند. برای مثال، ترکیه به دنبال افزایش واردات از روسیه است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، واردات نفت ترکیه از ایران مجموعا ۲۴.۹ میلیون تن بوده است که تقریبا ۵۰ درصد واردات را شامل می‌شود. پس از آن واردات از عراق، روسیه، کویت و عربستان سعودی بوده است. از سوی دیگر عراق کشور دیگری است که می‌تواند تا حد زیادی جای خالی ایران را در زمینه عرضه نفت به خریداران پر کند. در صورتی که ترکیه مجبور به پذیرش خواسته امریکا برای کاهش واردات نفت از ایران شود، مجبور خواهد بود تا بیش از ۶۰ درصد از واردات نفتی خود را از روسیه تامین کند. این علاوه بر میزان گاز طبیعی صادراتی روسیه به ترکیه خواهد بود».

این سایت در ادامه می نویسد: «در آن صورت غرب با تهدیدی جدی مواجه می‌شود و ترکیه به کشوری تبدیل می‌شود که کاملا وابسته به انرژی روسیه خواهد بود. این در حالیست که ترکیه عضوی از ناتوست و کشورهای غربی می‌خواهند همیشه در بلوک آنان باقی بماند. با این حال، «نیهات زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه در تاریخ ۲۹ ژوئن صحبت‌های نگران‌کننده‌ای را برای غرب داشت او گفت که ترکیه از تصمیمات سازمان ملل متحد پیروی خواهد کرد و به غیر از آن تنها از منافع ملی خود پیروی خواهد کرد».

«اویل پرایس» در ادامه اشاره می‌کند که عربستان سعودی برنده دیگر تحریم تفتی ایران توسط امریکا خواهد بود و می‌تواند میزان صادرات نفت خود را افزایش دهد. این سایت می‌افزاید: «به احتمال زیاد پس از کاهش صادرات نفت ایران، عربستان سعودی که از اواخر دهه ۶۰ میلادی تاکنون میزان تولدی نفت خود را افزایش نداده است، در تلاش برای برآورده ساختن نیاز بازار به افزایش تولید مبادرت خواهد ورزید. از سوی دیگر، ‌کره جنوبی اعلام کرده که تا پایان ماه ژوئیه واردات نفت خود از ایران را متوقف خواهد کرد و تمام حمل و نقل‌های نفتی در این‌باره را مسدود خواهد کرد. در آن صورت ایران گزینه‌های زیادی به جز تلاش برای متقاعد کردن چینی‌ها، بزرگترین خریدار نفت از آن کشور نخواهد داشت. این امر می‌تواند ایران را بیش از اندازه وابسته به چین سازد. این موضوع می‌تواند برای چین مثبت باشد چرا که آن کشور تنها خریدار اصلی نفت ایران خواهد بود و اهرم قوی‌ای برای تسلط بر کلیت اقتصاد ایران خواهد داشت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
0
3
خودمان رو گول نزنیم
تنها ایران است که ضرر میکند و بس
پس مثل جنگ عراق و ایران....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
0
3
بیشترین سود را همپیمانان ظاهری ایران یعنی روسیه وچین و کشورهای آمریکای جنوبی می برند.ازقدیم گفته اند قربون بند کیفتم تاپول داری رفیقتم
علی
|
Germany
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
ترکیه بالاترین سود را می برد کالا به ایران می فروشد نفت را اگر بخش خصوصی بخواهد بفروشد ارزانتر خواهد خرید بازار مبادله طلا وارز هم برای تاجران ترک یک طوفان درامدی ایجاد خواهد کرد .عربستان وروسیه هم نفت گران وبیشتری را روانه بازار خواهند کرد .علاوه برخودمان ارزش پول افغانستان هم کمتر می شود
چه بسا که ارزش لیر هم کم شود چون ارز خریداران زبادی در این دو کشور همسایه خواهند داشت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین