کد خبر: ۵۳۸۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰

انتقاد عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان از طرح منع ازدواج دختران زیر ۱۸ سال: سن کار از 11 سالگی و سن بزهکاری نیز از سن 8 سالگی آغاز می‌شود!

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از طرح عدم ازدواج دختران زیر 18 سال گفت: وقتی از نظر علمی، پزشکی و دینی دختران از سن بلوغ توانایی ازدواج دارند چرا ما ممانعت می‌کنیم؛ مگر غیر از این‌ است که با این کار فرد را به سمت فساد و فحشا سوق می‌دهیم.
آفتاب‌‌نیوز :
کبری خزعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با انتقاد نسبت به طرح عدم ازدواج دختران زیر 18 سال در کشور اظهار کرد: معتقدیم که هر دختری شرایط مناسب ازدواج را دارد و می‌خواهد ازدواج کند، باید مورد حمایت قانون واقع شده و هیچ‌کس حق زورگویی به او را ندارد.

وی با تاکید براینکه ما به چه حقی می‌خواهیم مانع ازدواج دختران زیر 18 سال شویم، افزود: براساس آموزه‌های دینی و قوانین علم پزشکی با بلوغ دختر و پسر، آنها توانایی ازدواج و ورود به یک زندگی مشترک و زوجیت را از نظر جسمی و فیزیکی دارند و قانون نباید با ممانعت از ازدواج این افراد، زندگی آنها را دچار مخاطره کند.

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان یادآور شد: بررسی‌های صورت گرفته در قالب یک بسته کاملا علمی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، پزشکی، تربیتی و اجتماعی تهیه و تنظیم شده است که نشان می‌دهد ازدواج دختران زیر 18 سال هیچ مغایرتی با این مسائل ندارد، همچنین در صورت تایید همه این مسائل از سوی روانشناس و مشاور و قاضی، چطور ما می‌توانیم مخالفت کنیم.

خزعلی با بیان اینکه تعیین سن ازدواج کار درستی نیست، تاکید کرد: همه این مسایل به رشد فردی وابسته است و ممکن است دختری در سن 15 سالگی و دختر دیگری در سن 18 سالگی توانایی ورود به زندگی مشترک را داشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان یک سن مشخص را برای ازدواج در نظر گرفت.

وی ادامه داد: وقتی ما براساس سند 2030 اعلام می‌کنیم که باید از سن سه سالگی همه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم و در سن پنج سالگی کودک را با همه مسایل ارتباط‌های نامشروع و ارتباط‌های همجنس آشنا می‌کنیم و بعد از او می‌خواهیم که تا 18 سالگی ازدواج نکند،‌ آیا جز اینست که ما کودک را به فساد و فحشا سوق می‌دهیم؟ اجرای چنین برنامه‌ای و محدودیت ازدواج تا سن 18 سالگی به معنای اجازه آزمون و خطا و تجربه فساد و فحشا برای نوجوانان است.

به گفته خزعلی وقتی فردی تا سن 18 سالگی انواع تجربه‌های جنسی را داشته باشد، تا پایان عمر نیز به این راه ادامه می‌دهد؛ بنابراین چرا باید ازدواج کند که به اسم ازدواج انواع فشارهای اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی را تحمل کند.

وی یادآور شد: دین اسلام اجازه نداده که سن ازدواج را بالای 18 سال ببریم حتی در دنیا هم شاهدیم که افراد از در سن 15 سالگی ازدواج می‌کنند و سن کار از 11 سالگی و سن بزهکاری نیز از سن 8 سالگی آغاز می‌شود در این حالت چطور می‌توانیم سن ازدواج را بالای 18 سال در نظر بگیریم.

رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ادامه داد: تعیین سن ازدواج در کشورهای مختلف براساس شرایط و موقعیت‌های مختلف مشخص می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد چون در سند 2030 به این موضوع توجه کردند، بنابراین مسئولان ماهم تاکید دارند که ازدواج زیر 18 سال ممنوع شود؛ در حالی که هر فردی در هر سنی که توانایی و شرایط ازدواج داشته باشد می‌تواند اقدام کند.

وی اظهار کرد: چرا مسئولان ما بر اجرای سند 2030 انقدر تاکید دارند؟ چون باید به آن کشورها گزارش دهیم؛ تعهدی را آنها سپردیم، بنابراین سن ازدواج را مطابق با تغییرات رشد که تمام دنیا آن را پذیرفتند، باید تعیین کنیم. اگر آنها تصمیم دارند تغییراتی را اعمال کنند ما حق مخالفت با آن را نداریم؛ حتی زمانی هم که این تغییرات را پزشک و روانپزشک مشاوره و قاضی تایید کنند ما نمی‌توانیم با آن مخالفت کنیم.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که با اجرای این برنامه حداقل از ازدواج غیرقانونی دختران و پسران زیر سن قانونی در مناطق حاشیه‌ای و مرزی جلوگیری می‌شود، گفت: اتفاقاً با این برنامه میزان ازدواج‌های پنهانی و غیرقانونی در این مناطق افزایش می‌یابد زیرا هم اکنون هم شاهدیم یک سوم ازدواج‌های کشور ما به تعداد بیش از 250 هزار ازدواج در این مسیر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی که ما سن ازدواج را 18 سال در نظر بگیریم باز هم این افراد در سن پایین در مناطق مرزی و حاشیه‌ای ازدواج می‌کنند اما به دلیل موانع قانونی این نوع ازدواج، در هیچ سندی ثبت نمی‌شود و به صورت پنهان می‌ماند و برای پیگیری‌های حقوقی و قضایی حتی نمی‌توانند به مراجع قانونی مراجعه کنند. به عنوان مثال دختری که زیر سن 18 سال با یک فردی ازدواج می‌کند و پس از یک سال متوجه می‌شود او اعتیاد دارد اما با توجه به اینکه این ازدواج در هیچ سندی ثبت نشده است نمی‌تواند برای طلاق اقدام کند و با توجه به اینکه مومن و آبرودار است نمی‌تواند اعتراض یا اقدام قانونی انجام دهد در نهایت نیز چنانچه باردار شود بچه بدون شناسنامه خواهد بود.

خزعلی یادآور شد: ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال در اهل سنت ما غیرقابل اجراست زیرا آنها معتقد هستند و نمی‌توانیم آنها را متقاعد کنیم که دخترانشان را در سنین بالاتر راهی خانه بخت کنند، در نهایت هر چه ما قانون را سخت‌تر کنیم شرایط قانون‌شکنی بیشتر را فراهم می‌کنیم.

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد ورود زنان به ورزشگاه نیز گفت: عدم ورود زنان به ورزشگاه فقط براساس نظر شورای فرهنگی و اجتماعی زنان نیست؛ بلکه سه صفحه بحث در مورد شرایط حضور زنان در اماکن عمومی مصوب شده است که زنان براساس ضوابط و شرایط خاصی ضمن حفظ ارزش‌های انسانی و حفظ شئونات می‌توانند در اماکن یاد شده در قانون حضور یابند، هم اکنون زنان در 23 رشته ورزشی فعالیت می‌کنند و اتفاقاً کمبود تماشاچی دارند و ما به بانوان و دختران التماس می‌کنیم که بیایید تماشاچی و مشوق زنان باشید، اما هیچ کس استقبال نمی‌کند.

وی افزود: چرا فقط روی موضوع ورود زنان به ورزشگاه تاکید دارند مگر غیر از این است که مردان برای استقبال زنان در محیط ورزشگاه به رقص و سوت و تشویق آنها نیاز دارند، اسم این موضوع حضور فعال ورزشی زنان نیست بلکه این تنها پاسخگویی به نیاز مردان و ابزاری برای رسیدن مردان به مطامع کثیف‌شان است که متاسفانه زنان نیز تسلیم این خواست مردان شده و تصور می‌کنند که ورود آنها به ورزشگاه حق طبیعی آنان است.

خزعلی ادامه داد: ورود زنان به ورزشگاه یکی از دستورالعمل‌هایی است که در سال 94 آمریکا برای براندازی نظام اسلامی دستور داده بود، در این دستور العمل تاکید شده بود برای براندازی اسلام باید وارد عمل شده و زنان و دختران جامعه را ناراضی کنید که به طور نمونه باید زنان در کسب حقوق خود ظلم و تبعیض را احساس کنند و دیگر اینکه زنان را نسبت به داشتن حجاب اجباری و عدم ورود به ورزشگاه حساس کنند.

رئیس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اینکه از سال 92 شاهد وضعیت نامناسب حجاب و عفاف در جامعه هستیم، افزود: زنان ما در مرحله دانشجویی، استاد دانشگاه و همه مشاغل حضور دارند و برای دریافت مرخصی‌های مورد نیازشان تحت فشار هستند و یا به دخترانی که در رشته پزشکی دوره تخصص و فوق تخصص خود را می‌گذرانند چند برابر مردان در طرح پزشکی به آنها ظلم می‌شود اما هیچ‌کس به داد آنها نمی‌رسد اما حالا درد زنان این‌ست که تماشاچی فوتبال مردان شوند.

وی یادآور شد: تاکید به مساله ورود زنان به ورزشگاه دور کردن و فراموش کردن درد زنان جامعه است، متاسفانه هم‌اکنون دختران ما امکان اشتغال و ازدواج ندارند و تحت فشار اقتصادی هستند و با ناامیدی به ادامه زندگی می‌پردازند، آنوقت دغدغه برخی از مسئولان ورود زنان به ورزشگاه شده و برای اجرای این برنامه کل کشور را مختل می‌کنند در حالی که این موضوع مصوبه قانونی دارد.

رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان تاکید کرد: وقتی رئیس‌جمهور قسم می‌خورد که به قوانین نظام و قرآن پایبند است دیگر نمی‌تواند این مسائل را زیر پا بگذارد بنابراین اگر می‌توانید این موضوع را در دستگاه‌های مختلف ببرید و آن را تغییر دهید حتی اگر می‌توانید آیات قرآن را هم تغییر دهید اما تا قرآن و قانون اساسی در کشور حاکم است باید به آن پایبند باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین