کد خبر: ۵۴۱۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹

مدیر غیرمتخصص و آبروریزی در تیر و کمان/ مسئولی که حاضر نیست حتی عذرخواهی کند

روز پنجشنبه و در جریان رقابت های تیر و کمان بازی‌های آسیایی اتفاقی عجیب و حیرت‌انگیز که حاکی از اوج بی‌تدبیری مسئولان فدراسیون تیر و کمان بود برای زهرا نعمتی چهره شاخص ورزش ایران به وقوع پیوست، اتفاقی که باعث حذف ناخواسته این ورزشکار از بازی‌های آسیایی و بر باد رفتن ماه‌ها زحمت شبانه‌روزی زهرا نعمتی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که زهرا نعمتی دور یک شانزدهم تیروکمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را در بخش ریکرو انقرادی زنان پشت سر گذاشته و به مرحله یک هشتم رسیده بود، مسوولان به نعمتی گفتند هنگام صرف ناهار است(به گفته دباغ نایب رئیس فدراسیون) و مرحله بعدی از ساعت ۱۴ آغاز می شود.

نعمتی هم با همین تصور برای صرف ناهار محل تیراندازی را ترک کرد اما در همین حین و بر خلاف تصور مسئولین تیر و کمان که ظاهرا از ابتدایی‌ترین اطلاعات نیز در قبال مسابقات بی‌خبرند، رقابت‌ها آغاز می‌شود و نعمتی با شایستگی تمام و به دلیل غیبت در محل رقابت‌ها از دور رقابت‌ها کنار می‌رود!

این اتفاق تلخ واکنش گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور داشت، تا جاییکه حتی رسانه‌های خارج از کشور و بعضا معاند نیز با تمسخر به این موضوع پرداختند.

غلامرضا شعبانی بهار معاون سابق ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان که با برچیده شدن این معاونت با حمایت‌های ویژه، ریاست فدراسیون تیر و کمان را بر عهده گرفت تا دل‌چرکین از وزارت ورزش جدا نشود، بدون شک مقصر اصلی این اتفاق تاسف آور برای ورزش ایران است چرا که به عنوان مدیر فدراسیون در بازیهای آسیایی حاضر شده است و همه مسئولیتها بر گردن اوست.

رییس: من که نباید صحبت کنم! / نایب رییس: این اتفاقات طبیعی است!

شعبانی بهار پس از این اتفاق تلخ از مصاحبه طفره می‌رفت و در نهایت در جمع خبرنگاران و در قبال اصرار آن‌ها برای پاسخگویی، گفت: "اول بگویید زهرا نعمتی چه گفت؟ هر چیزی را که او گفت از قول من هم بزنید! من که نباید صحبت کنم، خود نعمتی و مربی تیم باید در این مورد حرف بزنند!"

وی که با اصرار خبرنگاران برای پاسخگویی مواجه شده بود، تاکید کرد: "هر چیزی که نعمتی می گوید من هم همان را می گویم. نعمتی را اذیت نکنید. تمام مشکلات ما از حرف زدن است."

شعبانی بهار که از اقدام سریع رسانه ها در مورد انتشار اخبار حذف نعمتی از بازیهای آسیایی ناراحت به نظر می‌رسید، خطاب به خبرنگاران گفت: "مگر به شما جایزه می دهند که اینقدر سریع دنبال حرف زدن هستید!"

پس از آنکه شعبانی‌بهار به نعمتی برای مصاحبه با خبرنگاران اجازه نداد اما سرانجام زهرا نعمتی در بین خبرنگاران حاضر شد و در موضعی عجیب و شاید هم سفارشی، اشتباهات را گردن گرفت و گفت:" اتفاقی است که رخ داده و من خودم باید زمان مسابقه را چک می‌کردم و مقصر هستم!"

اما نعمتی در حالی خود را مقصر معرفی کرد که ورزشکار در زمان مبارزه باید تمام تمرکز خود را بر روی عملکردش معطوف کند و مسئولیت اینگونه مسائل با سرپرست و مدیر رشته اعزامی و همچنین سرمربی است.

البته این پایان گاف مسئولان تیر و کمان برای لاپوشانی این آبروریزی نبود، جاییکه نایب رئیس فدراسیون علت دیر رسیدن نعمتی را صرف ناهار عنوان کرده بود و این اتفاقات را طبیعی نامیده بود، سرمربی کره‌ای در اظهاراتی متناقض گفت:"نعمتی به سرویس بهداشتی رفته بود و به همین دلیل ۳۰ ثانیه دیرتر به مسابقه رسید!"

آقای رییس متهم اصلی

به گزارش ایسنا، در حالی شعبانی‌بهار رییس فدراسیون تیر و کمان سعی دارد دیگران را مقصر این آبروریزی بزرگ معرفی کند که بدون شک خود او نخستین متهم این اتفاق نادر و حذف نعمتی از بازی‌های آسیایی است.

پس از او نیز مسئولان وزارت ورزش و جوانان باید به افکار عمومی پاسخگو باشند که چرا چشم بسته از فردی غیر متخصص که هیچگونه آشنایی با رشته تیر و کمان و ورزش قهرمانی ندارد حمایت کردند و باعث جلوس وی بر مسند ریاست فدراسیون شدند.

با توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور تعداد زیادی از افراد از جیب بیت‌المال راهی اندونزی شده‌اند اما وقتی فردی همچون شعبانی بهار که به عنوان رییس فدراسیون تیر و کمان که مقصراصلی این اتفاق است سعی در شانه خالی کردن دارد، تاسف ما را صدچندان می‌کند و بیش از پیش افکار عمومی را از حضور افراد غیرمتخصص در برخی فدراسیون‌های ورزشی همچون تیر و کمان عصبانی خواهد کرد.

مسئولی که حاضر نیست حتی عذرخواهی کند

اگر قرار نیست شعبانی بهار در قبال این اتفاقات خود را مسئول بداند و حداقل معذرت خواهی کند، پس حضور او در جاکارتا با توجه به شرایط اقتصادی کشور چه ضرورتی داشته و اگر او هیچ مسئولیتی در این اتفاقات نداشته، پس در جاکارتا چه می‌کند و بهتر نبود او جای خود را در این سفر به یک فرد متخصص و فنی می‌داد تا به عنوان سرپرست از عهده این وظایف برآید؟

البته روسای فدراسیونهایی چون شعبانی بهار در جاکارتا چندان هم کم نیستند و برخی روسای فدراسیونها که ورزشکارانش حذف زودهنگامی داشته اند، از همان روز نخست در جاکارتا حاضر بوده اند اما چون کار چندانی برای انجام دادن نداشته اند، به سالنهای رشته های دیگر می‌روند و شاهد مدال آوری ورزشهای دیگر بوده‌اند؛ کاری که از عهده فدراسیون خودشان برنمی‌آید. این قبیل روسای فدراسیونها، برای سفرهای خود کاملا دست و دلباز هستند اما در طول سال ملی‌پوشانشان برای حضور در مسابقات بین المللی باید از جیب هزینه کنند.

بهتر است چنین افرادی از سلیمانی رئیس فدراسیون اسکواش یاد بگیرند که به جاکارتا نرفت و سهمیه خود را به یک مربی داد چرا که حضور مربی را مفیدتر می‌دانست اما برخی روسای فدراسیونها حاضر نیستند هیچ سفری را از دست بدهند و وقتی هم راهی سفر می‌شوند، به دلیل نداشتن تخصص چنین مشکلاتی در شته شان بوجود می آید و در نهایت هم زیر بار مسئولیت هم نمی‌روند و حتی حاضر نیستند یک عذرخواهی ساده داشته باشند .وقتی چند روز قبل بسکتبالیستهای ژاپنی رسوایی اخلاقی به بار آوردند، رئیس کاروان ژاپن که بالاترین مسئول ورزشی این کشور در بازیهای آسیایی به حساب می‌آید، در نشست خبری تا کمر تعظیم کرد و از همه عذر خواست اما رئیس فدراسیون تیروکمان ایران به جای عذرخواهی خبرنگاران را بازخواست می‌کند که چرا به سرعت اطلاع رسانی می‌کنید!  

امیدواریم مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با مسببین این قبیل اتفاقات که چیزی جز شرمساری برای ورزش ایران و بر باد رفتن زحمات ورزشکاران ندارد برخورد جدی داشته باشند و مقصران را معرفی و بازخواست نمایند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین