کد خبر: ۵۳۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۶
خروج از تعلیق!

افزایش اعضاء مجمع فدراسیون تا 75 نفر

آفتاب‌‌نیوز : از طرف دیگر سازمان ورزش به دلیل استفاده فدراسیون و باشگاه‌های فوتبال از اماكن متعلق به خود برای برگزاری مسابقات فوتبال و خاستگاه ویژه فوتبال در نزد مردم خود را متولی امر فوتبال می‌داند و به این دلیل تركیب اعضای مجمع فدراسیون فوتبال را خود تعیین می‌كند. این در حالی است كه اساسنامه مورد تایید سازمان ورزش در واقع اساس‌نامه كلیه فدراسیون‌های ورزشی است به صورتی كه همان نگاه دولتی را كه سازمان ورزش به موضوع فوتبال دارد، به ورزش‌های دیگر نیز دارد. 

اصلاح‌ اساسنامه، انتخابات تحت‌نظر فیفا

مهم‌ترین درخواست فیفا از فدراسیون فوتبال ایران و محمد دادكان نه سازمان ورزش ایران، تغییر ساختار انتخابات فدراسیون فوتبال است. اساسا فدراسیون جهانی، سازمان ورزش ایران را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل است كه پس از اطلاعیه تعلیق فدراسیون فوتبال ایران، نامه‌ای به محمد دادكان می‌نویسد و خط مشی برون رفت از تعلیق را رسم می‌كند. 

رئیس كانون وكلای دادگستری تهران با اشاره به درخواست فیفا برای تشكیل كمیته ساماندهی فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید: «قبول پیشنهاد اول فیفا مبنی بر تشكیل كمیته میانه‌رو در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست زیرا به نظر من دخالت بی‌وجه و مستقیم در اموری محسوب می‌شود كه ذاتا جنبه ملی دارد.» 

بهمن كشاورز درخصوص درخواست دوم و سوم فیفا مبنی بر اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات جدید تحت‌نظر فیفا و AFC می‌گوید: «می‌توان با اصلاحاتی كه صورت می‌گیرد، به نتیجه مطلوب رسید.» 

عضو سابق ایرانی كنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تاكید می‌كند: «دخالت دولت در كار فدراسیون فوتبال، خلاف مقررات است. طبق اساسنامه فیفا، دولت می‌تواند بر عملكرد فدراسیون فوتبال نظارت داشته باشد اما دخالت نه. فدراسیون فوتبال یك واحد مستقل است. 

فدراسیون جهانی مقررات خود را بر مسائل كشورها ترجیح می‌دهد به صورتی كه بدون در نظر گرفتن ساختار متفاوت فوتبال در كشورها یك حكم كلی مبنی بر تغییر اساسنامه فدراسیون‌ها می‌دهد. این در حالی است كه ذاتا فوتبال ایران دولتی است و NGOها، بخش خصوصی و... هیچ فعالیتی در زمینه فوتبال ندارند. 

دكتر محمد خبیری در این رابطه می‌گوید: فیفا نمی‌خواهد در ورزش كشورها دخالت كند بلكه می‌خواهد به این وسیله به فوتبال نظم دهد. این در حالی است كه حداكثر حمایت را از دولت‌ها به عمل می‌آورد، این بی‌نظمی در فوتبال و این كه هر كشوری بخواهد با سلیقه‌ شخصی عمل كند را نمی‌پذیرد. بنابراین موضع‌گیری سازمان مبنی بر «اجازه دخالت به فیفا در امور داخلی كشور را نمی‌دهیم» درست نیست. 

اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران
مذاكره با دكتر چانگ، نایب رئیس كنفدراسیون فوتبال آسیا بر ابهامات موجود می‌افزاید. توصیه این مقام بلندپایه AFC به دكتر شهنازی، مشاور بین‌الملل علی‌آبادی كه جای داریوش مصطفوی را برای لابی كردن با مقامات بین‌المللی فوتبال جهان گرفته است،‌ قدری گنگ است. او گفته است كه بند اول ماده 17 (بندی كه به موجب آن رئیس ورزش می‌تواند رئیس فوتبال را عزل كند و این مهم‌ترین دلیل تعلیق فوتبال ایرانی بوده است) را تغییر دهید و دوباره محمد دادكان استعفای مكتوب خود را بدون هیچ اشاره‌ای به بركناری خود در گذشته به مجمع فدراسیون ارائه دهد. 

دكتر چانگ قول داده است كه اگر این مسائل رعایت شود، فوتبال ایران محروم نخواهد شد و كنار راهكار دكتر چانگ كه در آن اشاره‌ای به خط مشی فیفا برای ایران نشده است، مصطفوی نیز در منزل خود جلسه‌ای را برگزار كرده كه به نوشته یك روزنامه ورزشی راهكار دیگری بررسی شده است. دادكان نیز با اعلام آمادگی خود حس میهن‌پرستی‌اش را به رخ سازمان ورزش كشید و وعده داد خبرهای خوبی خواهیم شنید. 

در كنار رایزنی سیاسیون، مجلسی‌ها، ورزشی‌ها، فوتبالی‌ها و ... برای بازگشت فوتبال معلق ایران از اتاق CCU فیفا به نظر می‌رسد انتشار خط‌مشی برون‌رفت از بحران تعلیق توسط فدراسیون جهانی تكلیف را مشخص كرده است. 

فیفا در نامه اخیر خود به محمد دادكان خواستار امضای توافق‌نامه‌ای برای حل مشكل تعلیق میان ایران و فیفا شده است. فیفا برای پیشگیری از نقض دوباره تعهدات توسط ایران این توافق‌نامه را به عنوان سندی برای برطرف كردن تعلیق نزد خود نگاه می‌دارد. 

وقتی محمد دادكان بركنار شد و فیفا به فوتبال ایران هشدار داد، كمیته‌ای مشورتی تشكیل شد تا اساس‌نامه فدراسیون فوتبال را به درخواست فدراسیون جهانی تغییر دهد. سازمان ورزش گمان می‌كرد كه هشدار فیفا به بركناری دادكان زیاد جدی نیست و تغییر اساس‌نامه، بحران فوتبال ایران را حل می‌كند. شاید در پس مصاحبه‌های 5 ماه اخیر مسئولان سازمان ورزش پنهان‌كاری وجود داشت تا موضوع دادكان با لابی و رایزنی حل شود. 

كاظم اولیایی از اعضای كمیته مشورتی تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال كه تأثیر بسیاری روی كیومرث هاشمی سرپرست فدراسیون فوتبال و علی‌آبادی دارد در مورد اصلاح اساسنامه فوتبال ایران می‌گوید: «اساسنامه كنونی مشكل بسیاری دارد. باید این را در نظر گرفت كه ما عضو خانواده جهانی فوتبال هستیم و باید قوانین و مقررات آن را بپذیریم.» 

وی ادامه داد: «باید به شكلی اساسنامه تغییر كند كه هم نظرات فیفا تأمین شود و هم نظارت سازمان ورزش تأمین باشد. این دو موضوع مغایر اصول جاری كشور نیست.» 

اولیایی با اشاره به توصیه‌های كمیته تغییر اساسنامه به سازمان ورزش گفت: «ما توصیه‌های لازم را كرده‌ایم. در شرایط كنونی فیفا اصلاح اساس‌نامه فوتبال ما را می‌خواهد، این موضوع مهم‌تر از بركناری دادكان است؛ آن را می‌شود حس كرد.» 

در كنار توصیه‌های كمیته تغییر اساس‌نامه فدراسیون فوتبال، حسن غفاری معاون كمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال به موضوعی اشاره می‌كند كه درخواست اصلی فیفا است: «فیفا از ما می‌خواهد اساسنامه را به صورتی اصلاح كنیم كه اكثریت مجمع در اختیار دولت نباشد. باید شكل منطقی به انتخاب رئیس فدراسیون داد.» 

دكتر خبیری نیز در این مورد می‌گوید: اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران در 3 بند تنظیم شده كه تمام فوتبال را در برمی‌گرفت، در حالی كه اساس‌نامه‌ استاندارد باید هشت فصل باشد. اساسنامه فیفا 57 ماده‌ای است اما اساسنامه ایران زیر 25 ماده.» 

یكی دیگر از اعضای كمیته مشورتی تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال با اشاره به تركیب اعضای مجمع عمومی می‌گوید: «روند انتخاب رئیس فدراسیون در ایران انتخاب – انتصاب است یعنی مجمع انتخاب می‌كند اما رئیس سازمان او را نصب می‌كند و بالاتر از مجمع حتی می‌تواند او را عزل كند. فیفا روی این موضوع اعتراض دارد.» 

مرتضوی دبیركل اتحادیه فوتبال ایران با اشاره به پیشنهادات این كمیته تأكید كرد: «تركیب مجمع باید به صورتی باشد كه در آن انتخابات به شكلی دمكراتیك باشد. پیشنهاد ما این بود كه تركیب مجمع عمومی فدراسیون به صورتی باشد كه سازماندهی آراء در آن صورت نگیرد.» وی در توضیح پیشنهاد خود برای افزایش اعضای مجمع گفت: «پیشنهاد ما این است كه مدیران باشگاهی به عنوان متولی فوتبال حرفه‌ای باید جایگاه خوبی در مجمع داشته باشند. می‌دانید كه فوتبال حرفه‌ای متولیان حرفه‌ای می‌خواهد اكنون بیش از 7 درصد روسای هیأت‌ها به عنوان اكثریت مجمع هیچ دخالتی در فوتبال حرفه‌ای ندارند پس چرا باید برای فوتبال حرفه‌ای تصمیم بگیرند. 

مدل پیشنهادی ما مثل فوتبال تركیه است كه تمام اجزای فوتبال این كشور در روند تصمیمات فوتبال دخیل هستند؛ رسانه‌ها، مدیران باشگاه‌ها، روسای سابق فدراسیون‌های فوتبال، نمایندگان بازیكنان، داوران و تمام كسانی كه در فوتبال حضور دارند حق رأی خواهند داشت. 

مرتضوی اساسنامه پیشنهادی كمیته مشورتی را باعث برون رفت از بحران تعلیق دانست و گفت: باید به سمتی حركت كرد كه اكثریت به نفع منطق باشد نه نهادهای رسمی و دولتی كه فیفا آن را بهانه تعلیق كند. 

این عضو كمیته مشورتی در پاسخ به این سئوال كه فوتبال دولتی ایران، اجازه دخالت نهادهای رسمی را می‌دهد گفت: «وقتی آقایان حق پخش تلویزیونی را از باشگاه‌ها دریغ می‌كنند و خودشان هزینه می‌كنند چه انتظاری باید داشت. بیایند حق پخش تلویزیونی را بدهند و چتر حمایتی خود را از فوتبال بردارند، به این دلیل به فوتبال پول تزریق می‌كنند كه جلوی منابع دیگر را گرفته‌اند. اساسنامه پیشنهادی كمیته مشورتی تغییر اساس‌نامه به دلیل حضور برخی از اعضای اتحادیه فوتبال گرچه در تعارض با خواست سازمان ورزش است اما به نظر می‌رسد بسیار نزدیك با همان اساسنامه‌ای است كه در دی ماه سال 84 كارشناسان دفتر امور مشترك فدراسیون‌های ورزشی بر روی آن كار می‌كردند. 

در اساسنامه مورد نظر سازمان اعضای مجمع به 75 نفر خواهد رسید و همانند اساسنامه پیشنهاد كمیته مشورتی مدیران باشگاه‌ها و نهادهای غیردولتی حاضر در فوتبال اضافه و یا افزایش پیدا می‌كند. اما نقش سازمان ورزش هم‌چنان پابرجا خواهد بود.
در كنار اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال برگزاری انتخابات فدراسیون با نظارت افراد معتمد فیفا است كه روند انتخابات را متأثر از خود می‌كند. اگر سازمان به تغییر اساسنامه تن دهد، نظارت فیفا در انتخابات را می‌پذیرد؟ ضمن این كه آیا سازمان ورزش از حق خود مبنی بر حضور تأثیرگذار در انتخابات فدراسیون فوتبال می‌گذرد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین