کد خبر: ۵۳۷۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹

مراقب حباب دلار باشید

به گفته برخی کارشناسان، قیمت واقعی دلار بین ۷ تا ۸ هزار تومان است و مابقی آن حباب است که باید کاهش یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
در چند ماه اخیر موضوع ارز و نرخ آن از مهمترین اخبار روز اقتصادی بوده است مخصوصا آنکه در روزهای اخیر نرخ ارز در بازار غیررسمی جهش‌های تازه‌ای کرد که بی‌سابقه بود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در این شرایط یک کارشناس اقتصادی تاکید کرده است که "باید آگاهی‌های لازم به مردم داده شود و آن‌ها بدانند که قیمت واقعی ارز با در نظر گرفتن تورم ارزی و ریالی نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی و براساس آنچه در بازار ثانویه کشف شده، در حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار تومان است و ارقام بیش از این که در حال حاضر خرید و فروش می‌شود دارای قیمت حبابی است".

رضا مسرور خاطرنشان کرده که "در حال حاضر قیمت ارز بیش از ۳ هزار تومان حباب دارد و امیدوار هستیم که بانک مرکزی در زمان مناسب نسبت به کنترل بازار ارز اقدام کند".

در چنین اوضاع احوالی شهروندان فریب جهش‌های بی‌قاعده نرخ ارز در بازار غیررسمی را نخورده و جذب چنین بازاری نشوند زیرا در نهایت ضرر خواهند کرد.

امروز قیمت ارز در بازار غیررسمی نسبت به قیمت روز گذشته، کاهش یافته است.

بازار ثانویه ارز راه‌اندازی شود

اما در خبر دیگری مرتبط با نرخ ارز یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بانک مرکزی باید ارز پتروشیمی‌ها، فولاد و معادن را به بازار ثانویه ارز وارد کند، این تصمیم را ضروری اما دیرهنگام توصیف کرد.

محمود باغجری - استاد دانشگاه شهید بهشتی - با مشکوک خواندن برخی از اتفاقات روزهای گذشته در بازار ارز اضافه کرد: احتمال دارد مسائلی بین برخی از بازیگران بزرگ و دلالان بازار ارز در جریان باشد که ما از آن بی‌خبر باشیم؛ چراکه اساسا این جهش‌های قیمتی بازارهای ارز توجیه منطقی ندارد.

این استاد دانشگاه همچنین به اصطلاح اقتصادی "پیشخور" هم اشاره کرد و تصریح کرد: اگر در زمانی که دلار هنوز روی ۷۰۰۰ تومان بود، ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد و معادن، به بازار ثانویه وارد می‌شد و با قیمت روز مورد مبادله قرار می‌گرفت، می‌توانست بازار را کنترل کند؛ امری که هنوز هم هرچند دیرهنگام اما باید به اجرا دربیاید.

باغجری البته پیش‌بینی کرد تا چند روز آینده در بازارهای ارزی شاهد آرامشی نسبی باشیم.

۱۲۰ میلیارد دلار، ذخایر ارزی ایران

در پی روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و شدت گرفتن آن، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دلیل آن را جو روانی و سوداگری عنوان و تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور از ۱۲۰ میلیارد دلار هم بیشتر است؛ لذا کمبودی نداریم. از سوی دیگر هفت سال نرخ ارز ثابت نگه داشته شده است.

جمشید عدالتیان شهریاری درباره منبع اعلام ذخایر ارزی دولت گفت: علاوه بر اینکه بانک جهانی این مبلغ را اعلام کرده، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز این موضوع را اذعان کرده که "مشکل ارزی نداریم و  ذخایر نفتی ۱۲۰ میلیارد دلار است". همچنین رییس‌جمهوری اعلام کرده که "صادرات غیرنفتی نسبت به واردات پیشی گرفته است"؛ بنابراین با توجه به مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی، ذخایر ارزی از ۱۲۰ میلیارد دلار هم باید بیشتر باشد.

تولید تندر ۹۰ و ساندرو ادامه می‌یابد

اما در خبر مهم دیگری امروز رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تاکید کرد تولید خودروهای خانواده تندر ۹۰ و ساندرو متوقف نخواهد شد.

پیش از این اخباری مبنی بر احتمال توقف تولید محصولات رنو در ایران در نیمه دوم سال جاری میلادی، منتشر شده بود با این حال محمدرضا نجفی‌منش تاکید کرد که "شرکت رنو نیز همچون سایر شرکتهای بین‌المللی از تحریم‌ها متاثر خواهد شد اما برخلاف آنچه که گفته شده، فعالیت‌هایش را در ایران متوقف نخواهد کرد".

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تاکید کرده است: طبق بررسی ما سطح فعالیت‌های رنو در ایران به دلیل تحریمها و مشکلات نقل و انتقال مالی کاهش خواهد یافت اما به هیچ وجه قطع نخواهد شد بنابراین برخلاف آنچه که گفته شده تولید محصولات فعلی رنو در ایران شامل خانواده تندر ۹۰ و ساندرو همچنان ادامه یافته و متوقف نخواهد شد.

حسابهای بانکی بی‌هویت مسدود می‌شوند

با پایان یافتن مهلت بانک مرکزی برای بانک‌ها به منظور تعیین تکلیف حساب‌های بدون هویت، به زودی تمامی این حساب‌ها در صورت عدم رسیدگی، مسدود و غیرفعال خواهند شد.

گرچه آمار جدیدی از حساب‌های بانکی بدون هویت وجود ندارد؛ اما آخرین آمار در نیمه سال ۱۳۹۵ نشان می‌داد که تعداد کل حساب‌های بانکی که بالغ بر ۴۴۷ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۳۵۷ مورد متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی بوده است. از این تعداد ۴۱۶ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۴۲۷ حساب دارای شماره ملی، شناسه ملی یا شماره اختصاصی اتباع خارجی بود و  تعداد حساب‌های فاقد شماره ملی، شناسه ملی و یا شماره ملی اتباع خارجی به حدود ۳۰ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۹۲۷ حساب می‌رسید.

مردادماه سال گذشته بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ و این موضوع مورد توجه قرار گرفت و قرار بر این بود که تا اردیبهشت‌ماه سال جاری این حسابها مورد رسیدگی قرار گیرد. با توجه به گذشت این زمان و پایان مهلت تعیین شده از سوی بانک مرکزی این روزها بانک‌ها هر کدام طی فراخوانی از مشتریان خود به آن‌ها هشدار داده‌اند که اگر تا زمان مشخص برای فعال‌سازی حساب خود مراجعه نکنند، مسدود شده و هیچگونه امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

از قیمت برق چه خبر؟

وضعیت فعلی صنعت برق و تفاوت فاحش قیمت تمام شده با آنچه از مشترکان اخذ می‌شود موجب شد تا مجلس شورای اسلامی پیشنهادات وزارت نیرو برای افزایش قیمت برق را جدی‌تر پیگیری کند و این مساله در مجلس مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

بسیاری از صاحب نظران حوزه برق معتقدند که در حال حاضر شرایط خوبی در حوزه برق حاکم نیست و برای رفع موانع موجود این حوزه باید راه اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف در پیش گرفته شود در همین راستا نیز چندی پیش جلسه‌ای با حضور مسئولان ذی‌ربط از جمله وزارت نیرو در کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی برای بررسی قیمت تعرفه برق برای مشترکان پرمصرف برگزار شد و نهایتاً اصلاح قیمت گذاری این حوزه انرژی در دستور کار قرار گرفت.

در چنین شرایطی به نظر می رسد که اصلاح تعرفه برق به طور جدی در دستور کار مجلس قرار گرفته و در روزهای آتی باید منتظر خبر تغییر تعرفه های برق باشیم.

دلایل اختلال در تلگرام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارایه توضیحات فنی درباره مشکلات زیرساختی مخابرات ایران در سال گذشته، گفت: این مشکل برطرف شده و بعید است اختلالات تلگرام مربوط به آن باشد چون این اتفاق شامگاه روز گذشته رخ داده و ارتباطی هم به این مساله ندارد.

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه نمایشگاه الکامپ با بیان اینکه هایجکینگ روز گذشته در شبکه مخابرات ایران اتفاق افتاده، خاطرنشان کرد: روز گذشته از ساعت ۴ تا ۶ بامداد یک تغییر توپولوژی و بهسازی زیرساخت‌های شبکه در شرکت مخابرات ایران بوده است. طبق دستور قضایی صادرشده برای فیلتر کردن تلگرام، آن‌ها در جدول روتینگ، IPهای مختلفی را هدایت کردند به سمتی که اختلال ایجاد شد. چنین اتفاقی نباید میفتاد؛ فقط هم تلگرام نبوده، بیش از ۱۰۰ پرفیکس در شبکه مخابرات ایران ادورتایز شده به شبکه دنیا که البته افکار نسبت به تلگرام حساس‌ترند.

واردات موز کاهش یافت

امسال واردات موز در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته اما قیمت هر کیلوی آن با افزایش همراه بوده است. بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۱۸۰ هزار و ۷۰۶ تن موز سبز تازه یا خشک کرده به ایران وارد شده که ارزش این حجم از موز وارداتی به ۱۷۶ میلیون و ۲۳۱ هزار دلار می‌رسد.

در سال جاری، موز در میان مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران قرار گرفته و رتبه هشتم از نظر ارزش واردات را در میان کل کالاهای وارداتی به کشور به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که تا پایان تیرماه سال گذشته ۲۳۳ هزار و ۶۳۹ تن موز سبز تازه یا خشک کرده به ایران وارد شده بود که ارزش دلاری آن رقمی در حدود ۱۷۹ میلیون و ۸۷۹ هزار دلار بوده است. موز در سال گذشته ۲.۰۷ درصد از وزن و ۱.۱۴ درصد از ارزش کل واردات ایران در چهار ماهه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده بود.

به این ترتیب می‌توان گفت که در چهار ماهه نخست سال جاری میزان واردات موز از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۲ درصدی و از نظر ارزش با کاهش دو درصدی همراه بوده است.

دلالان مسکن مهر پرند دستگیر شدند

ماموران نیروی انتظامی شهرستان رباط کریم با حضور در مقابل کارگزاری شرکت عمران شهر جدید پرند تعدادی از دلالان مسکن مهر را بازداشت کردند.

محسن وطن‌خواهی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند، ضمن قدردانی از اقدام به دستگیری دلالان مسکن مهر گفت: پیش بینی می‌شود تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر در اختیار دلالان است. این افراد از اطلاعات محدود مالکان، سوءاستفاده کرده و با خرید و فروش واحد های آنان باعث اختلال در قیمت مسکن مهر پرند می‌شوند.

وی از تمام مالکان مسکن مهر خواست برای هرگونه نقل و انتقال و دریافت اطلاعات دقیق در خصوص میزان واریزی و بدهکاری یا طلبکاری واحد خود، به کارگزاری این شرکت مراجعه کرده و به دلالان اعتماد نکنند. در  سایت‌های مسکن مهر شهرهای جدید پردیس و پرند، بعضا دلالان آرامش این حوزه را به هم می‌زنند که برخوردهایی نیز با آنها انجام می شود. بعد از آن که سال گذشته سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران پردیس اعلام کرد "برخی با ایجاد کانال و بنگاههای تبلیغاتی به ما فشار آوردند و شماره متقاضیان را از ما خواستند" نیروی انتظامی اقدام به دستگیری عده‌ای از سودجویان کرد. در روزهای اخیر نیز اعلام شد ۲۳ نفر از دلالانی که در محوطه شرکت عمران پردیس در حال فعالیت بودند، دستگیر شدند.

خط و نشان اتحادیه اروپا برای شبکه‌های اجتماعی

اتحادیه اروپا به تازگی خطاب به غول‌های تکنولوژی هشدار داده درصورتی که با انتشار اخبار تروریستی و محتوای خشونت‌آمیز برخورد نکنند، جریمه خواهند شد.

با اینکه غول‌های تکنولوژی نظیر شرکت‌های فیس بوک، توییتر، گوگل و فیس بوک همگی در سال‌های اخیر تحت تاثیر وقایع مختلفی همچون اقدامات مداخله‌جویانه هکرهای تحت حمایت روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انتشار اخبار تروریست‌های گروهک داعش و محتوای خشونت بار، شایعه‌پراکنی و اخبار کذب و دروغین قرار گرفتند و از سوی نهادهای سیاسی و امنیتی بسیاری از جمله مجلس سنا و کنگره، فشارهای متعدد و فزاینده‌ای را متحمل شدند، اما به نظر می‌رسد که همچنان این فشارها ادامه خواهد داشت و اتحادیه اروپا نیز درصدد تشدید و وضع قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای برای مقابله با افراد سودجو از پلت‌فرم‌های آزادانه شبکه‌های اجتماعی است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین