کد خبر: ۵۴۰۵۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کاهش فاحش تیراژ برخی از روزنامه‌ها در ایران به دلیل بحران کاغذ

تبعات منفی تحریم‌های آمریکا برای مطبوعات ایران| آینده برخی از روزنامه‌های ایران در هاله‌ای ابهام

بحران کاغذ در ایران که با تحریم‎های آمریکا تشدید می‎شود، سبب می‌شود تا روزنامه های ایران تحت فشار زیادی قرار گیرند و بسیاری از روزنامه ها به سمت انتشار آنلاین حرکت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- سایت "المانیتور" در گزارش خود با اشاره به اینکه آینده برخی از روزنامه‌های ایران در هاله‌ای ابهام است؛ چرا که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند کاغذ موردنیازشان برای چاپ را تحویل بگیرند، می‌نویسد این موضع و بحران ایجاد شده برای مطبوعات ایران یکی از پدیده‌های تازه نشئت گرفته از تحریم‌های امریکاست.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این سایت می نویسد: "واردات کاغذ به طور فزاینده‌ای از سال گذشته به ویژه از ماه مه گران شد، زمانی که امریکا از برجام خارج شد. تعدادی از روزنامه‌های ایرانی مجبور شده‌اند تا تعداد صفحات خود را کاهش دهند، برخی از روزنامه‌ها نیز مجبور به تعطیلی خواهند شد. این مسئله در ارتباط با کاهش ارزش ریال و مسائل مرتبط با محدودیت‌های واردات نیز بوده است. سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اعلام کرده است که قیمت کاغذ در سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز افزایشی دو برابری داشته است. روزنامه اصلاح‌طلب "همبستگی" یکی از اولین قربانیان این موضوع بود که اخیرا انتشارش متوقف شد. به همین ترتیب، روزنامه "کار و گارگر" دیگر قادر به انتشار روزانه نبود. همچنین، روزنامه "همشهری" وابسته به شهرداری که از پرتیراژترین روزنامه‌هاست و روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی نیز هر دو مجبور به حذف هشت صفحه شده‌اند تا هزینه‌ها را کاهش دهند. روزنامه "هفت‌صبح" محبور به افزایش قیمت خود به میزان دو هزار تومان به دلیل افزایش هزینه‌ها شده است. به علاوه، روزنامه "اطلاعات" قدیمی‌ترین روزنامه در ایران نیز به نظر می‌رسد که انتشار نشریه ورزشی 50 ساله خود یعنی دنیای ورزش را برای کاستن از هزینه‌هایش متوقف کرده است".

تبعات منفی تحریم‌های آمریکا برای مطبوعات ایران| آینده برخی از روزنامه‌های ایران در هاله‌ای ابهام

این سایت می نویسد: "مطبوعات ایران در حال مبارزه برای فائق آمدن بر کمبود کاغذ و افزایش قیمت آن هستند. برخی از روزنامه‌ها از جمله "شرق" تلاش می‌کنند تا هزینه‌های افزایش یافته را از طریق دریافت حق عضویت در وب‌سایت‌شان جبران کنند. "اسرافیل عبادتی" مدیر اجرایی روزنامه "کار و کارگر" پیشتر گفته بود برای دو روز است که در بازار هیچ کاغذی پیدا نمی‌شود. او می‌گوید فروشندگان کاغذها را انبار کرده‌اند. او می‌گوید حتی شرکت‌هایی که آن روزنامه کاغذ مورد نیاز را از آن خریداری می‌کرده و ارز دولتی برای واردات دریافت می‌کرده مایل به فروش یک کیلوگرم کاغذ به روزنامه نیست. "مهدی رحمانیان" مدیر مسئول شرق نیز گفته بود آنان که ارز دولتی برای واردات کاغذ دریافت کرده‌اند یا کالای دیگری را وارد یا واردات کاغذ کمتری داشته‌اند یا آن را خریده‌اند و اکنون در حال فروش آن با قیمت بالاتر هستند".

"المانیتور" در ادامه به کاهش فاحش تیراژ برخی از روزنامه‌ها اشاره کرده است:

همشهری از 290 هزار به 13 هزار کاهش یافته است

خراسان از 120 هزار به 48.700

شرق از 18 هزار به هشت هزار

اعتماد و آرمان هر یک از دوازده هزار به شش هزار

آفتاب‌یزد از ده هزار به شش هزار

سازندگی از ده هزار به هفت هزار

هفت صبح از هشت هزار به شش هزار

این سایت در ادامه می نویسد: "به نظر می‌رسد بخش عمده بحران کنونی مرتبط با کاهش ارزش پول ملی ایران و موانع مربوط به تجارت عادی پس از خروج امریکا از برجام و وضع تحریم‌ها بوده است. وارد کنندگان کاغذ بیشتر منتظرند ببینند که چه زمانی قیمت ارز تثبیت می شود. بحران به قدری شدید است که اگر در پاییز گذشته قیمت هر کیلوگرم کاغذ 3200 تومان بود اکنون به کیلویی پنج تا 7200 تومان رسیده است. براساس گزارشی از روزنامه اعتماد، برخی سودجویی‌ها در زمینه واردات کاغذ صورت گرفته است. برخی از واردکنندگان با دسترسی به ارز دولتی کاغذ وارد کرده و آن را به رستوران‌ها و فست‌فودها که به کاغذ ساندویچ نیاز دارند فروخته‌اند. یک واردکننده کاغذ که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید که یک روزنامه شناخته شده از دو ماه پیش (بازه زمانی طول کشیدن وارد کردن کاغذ) حجم بالایی از کاغذ را خریداری کرده و آن را با قیمت بیشتر به دیگران می‌فروشد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
0
اميدوارم كيهان ....... بسته شود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین