کد خبر: ۵۳۸۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹

نیمی از تجارت ایران به ۵ کشور محدود است

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است ریشه التهابات شدید ارزی در این روز‌ها هم اقتصادی است و هم غیراقتصادی.
آفتاب‌‌نیوز :
نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است، ریشه التهابات شدید ارزی در این روز‌ها هم اقتصادی است و هم غیراقتصادی؛ بدان معنی که ضعف‌های اقتصادی دو سه دهه گذشته در کنار التهاب آفرینی‌های سیاسی از داخل و خارج کشور در ایجاد این وضعیت، توامان نقش داشته اند.

مجیدرضا حریری به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: اقتصاد ما ذاتاً ضعیف و در مقابل هر تکانه داخلی و خارجی، ضربه پذیر است. این ضعف از آنجا ناشی شده که در حوزه تجارت فرامرزی با هیچ کشوری، پیوند منطقی نداریم، در سازمان جهانی تجارت عضو نیستیم و در هیچ پیمان منطقه‌ای و یا دو جانبه خاصی حضور نداریم. این‌ها در ظاهر اقتصاد ما دیده می‌شود و در باطن هم وابستگی بالا به درآمد‌های حاصل از فروش نفت و مواد خام و اتکای بیش از حد به واردات تکنولوژی و مواد اولیه، مقاومتی برای اقتصاد ما باقی نگذاشته است.

این فعال اقتصادی عقیده دارد سال‌های سال به نام حمایت از تولید ملی، دیوار بلند تعرفه‌ای دور اقتصاد کشور کشیده و مانع همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی شده‌ایم لذا در شرایطی شبیه امروز که با محدودیت ارزی مواجه می‌شویم و در تعاملات بانکی به مشکل بر می‌خوریم، می‌بینیم که هیچ شرکت قدرتمندی در کنار خود نداریم که در مقابل این تهدید‌ها و محدودیت‌ها مقاومت و با ما همکاری کند.

حریری وابستگی شدید تولید ملی به واردات را عامل مهمی در تأثیر غیرقابل انکار نوسانات ارزی در قیمت تمام شده کالا دانست و افزود: علیرغم اینکه بار‌ها شعار خودکفایی سر داده‌ایم، تولید ما عمق ندارد و به شدت وابسته به واردات است. در همین حال نبود شفافیت و رقابت پذیری و وجود رانت‌ها و فساد‌های گسترده سازمان یافته، اقتصاد ملی را به شدت ضربه پذیر کرده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین خاطر نشان ساخت: دولت‌های مختلف هیچ گاه نظریه روشن اقتصادی نداشته‌اند و پس از ۴۰ سال معلوم نیست اقتصاد ما متمرکز است یا آزاد و یا ترکیبی از این دو. وقتی اقتصاد تا این حد بی برنامه و فاقد مدیریت و دکترین است با نظر و سلائق دستگاه‌ها و بنگاه‌ها و گاه از طریق فشار‌های خارج از دولت اداره می‌شود و هر از چندی به یک سو میل پیدا می‌کند.

وی اقتصاد ضعیف کشور را به علف هرز بی‌خاصیتی تشبیه کرد که قابل اتکا نیست. حریری گفت: در ماه‌های اخیر تحولاتی در سیاست خارجی رخ داد و با آمدن ترامپ محدودیت‌هایی علیه ایران وضع شد و یا خواهد شد. این شرایط در کنار برخی فشار‌های داخلی، اقتصاد مریض ایران را از پای درآورده است.

حریری افزود: اینکه اقتصاد ایران، تورمی نهفته در خود دارد که به محض خروج از شرایط گلخانه‌ای به شدت بروز پیدا می‌کند و مهار این تورم بدون توجه به رکود می‌تواند فاجعه آفرین است، یا اینکه فساد، نبود شفافیت و وگردش بالای پول‌های کثیف در دو سه دهه گذشته، دملی چرکین در اقتصاد ایجاد کرده که قادر است عفونتی کشنده در کل مجموعه اقتصاد، منتشر کند حرف‌های جدیدی نیست و دلسوزان بار‌ها و بار‌ها این‌ها را متذکر شده‌اند، اما هیچ گوش شنوایی برای این هشدار‌ها نبوده و نیست.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد صادرات و واردات کشور به ۵ کشور جهان مربوط می‌شود، ادامه داد: متأسفانه این کمبود شریک تجاری باعث شده فشار‌های مختلف، اقتصاد ایران را به آسانی دستکاری و ملتهب کند.

وی بر این عقیده است که در کوتاه مدت باید زمینه‌های شفاف سازی و برخورد با فساد و مفسدان اقتصادی فراهم شود تا قدری از شکنندگی اقتصاد ایران کاسته شود.
تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین