کد خبر: ۵۴۰۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

اظهارات رئیس جدید دانشگاه آزاد

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی درباره برنامه‌های آتی این دانشگاه گفت: ما از این که دانشگاه با سرمایه‌اش کار اقتصادی کند که عایدی داشته باشد و یا حتی از چیزی به اسم سود بانکی پرهیز خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدمهدی طهرانچی پس از پایان جلسه معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه این دانشگاه درخصوص تغییر معاونان و روسا، اظهار کرد: این تغییراتی که تاکنون اتفاق افتاده، روشی بوده و در سطح معاونان نبوده است. معاونان همه عزیزانی هستند که به بهترین وجه انتخاب شدند و همه آنها کارشان را مانند گذشته با قدرت ادامه خواهند داد.

وی افزود: در خصوص استان‌ها نیز اگر هماهنگی با برنامه‌ها وجود داشته باشد، حتما کارشان را ادامه می‌دهند. اگر در اجرای برنامه‌هایی که بسیار جدی است، نقصانی وجود داشته باشد، تغییرات لازم صورت می‌گیرد. هدف ما اجرای منویات مقام معظم رهبری در حوزه پیشرفت علمی، اشتغال دانش‌بنیان و آینده جوان‌هاست که باید رو به جلو پیش برود.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که سامانه‌های فرهنگی و اجتماعی بسیار پیچیده‌تر از سامانه‌های اقتصادی و اجتماعی است، یادآور شد: به هر حال لازم است این تغییرات در جهت تحولات جدید رو به جلو رود.

طهرانچی با بیان این که چند برنامه جدید علمی در دانشگاه آزاد آماده پیاده‌سازی است، افزود: تحصیلات تکمیلی را با یک نظام‌مندی و مأموریت‌محوری پیش خواهیم برد.

وی اضافه کرد: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نیز قرار نیست دانشگاه صرفاً کار اقتصادی کند. ما در زمینه اقتصادی به کاری دست خواهیم زد که مقوم آموزش و مهارت‌های دانشجویان ما در اشتغال دانش‌بنیان باشد. از این که دانشگاه ما با سرمایه‌اش یک کار اقتصادی کند که عایدی داشته باشد و حتی چیزی به اسم سود بانکی پرهیز خواهیم کرد.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ما سعی خواهیم کرد با به حرکت درآوردن مجموعه‌ای از نوآوری‌های اجتماعی بتوانیم شبکه بزرگ 400 واحدی دانشگاه آزاد را در خدمت اقتصاد و اشتغال دانش‌بنیان قرار دهیم و برنامه‌های ما در یک سال اخیر نیز در این جهت تدوین شده است.

طهرانچی در خصوص نحوه همکاری فرهاد رهبر در دانشگاه آزاد توضیح داد: رهبر عضو هیأت امنا است و عضو هیأت امنا باقی خواهد ماند و ما به عنوان دوست و همکار در خدمتشان هستیم.

وی درخصوص برنامه‌های این دانشگاه برای جهاد علمی اظهار کرد: ما در این دوره در جهت بکارگیری نخبگان علمی در عرصه دانشگاه آزاد به جد اقدام خواهیم کرد. البته این کار از زمان دکتر رهبر شروع شده بود.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تجربه‌اش در دانشگاه شهید بهشتی درخصوص جذب اعضای هیأت علمی گفت: بهترین نیروها را در مدت کوتاهی جذب و به بدنه دانشگاه آزاد وارد خواهیم کرد. البته در این زمینه قدری کند عمل کردیم اما در ادامه برنامه‌های دانشگاه آزاد جذب جهادگران علمی صحنه پیشرفت علم را تسریع خواهیم بخشید.

طهرانچی در خصوص مهم‌ترین مشکل دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل دانشگاه آزاد همان مشکل آموزش عالی کشور یعنی کارآمدی نظام آموزش عالی است.

وی افزود: آموزش عالی ما نه در کیفیت بلکه در کارآمدی دچار مشکل شده است. ما به کسانی که به دوره گذشته کیفیت را شعار خود قرار می‌دادند، می‌گفتیم اگر همه دانشگاه‌ها را به سطح یک برسانیم، آیا مشکل اشتغال حل می‌شود؟

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که ایران جزو 10 کشور اول جهان در زمینه جمعیت دانشجویی است، یادآور شد: دانشگاه آزاد نقشی جدی‌ در جمعیت دانشجویی کشور داشته است اما اگر برای اشتغال دانش‌بنیان با رویکرد جدیدی اقدام نشود، چگونه انتظار خواهیم داشت که امید به جوانانمان برگردد؟

طهرانچی افزود: مقداری از تغییر مسیری که جامعه نسبت به رشته‌های ریاضی و انسانی دارد، ماحصل عملکرد خودمان است. جامعه و مردم نسبت به عملکرد 10 سال گذشته ما پالس منفی می‌دهد و می‌گوید شما نتوانستید برای آینده جوانان ما فکری کنید.

وی تصریح کرد: اقدامات مردم در کنکور نشان می‌دهد که آنها ترجیح می‌دهند با احتمال قبولی پایین به رشته‌های تجربی بروند اما با صندلی تضمین شده به رشته ریاضی و انسانی نیایند. این یک چالش جدی است و دانشگاه آزاد نیز باید در این زمینه تحول ایجاد کند.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: من به عنوان کسی که دانشگاه دولتی را هم تجربه کرده، معتقدم اگر این روند بخواهد اصلاح شود، باید اول در دانشگاه آزاد صورت گیرد زیرا جوان‌هایی که به دانشگاه آزاد می‌آیند، معنای هزینه در آموزش عالی را خوب می‌فهمند زیرا پایان ترم شهریه می‌دهند. ما با دانشجوی آموزش رایگان نمی‌توانیم این مسأله را حل کنیم.

طهرانچی افزود: ما باید از دانشگاه آزاد مسأله اشتغال دانش‌بنیان را حل کنیم.

وی با بیان این که ماموریت دارد در عرض سه هفته آینده برنامه‌های راهبردی دانشگاه آزاد را تهیه و به هیات امنا ارائه دهد، گفت: در جلسه‌ای که ماه آینده برگزار خواهد شد، این برنامه‌ها مورد بررسی و رأی قرار خواهد گرفت.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی درباره اصلاح ساختار هیأت علمی در دانشگاه آزاد توضیح داد: اصلاح ساختار هیأت علمی به این معناست که جوانان موفقی که با دستاوردهای خوب علمی در خارج و یا داخل کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند، در شرایطی که دانشگاه‌های دولتی نسبت به جذب هیأت علمی خیلی انقباضی عمل می‌کنند، بتوانند از طریق فراخوان‌هایی که دانشگاه می‌دهد جذب این دانشگاه شوند.

طهرانچی افزود: آن چیزی که تاکنون انجام می‌شد، این بود که درخصوص کسانی که در آموزش عالی شاغل بودند و به صورت نیمه‌وقت در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کردند و همچنین بازنشستگان پالایش صورت می‌گرفت.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: دانشگاه آزاد جای باتجربه‌ها است اما مهم‌تر از آن جای جوان‌های عالم و متعهدی است که بتوانند آینده کشور را بسازند.

وی در ادامه اظهار کرد: برای واحدهایی که با مسأله مالی مواجه هستند، در بودجه امسال 200 میلیارد تومان برای جذب هیأت علمی در نظر گرفتیم. در شش ماه اول امسال از آن استفاده نکردیم و بنا داریم در شش ماه دوم از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، طهرانچی در پایان درباره وضعیت ریاست و سرپرستی واحد علوم و تحقیقات و استان تهران گفت: به زودی تکلیف آنها تعیین خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین